Test

Dit is een popup

Google verliest gebruikers aan Bing

Sinds Firefox 34 is Google niet meer overal ter wereld de standaard zoekmachine van de browser en dat laat zich voelen.

Vorige maand liep een belangrijke overeenkomst tussen zoekgigant Google en de populaire browser Firefox af. Tijdens de deal betaalde Google 300 miljoen dollar per jaar aan Mozilla om als standaard zoekmachine in Firefox geïmplementeerd te worden. Na vijf vette jaren leek het er echter op dat Google de overeenkomst niet meer wilde vernieuwen. Mozilla, dat op zoek is naar een betrouwbare bron van inkomsten, ging daarom ten rade bij Yahoo.

In de VS is Google van zijn plaats in Firefox gestoten door de concurrent, al kunnen gebruikers de standaard zoekmachine wel manueel aanpassen indien ze willen. Niet iedereen heeft dat gedaan, lijken statistieken van StatCounter te suggereren.

Sinds de wissel van Google naar Yahoo zag StatCounter het marktaandeel van die eerste dalen van 77,3 procent in november 2014 naar 75,2 procent in december. Zoekopdrachten met Yahoo stegen van 8,6 naar 10,4 procent. Sinds 2010 is Bing de drijvende kracht achter de zoekmachine van Yahoo, en mag het dat percentage dus mee in zijn totale gebruik verrekenen. Het analysebedrijf zelf spreekt zich niet uit over de oorzaak van het overlopen van de twee procent, maar de timing en de integrale verplaatsing naar Yahoo laten niet veel aan de verbeelding over. Gebruikers van het Bing-portaal zelf namen helemaal niet toe.

Bij ons blijven Firefox en Google voorlopig vrienden. Een overstap naar Yahoo zou hier minder in goede aarde vallen: net geen 92 procent van de Europeanen zweert volgens de cijfers van December vorig jaar bij Google, terwijl Bing en Yahoo samen net de vijf procent halen. In de VS heeft de tandem bijna 25 procent in handen.

Op 30 januari organiseren Smart Business Strategies en ZDNet een training "SEO voor tekstschrijvers" waarbij we verder ingaan op hoe je ervoor zorgt dat je site goed scoort in de zoekresultaten van Google. Op deze website krijg je daar alle informatie over.

Vorige maand liep een belangrijke overeenkomst tussen zoekgigant Google en de populaire browser Firefox af. Tijdens de deal betaalde Google 300 miljoen dollar per jaar aan Mozilla om als standaard zoekmachine in Firefox geïmplementeerd te worden. Na vijf vette jaren leek het er echter op dat Google de overeenkomst niet meer wilde vernieuwen. Mozilla, dat op zoek is naar een betrouwbare bron van inkomsten, ging daarom ten rade bij Yahoo.

In de VS is Google van zijn plaats in Firefox gestoten door de concurrent, al kunnen gebruikers de standaard zoekmachine wel manueel aanpassen indien ze willen. Niet iedereen heeft dat gedaan, lijken statistieken van StatCounter te suggereren.

Sinds de wissel van Google naar Yahoo zag StatCounter het marktaandeel van die eerste dalen van 77,3 procent in november 2014 naar 75,2 procent in december. Zoekopdrachten met Yahoo stegen van 8,6 naar 10,4 procent. Sinds 2010 is Bing de drijvende kracht achter de zoekmachine van Yahoo, en mag het dat percentage dus mee in zijn totale gebruik verrekenen. Het analysebedrijf zelf spreekt zich niet uit over de oorzaak van het overlopen van de twee procent, maar de timing en de integrale verplaatsing naar Yahoo laten niet veel aan de verbeelding over. Gebruikers van het Bing-portaal zelf namen helemaal niet toe.

Bij ons blijven Firefox en Google voorlopig vrienden. Een overstap naar Yahoo zou hier minder in goede aarde vallen: net geen 92 procent van de Europeanen zweert volgens de cijfers van December vorig jaar bij Google, terwijl Bing en Yahoo samen net de vijf procent halen. In de VS heeft de tandem bijna 25 procent in handen.

Op 30 januari organiseren Smart Business Strategies en ZDNet een training "SEO voor tekstschrijvers" waarbij we verder ingaan op hoe je ervoor zorgt dat je site goed scoort in de zoekresultaten van Google. Op deze website krijg je daar alle informatie over.

bingbrowserfirefoxmarktaandeelnieuwssearch engine optimizationSEOyahoozoekrobot

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!