Verbeter je positie in Google met Webmaster Tools
Google Webmaster Tools is een handige gratis dienst om je website te inspecteren. Ook voor SEO is dit nuttig en dit is een geweldige tip voor het werven van meer bezoekers.
De dienst Google Webmaster Tools is gratis. Nadat je aanmeldt, moet je een bestandje uploaden naar je website, waardoor Google weet dat jij echt de eigenaar bent. Is dit gelukt dan krijg je technische gegevens over de site te zien, zoals:
[related_article id=”158901″]
- Links naar jouw website
- Doodlopende pagina’s en 404-fouten
- Crawlfouten, bijvoorbeeld door een storing bij je hostingprovider
- Het aantal geïndexeerde pagina’s
Gemiddelde positie
Voor SEO – zoekmachineoptimalisatie – is Google Webmaster Tools ook interessant. Onder de knop "Zoekopdrachten" zie je namelijk via welke zoekwoorden mensen je website nu vinden. Ook zie je welke positie je met die zoekwoorden bij de zoekresultaten gemiddeld inneemt. Gemiddeld, omdat dit elke dag kan veranderen.
Je vindt de knop "Zoekopdrachten" onder "Zoekverkeer". Bij "Zoekopdrachten" klik je aan de rechterzijde eenmaal op de knop "Gemiddelde positie". Stel het aantal weer te geven rijen in op 500, dan kun je naar de zoekwoordcombinaties scrollen die grofweg tussen positie 9 en 12 staan. Ze doen het op zich goed, maar toch staan ze niet in de top 4, waar 70 procent van de Google-gebruikers op klikt. Hoe kan dat?
Hoger scoren
Wil je hoger scoren bij een bepaalde zoekterm, dan hangt dat af van ruim 200 factoren. Ik benoem ze – als je het niet erg vindt – niet allemaal. Vaak kun je met het slimmer plaatsen van zoektermen op je webpagina al een paar plaatsen winst boeken.
Een tweede, onmisbare factor zijn links naar de specifieke pagina. Dit geldt zowel voor links vanaf je eigen sites, als links vanaf andere sites. Externe links zijn veel waardevoller, maar soms kun je met een paar slimme interne links ook al wat plaatsjes stijgen. Een gouden tip: plaats de links op gerelateerde pagina’s op je website en bij voorkeur onder de woorden waarop je wilt scoren. Wil je bijvoorbeeld hoger scoren op ‘appels kopen’, plaats dan links met deze woorden op andere fruitpagina’s, bijvoorbeeld: "Zo kun je online appels kopen via onze webshop".
Aantal klikken
De bovenstaande SEO-truc voor Google Webmaster Tools werkt goed, maar als je veel publiceert, kost het achteraf optimaliseren veel tijd. Kijk daarom via de tool ook naar het aantal klikken dat het oplevert.
Hier kun je ook de Google Keyword Planner voor gebruiken. Hoe vaak zochten mensen de afgelopen 30 dagen exact op de zoekterm? Als dit weinig is kun je je afvragen of je er veel tijd in wilt steken. Misschien zijn er combinaties die je meer winst opleveren? Als je er toch al redelijk op scoort is dit zeker de moeite waard.
Op 30 januari organiseren Smart Business Strategies en ZDNet een training "SEO voor tekstschrijvers" waarbij we verder ingaan op deze materie. Op deze website krijg je daar alle informatie over.
Google Webmaster Tools is een handige gratis dienst om je website te inspecteren. Ook voor SEO is dit nuttig en dit is een geweldige tip voor het werven van meer bezoekers.
De dienst Google Webmaster Tools is gratis. Nadat je aanmeldt, moet je een bestandje uploaden naar je website, waardoor Google weet dat jij echt de eigenaar bent. Is dit gelukt dan krijg je technische gegevens over de site te zien, zoals:
[related_article id=”158901″]
- Links naar jouw website
- Doodlopende pagina’s en 404-fouten
- Crawlfouten, bijvoorbeeld door een storing bij je hostingprovider
- Het aantal geïndexeerde pagina’s
Gemiddelde positie
Voor SEO – zoekmachineoptimalisatie – is Google Webmaster Tools ook interessant. Onder de knop "Zoekopdrachten" zie je namelijk via welke zoekwoorden mensen je website nu vinden. Ook zie je welke positie je met die zoekwoorden bij de zoekresultaten gemiddeld inneemt. Gemiddeld, omdat dit elke dag kan veranderen.
Je vindt de knop "Zoekopdrachten" onder "Zoekverkeer". Bij "Zoekopdrachten" klik je aan de rechterzijde eenmaal op de knop "Gemiddelde positie". Stel het aantal weer te geven rijen in op 500, dan kun je naar de zoekwoordcombinaties scrollen die grofweg tussen positie 9 en 12 staan. Ze doen het op zich goed, maar toch staan ze niet in de top 4, waar 70 procent van de Google-gebruikers op klikt. Hoe kan dat?
Hoger scoren
Wil je hoger scoren bij een bepaalde zoekterm, dan hangt dat af van ruim 200 factoren. Ik benoem ze – als je het niet erg vindt – niet allemaal. Vaak kun je met het slimmer plaatsen van zoektermen op je webpagina al een paar plaatsen winst boeken.
Een tweede, onmisbare factor zijn links naar de specifieke pagina. Dit geldt zowel voor links vanaf je eigen sites, als links vanaf andere sites. Externe links zijn veel waardevoller, maar soms kun je met een paar slimme interne links ook al wat plaatsjes stijgen. Een gouden tip: plaats de links op gerelateerde pagina’s op je website en bij voorkeur onder de woorden waarop je wilt scoren. Wil je bijvoorbeeld hoger scoren op ‘appels kopen’, plaats dan links met deze woorden op andere fruitpagina’s, bijvoorbeeld: "Zo kun je online appels kopen via onze webshop".
Aantal klikken
De bovenstaande SEO-truc voor Google Webmaster Tools werkt goed, maar als je veel publiceert, kost het achteraf optimaliseren veel tijd. Kijk daarom via de tool ook naar het aantal klikken dat het oplevert.
Hier kun je ook de Google Keyword Planner voor gebruiken. Hoe vaak zochten mensen de afgelopen 30 dagen exact op de zoekterm? Als dit weinig is kun je je afvragen of je er veel tijd in wilt steken. Misschien zijn er combinaties die je meer winst opleveren? Als je er toch al redelijk op scoort is dit zeker de moeite waard.
Op 30 januari organiseren Smart Business Strategies en ZDNet een training "SEO voor tekstschrijvers" waarbij we verder ingaan op deze materie. Op deze website krijg je daar alle informatie over.