Nederlandse privacywaakhond richt pijlen op Facebook
Het Nederlandse College Bescherming Persoonsgegevens heeft aangekondigd onderzoek te gaan doen naar het nieuwe privacybeleid van Facebook, dat per 1 januari 2015 in moet gaan.
De beslissing valt kort na het nieuws dat het college Google heeft bedreigd met een boete van 15 miljoen als deze zijn privacybeleid niet aanpast aan de Nederlandse wetgeving.
[related_article id=”158578″]
De aanstaande privacyvoorwaarden van Facebook zouden het bedrijf in staat stellen gegevens van profielen te gebruiken om gebruikers ook buiten de eigen website gerichte advertenties te kunnen tonen. Denk hierbij aan gelieerde diensten als Whatsapp, Instagram en sites waar met Facebook kan worden ingelogd. Op hun beurt leveren die sites en diensten weer data aan Facebook voor nog persoonlijkere advertenties. Verder gaat Facebook zijn gebruikers volgen als ze naar andere sites surfen en krijgt het via de Facebook-app toegang tot de contacten in de smartphone.
Het CBP: “Daarbij gaat toestemming van de gebruikers een belangrijke rol spelen. Toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens kan doorgaans niet worden verkregen door alleen een lange lijst met algemene voorwaarden te accepteren”. Aangezien Facebook een Nederlandse vestiging heeft en persoonsgegevens van Nederlanders verwerkt, heeft het CBP Facebook per brief verzocht het nieuwe beleid uit te stellen tot een onderzoek is afgerond of één en ander niet in strijd is met de Nederlandse wet.
Facebook reageert in het NRC “verbaasd en teleurgesteld”, en laat weten dat het nieuwe privacybeleid gewoon op 1 januari van kracht wordt. Je hebt dus nog precies twee weken om te bepalen of je het sociale medium onder de nieuwe voorwaarden wilt blijven gebruiken of niet.
Het Nederlandse College Bescherming Persoonsgegevens heeft aangekondigd onderzoek te gaan doen naar het nieuwe privacybeleid van Facebook, dat per 1 januari 2015 in moet gaan.
De beslissing valt kort na het nieuws dat het college Google heeft bedreigd met een boete van 15 miljoen als deze zijn privacybeleid niet aanpast aan de Nederlandse wetgeving.
[related_article id=”158578″]
De aanstaande privacyvoorwaarden van Facebook zouden het bedrijf in staat stellen gegevens van profielen te gebruiken om gebruikers ook buiten de eigen website gerichte advertenties te kunnen tonen. Denk hierbij aan gelieerde diensten als Whatsapp, Instagram en sites waar met Facebook kan worden ingelogd. Op hun beurt leveren die sites en diensten weer data aan Facebook voor nog persoonlijkere advertenties. Verder gaat Facebook zijn gebruikers volgen als ze naar andere sites surfen en krijgt het via de Facebook-app toegang tot de contacten in de smartphone.
Het CBP: “Daarbij gaat toestemming van de gebruikers een belangrijke rol spelen. Toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens kan doorgaans niet worden verkregen door alleen een lange lijst met algemene voorwaarden te accepteren”. Aangezien Facebook een Nederlandse vestiging heeft en persoonsgegevens van Nederlanders verwerkt, heeft het CBP Facebook per brief verzocht het nieuwe beleid uit te stellen tot een onderzoek is afgerond of één en ander niet in strijd is met de Nederlandse wet.
Facebook reageert in het NRC “verbaasd en teleurgesteld”, en laat weten dat het nieuwe privacybeleid gewoon op 1 januari van kracht wordt. Je hebt dus nog precies twee weken om te bepalen of je het sociale medium onder de nieuwe voorwaarden wilt blijven gebruiken of niet.