Base Company trekt stekker uit Snow
Base Company trekt zich terug uit de markt van digitale televisie. De operator trekt eind juni 2015 de stekker uit zijn triple play-pakket Snow.
Snow kwam in februari 2013 op de markt met als doel om de markt voor digitale tv, internet en vaste telefonie op te schudden. Vanuit het principe dat de consument alleen betaalt voor wat hij nodig heeft, bracht het een scherp geprijsd basispakket van 39 euro op de markt, dat voor een meerkost naar wens kon worden uitgebreid met extra functies.
[related_article id=”160734″]
Hoewel het concept op heel wat bijval kon rekenen van abonnees, wist Snow in de afgelopen twee jaar maar 35.000 klanten aan te trekken. Ter vergelijking: Telenet haalde in het eerste jaar na de lancering in 2005 zo’n 75.000 klanten aan boord. Het lage aantal abonnees, in combinatie met hoge kosten, zorgen ervoor dat Base Company zich nu genoodzaakt ziet om de handdoek in de ring te gooien.
“De kosten van het product, zoals contentrechten en aansluitkosten, blijven te hoog voor een challenger op de vaste markt,” klinkt het in een persbericht. Daarbij wordt vooral met een beschuldigende vinger in de richting van de overheid gewezen. “De overheid heeft niet gezorgd voor een gunstige omgeving voor een nieuwe toetreder op de gesloten vaste markt. Het overstappen van de ene naar de andere vaste operator brengt nog steeds heel wat rompslomp met zich mee, waardoor de klanten hier dan ook aarzelend tegenover staan.”
Base Company heeft naar eigen zeggen inspanningen geleverd om van Snow een financieel gezond product te maken, maar de baten wegen niet op tegen de kost van extra investeringen, aldus de operator. Nieuw investeringskapitaal vrijmaken is in de huidige marktomstandigheden geen optie meer. Door het verdwijnen van Snow zullen tien arbeidsplaatsen wegvallen. De directie gaat bekijken of die elders in het bedrijf kunnen worden ingezet.
Snow-klanten kunnen nog tot eind juni 2015 blijven genieten van hun huidige diensten, daarna kunnen ze gebruikmaken van een kosteloos aanbod om over te stappen naar een gelijkaardig pakket van Scarlet, een dochteronderneming van Belgacom. Dat biedt sinds de zomer van 2013 eveneens een pakket van digitale tv, internet en vaste telefonie aan voor 39 euro per maand. Ook het ProNet&Tel-abonnement voor professionele klanten wordt stopgezet. Zij krijgen eveneens het aanbod om over te stappen naar een formule van Scarlet. Voor klanten met een Base Home Pack of Base Home Internet verandert er niets.
Base Company trekt zich terug uit de markt van digitale televisie. De operator trekt eind juni 2015 de stekker uit zijn triple play-pakket Snow.
Snow kwam in februari 2013 op de markt met als doel om de markt voor digitale tv, internet en vaste telefonie op te schudden. Vanuit het principe dat de consument alleen betaalt voor wat hij nodig heeft, bracht het een scherp geprijsd basispakket van 39 euro op de markt, dat voor een meerkost naar wens kon worden uitgebreid met extra functies.
[related_article id=”160734″]
Hoewel het concept op heel wat bijval kon rekenen van abonnees, wist Snow in de afgelopen twee jaar maar 35.000 klanten aan te trekken. Ter vergelijking: Telenet haalde in het eerste jaar na de lancering in 2005 zo’n 75.000 klanten aan boord. Het lage aantal abonnees, in combinatie met hoge kosten, zorgen ervoor dat Base Company zich nu genoodzaakt ziet om de handdoek in de ring te gooien.
“De kosten van het product, zoals contentrechten en aansluitkosten, blijven te hoog voor een challenger op de vaste markt,” klinkt het in een persbericht. Daarbij wordt vooral met een beschuldigende vinger in de richting van de overheid gewezen. “De overheid heeft niet gezorgd voor een gunstige omgeving voor een nieuwe toetreder op de gesloten vaste markt. Het overstappen van de ene naar de andere vaste operator brengt nog steeds heel wat rompslomp met zich mee, waardoor de klanten hier dan ook aarzelend tegenover staan.”
Base Company heeft naar eigen zeggen inspanningen geleverd om van Snow een financieel gezond product te maken, maar de baten wegen niet op tegen de kost van extra investeringen, aldus de operator. Nieuw investeringskapitaal vrijmaken is in de huidige marktomstandigheden geen optie meer. Door het verdwijnen van Snow zullen tien arbeidsplaatsen wegvallen. De directie gaat bekijken of die elders in het bedrijf kunnen worden ingezet.
Snow-klanten kunnen nog tot eind juni 2015 blijven genieten van hun huidige diensten, daarna kunnen ze gebruikmaken van een kosteloos aanbod om over te stappen naar een gelijkaardig pakket van Scarlet, een dochteronderneming van Belgacom. Dat biedt sinds de zomer van 2013 eveneens een pakket van digitale tv, internet en vaste telefonie aan voor 39 euro per maand. Ook het ProNet&Tel-abonnement voor professionele klanten wordt stopgezet. Zij krijgen eveneens het aanbod om over te stappen naar een formule van Scarlet. Voor klanten met een Base Home Pack of Base Home Internet verandert er niets.