Google toont eerste afgewerkte zelfrijdende auto
Googles visie op de zelfrijdende auto is weer een stapje dichter bij realisatie ervan. De internetgigant onthulde maandag zijn eerste volledig afgeronde prototype van zijn auto zonder bestuurder. Het voertuig lijkt veel op het model dat Google in mei al liet zien met het verschil dat dit model helemaal werkt.
Het project, voor het eerst aangekondigd in 2010, was het eerste initiatief dat zou leiden tot wat uiteindelijk het Google X onderzoeks- en ontwikkelingslab is geworden. Andere projecten waar het lab aan werkt zijn onder meer Google Glass en nanodeeltjes voor het ontdekken van kanker. Het is allemaal onderdeel van Googles pogingen om naast de dominante zoekmachine ook andere bronnen van inkomsten te genereren.
[related_article id=”158901″]
Subtiele veranderingen
Het nieuwe prototype heeft een paar subtiele cosmetische veranderingen ondergaan, zoals een mooier gepolijst omhulsel voor de apparatuur op het dak van de auto. Die dient voor de software die nodig is om de koers te bepalen. Google merkt op dat handmatige besturing – zoals de gas en de rem – ingebouwd blijft, zolang het de auto test. Dit om te voldoen aan de Californische regelgeving.
De bedoeling van het voertuig is dat hij werkt zonder de standaard besturing, dus ook geen stuur. Sensoren op de auto sturen informatie door naar speciale software. Deze is in staat honderden objecten tegelijk te detecteren, van voetgangers en fietsers tot stopborden en verkeerslichten. Deze gegevens worden geanalyseerd en de auto reageert op de juiste manier.
De auto van Google gebruikt meer dan 64 lasers die 360 graden in de rondte scannen. Verder heeft het voertuig een camera en een gps-kaart om zijn positie te bepalen. De softwaremodellen reageren op verwachte maar ook onverwachte situaties.
Partnerjacht
Google werkt aan zijn eigen prototypes, maar is ook op zoek naar partners in de autobranche om binnen vijf jaar zelfrijdende auto"s op de markt te brengen. “We willen zelf niet per se autofabrikant worden, daarom praten we met anderen”, laat projectleider Chris Urmson van Google optekenen.
Tijdens de zoektocht naar een of meerdere geschikte partners werkt Google ook samen met leveranciers van auto-onderdelen om meer geavanceerde prototypes te bouwen. De bedoeling is om begin volgend jaar te beginnen met het testen van de nieuwere modellen.
Googles visie op de zelfrijdende auto is weer een stapje dichter bij realisatie ervan. De internetgigant onthulde maandag zijn eerste volledig afgeronde prototype van zijn auto zonder bestuurder. Het voertuig lijkt veel op het model dat Google in mei al liet zien met het verschil dat dit model helemaal werkt.
Het project, voor het eerst aangekondigd in 2010, was het eerste initiatief dat zou leiden tot wat uiteindelijk het Google X onderzoeks- en ontwikkelingslab is geworden. Andere projecten waar het lab aan werkt zijn onder meer Google Glass en nanodeeltjes voor het ontdekken van kanker. Het is allemaal onderdeel van Googles pogingen om naast de dominante zoekmachine ook andere bronnen van inkomsten te genereren.
[related_article id=”158901″]
Subtiele veranderingen
Het nieuwe prototype heeft een paar subtiele cosmetische veranderingen ondergaan, zoals een mooier gepolijst omhulsel voor de apparatuur op het dak van de auto. Die dient voor de software die nodig is om de koers te bepalen. Google merkt op dat handmatige besturing – zoals de gas en de rem – ingebouwd blijft, zolang het de auto test. Dit om te voldoen aan de Californische regelgeving.
De bedoeling van het voertuig is dat hij werkt zonder de standaard besturing, dus ook geen stuur. Sensoren op de auto sturen informatie door naar speciale software. Deze is in staat honderden objecten tegelijk te detecteren, van voetgangers en fietsers tot stopborden en verkeerslichten. Deze gegevens worden geanalyseerd en de auto reageert op de juiste manier.
De auto van Google gebruikt meer dan 64 lasers die 360 graden in de rondte scannen. Verder heeft het voertuig een camera en een gps-kaart om zijn positie te bepalen. De softwaremodellen reageren op verwachte maar ook onverwachte situaties.
Partnerjacht
Google werkt aan zijn eigen prototypes, maar is ook op zoek naar partners in de autobranche om binnen vijf jaar zelfrijdende auto"s op de markt te brengen. “We willen zelf niet per se autofabrikant worden, daarom praten we met anderen”, laat projectleider Chris Urmson van Google optekenen.
Tijdens de zoektocht naar een of meerdere geschikte partners werkt Google ook samen met leveranciers van auto-onderdelen om meer geavanceerde prototypes te bouwen. De bedoeling is om begin volgend jaar te beginnen met het testen van de nieuwere modellen.