Xiaomi’s smartphoneverkoop groeit met 227 procent
Het blijft goed gaan met Xiaomi. De Chinese smartphonebouwer pakte er vorige week nog mee uit ’s werelds meest waardevolle start-up te zijn na een succesvolle investeringsronde. Vandaag tonen de (zelfgepubliceerde) groeicijfers aan waarom Xiaomi zo hoog wordt ingeschat.
Hoewel het bedrijf zich focust op de Aziatische markt en bijvoorbeeld bij ons geen toestellen in de rekken legt, kan Xiaomi uitpakken met 61,12 miljoen verkochte smartphones in 2014, goed voor een groei van 227 procent. De klim in verkoopscijfers vertaalt zich in een groei van de omzet met 135 procent tot 74,3 miljard Yuan (omgerekend ongeveer 10 miljard euro).
[related_article id=”161563″]
Xiaomi wint zo vlot aan populariteit omdat het merk goede en krachtige telefoons aanbiedt met een prijs die significant lager ligt dan die van de concurrentie. Dat niet alle designs even origineel zijn, en onder andere het Zweedse Ericsson in de clinch ligt met de fabrikant over een copyright-dispuut, lijkt Xiaomi niet tegen te houden. De rechtszaak in kwestie schorst de verkoop van Xiaomi-telefoons in India nochtans op tot volgende maand. Voor dat embargo bracht Xiaomi meer dan een miljoen smartphones aan de man in India, en dat in minder dan vijf maanden.
Ook met klantengegevens zou Xiaomi niet al te koosjer omspringen. In Hong Kong wordt onderzocht of de ontwikkelaar gegevens van gebruikers zonder toestemming doorstuurt naar servers in China. Gebruikers lijken in ieder geval niet wakker te liggen van de controverse. De scherpe prijzen zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen. Ook bij ons zijn Chinese telefoons te verkrijgen, al moet je daarvoor bij een importeur aankloppen. Wij namen niet zo lang geleden enkele Chinese smartphones onder de loep en waren aangenaam verrast.
Het blijft goed gaan met Xiaomi. De Chinese smartphonebouwer pakte er vorige week nog mee uit ’s werelds meest waardevolle start-up te zijn na een succesvolle investeringsronde. Vandaag tonen de (zelfgepubliceerde) groeicijfers aan waarom Xiaomi zo hoog wordt ingeschat.
Hoewel het bedrijf zich focust op de Aziatische markt en bijvoorbeeld bij ons geen toestellen in de rekken legt, kan Xiaomi uitpakken met 61,12 miljoen verkochte smartphones in 2014, goed voor een groei van 227 procent. De klim in verkoopscijfers vertaalt zich in een groei van de omzet met 135 procent tot 74,3 miljard Yuan (omgerekend ongeveer 10 miljard euro).
[related_article id=”161563″]
Xiaomi wint zo vlot aan populariteit omdat het merk goede en krachtige telefoons aanbiedt met een prijs die significant lager ligt dan die van de concurrentie. Dat niet alle designs even origineel zijn, en onder andere het Zweedse Ericsson in de clinch ligt met de fabrikant over een copyright-dispuut, lijkt Xiaomi niet tegen te houden. De rechtszaak in kwestie schorst de verkoop van Xiaomi-telefoons in India nochtans op tot volgende maand. Voor dat embargo bracht Xiaomi meer dan een miljoen smartphones aan de man in India, en dat in minder dan vijf maanden.
Ook met klantengegevens zou Xiaomi niet al te koosjer omspringen. In Hong Kong wordt onderzocht of de ontwikkelaar gegevens van gebruikers zonder toestemming doorstuurt naar servers in China. Gebruikers lijken in ieder geval niet wakker te liggen van de controverse. De scherpe prijzen zitten daar ongetwijfeld voor iets tussen. Ook bij ons zijn Chinese telefoons te verkrijgen, al moet je daarvoor bij een importeur aankloppen. Wij namen niet zo lang geleden enkele Chinese smartphones onder de loep en waren aangenaam verrast.