Nvidia lanceert superchip Tegra X1 voor auto’s
Nvidia is al een tijdje aanwezig in de mobiele sector. De Tegra-chips, zoals de K1, bieden ongeëvenaarde mobiele grafische kracht en zijn daarom de SoC naar keuze voor wie een draagbaar toestel wil maken voor de gamer. De Shield-tablet die het merk zelf maakt is daar een mooi voorbeeld van.
De nieuwe Tegra X1 laat de K1 achter zich en brengt de nieuwe Maxwell-architectuur naar de mobiele wereld. Dat kan wel eens goed nieuws zijn, want Maxwell is verantwoordelijk voor de uitstekende GTX 970 en 980 gpu’s, net als hun mobiele varianten. Concreet krijgt de X1 een grafische chip met 256 kernen, aangevuld met een 8-core 64 bit-processor.
[related_article id=”152275″]
Teraflops
Dat maakt de chip niet alleen krachtig maar ook zuinig, als we Nvidia CEO en medeoprichter Jen-Hsun Huang mogen geloven. Hij noemt de X1 tijdens de aankondiging op CES ’s werelds eerste mobiele processor met een rekencapaciteit die boven de teraflops uitsteekt. “Evenveel als de snelste supercomputer van de wereld in het jaar 2000”, aldus de CEO.
De X1 is zo krachtig dat het potentieel ervan verloren gaat in een mobiele telefoon, suggereert Nvidia. De chip is dan ook gericht op de opkomende sector van slimme wagens. De Tegra X1 ondersteunt de weergave van een resolutie van 16,6 megapixel en is compatibel met Linux en varianten (Android en Unix). Volgens Huang voldoet de X1 daarmee aan de noden van de toekomst, aangezien hij een nieuwe generatie wagens anticipeert met steeds meer schermen.
Automatische piloot
Voor komende jaren heeft Nvidia nog grotere plannen. Googles zelfrijdende wagen met name zou wel eens concurrentie kunnen krijgen dankzij de Drive PX automatische piloot. De Drive PX is een computersysteem dat is opgebouwd uit twee Tegra X1-SoC’s en twaalf camera’s. Het systeem kan 1,3 miljard pixels per seconde interpreteren. Op termijn moet Drive PX een auto de zintuigen en hersenkracht geven om zelf zijn weg te vinden in het verkeer.
Voor 2015 blijft Nvidia verder inzetten op alles wat met het grafische te maken heeft, niet enkel in wagens maar ook in klassieke mobiele toestellen, pc’s en datacenters, een strategie die z’n vruchten afwerpt. Nvidia kon voor het derde kwartaal immers cijfers voorleggen die de verwachtingen van analisten overtroffen.
Nvidia is al een tijdje aanwezig in de mobiele sector. De Tegra-chips, zoals de K1, bieden ongeëvenaarde mobiele grafische kracht en zijn daarom de SoC naar keuze voor wie een draagbaar toestel wil maken voor de gamer. De Shield-tablet die het merk zelf maakt is daar een mooi voorbeeld van.
De nieuwe Tegra X1 laat de K1 achter zich en brengt de nieuwe Maxwell-architectuur naar de mobiele wereld. Dat kan wel eens goed nieuws zijn, want Maxwell is verantwoordelijk voor de uitstekende GTX 970 en 980 gpu’s, net als hun mobiele varianten. Concreet krijgt de X1 een grafische chip met 256 kernen, aangevuld met een 8-core 64 bit-processor.
[related_article id=”152275″]
Teraflops
Dat maakt de chip niet alleen krachtig maar ook zuinig, als we Nvidia CEO en medeoprichter Jen-Hsun Huang mogen geloven. Hij noemt de X1 tijdens de aankondiging op CES ’s werelds eerste mobiele processor met een rekencapaciteit die boven de teraflops uitsteekt. “Evenveel als de snelste supercomputer van de wereld in het jaar 2000”, aldus de CEO.
De X1 is zo krachtig dat het potentieel ervan verloren gaat in een mobiele telefoon, suggereert Nvidia. De chip is dan ook gericht op de opkomende sector van slimme wagens. De Tegra X1 ondersteunt de weergave van een resolutie van 16,6 megapixel en is compatibel met Linux en varianten (Android en Unix). Volgens Huang voldoet de X1 daarmee aan de noden van de toekomst, aangezien hij een nieuwe generatie wagens anticipeert met steeds meer schermen.
Automatische piloot
Voor komende jaren heeft Nvidia nog grotere plannen. Googles zelfrijdende wagen met name zou wel eens concurrentie kunnen krijgen dankzij de Drive PX automatische piloot. De Drive PX is een computersysteem dat is opgebouwd uit twee Tegra X1-SoC’s en twaalf camera’s. Het systeem kan 1,3 miljard pixels per seconde interpreteren. Op termijn moet Drive PX een auto de zintuigen en hersenkracht geven om zelf zijn weg te vinden in het verkeer.
Voor 2015 blijft Nvidia verder inzetten op alles wat met het grafische te maken heeft, niet enkel in wagens maar ook in klassieke mobiele toestellen, pc’s en datacenters, een strategie die z’n vruchten afwerpt. Nvidia kon voor het derde kwartaal immers cijfers voorleggen die de verwachtingen van analisten overtroffen.