Test

Dit is een popup

Alibaba haalt 90 miljoen valse en illegale producten offline

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft dit jaar zeker 90 miljoen vervalste producten van zijn site verwijderd. De Amerikaanse beursgang had daar veel mee te maken.

In de eerste negen maanden van dit jaar heeft Alibaba zo"n 90 miljoen vervalste producten verwijderd van zijn internetwinkels, waaronder Taobao en Tmall. Dat zegt Polo Shao, de veiligheidsmanager van het bedrijf, in de South China Morning Post.

Sinds begin 2013 tot november van dit jaar heeft Alibaba al ruim 160 miljoen dollar uitgegeven om nagemaakte producten te weren en zijn consumenten beter te beschermen.

Tussen januari en maart alleen al werden meer dan zes miljoen links verwijderd naar fake goederen, aldus de nieuwssite Sina. Alibaba assisteerde ook de Chinese overheid bij het afhandelen van ruim 1.000 zaken voor het schenden van copyrights. Daarbij werden 400 verdachten gearresteerd en goederen ter waarde van 96 miljoen dollar in beslag genomen.

Timing niet toevallig
De timing van de schoonmaakoperatie is niet toevallig gekozen. In september verkreeg Alibaba een beursnotering op de Nasdaq waarbij het 25 miljard dollar ophaalde. In december 2012 werd dochtersite Taobao Marketplace al verwijderd van een Amerikaanse zwarte lijst door US Trade Representative. Dit vanwege “een belangrijke daling in overtredende goederen”.

Alibaba heeft zo’n 2.000 mensen in dienst die zich met nagemaakte producten en consumentenbescherming bezighouden. Om zich met zulk een enorme zwarte markt bezig te houden, is dat echter niet overdreven veel.

Big data
Het bedrijf kondigt daarom ook aan dat het “big data” zal inzetten in zijn strijd tegen namaak. Het systeem zou in staat zijn om vervalste producten te herkennen en te traceren en de links tussen klanten, copyrighteigenaars en relevante overheidsdepartementen op te sporen. 

In de eerste negen maanden van dit jaar heeft Alibaba zo"n 90 miljoen vervalste producten verwijderd van zijn internetwinkels, waaronder Taobao en Tmall. Dat zegt Polo Shao, de veiligheidsmanager van het bedrijf, in de South China Morning Post.

Sinds begin 2013 tot november van dit jaar heeft Alibaba al ruim 160 miljoen dollar uitgegeven om nagemaakte producten te weren en zijn consumenten beter te beschermen.

Tussen januari en maart alleen al werden meer dan zes miljoen links verwijderd naar fake goederen, aldus de nieuwssite Sina. Alibaba assisteerde ook de Chinese overheid bij het afhandelen van ruim 1.000 zaken voor het schenden van copyrights. Daarbij werden 400 verdachten gearresteerd en goederen ter waarde van 96 miljoen dollar in beslag genomen.

Timing niet toevallig
De timing van de schoonmaakoperatie is niet toevallig gekozen. In september verkreeg Alibaba een beursnotering op de Nasdaq waarbij het 25 miljard dollar ophaalde. In december 2012 werd dochtersite Taobao Marketplace al verwijderd van een Amerikaanse zwarte lijst door US Trade Representative. Dit vanwege “een belangrijke daling in overtredende goederen”.

Alibaba heeft zo’n 2.000 mensen in dienst die zich met nagemaakte producten en consumentenbescherming bezighouden. Om zich met zulk een enorme zwarte markt bezig te houden, is dat echter niet overdreven veel.

Big data
Het bedrijf kondigt daarom ook aan dat het “big data” zal inzetten in zijn strijd tegen namaak. Het systeem zou in staat zijn om vervalste producten te herkennen en te traceren en de links tussen klanten, copyrighteigenaars en relevante overheidsdepartementen op te sporen. 

alibabaBig Datafakenamaaknieuwstaobaotmallvervalsing

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!