Waarom Facebook en Twitter niet werken voor uw bedrijf
Bedrijven en merken die vooral via Facebook en Twitter een relatie willen opbouwen met hun klanten, verspillen er tijd en geld mee. Dat is de mening van onderzoeksbureau Forrester. Maar klopt dit ook?
Eerst even de feiten. Slechts 2 procent van de fans of volgers op sociale media als Facebook en Twitter, ziet er de posts van bekende merken. En slechts een fractie daarvan gaat er ook op in. “Een echte sociale relatie hebben deze merken dus niet”, stelt Nate Elliot, analist bij Forrester in een recent onderzoek.
De mening van Elliot werd recent versterkt. Facebook kondigde namelijk een aanpassing in zijn algoritme aan waardoor er nog minder kans is dat onbetaalde posts van merken door gebruikers worden opgemerkt. “Velen zien sites als Facebook nog als het centrum van hun sociale inspanningen. "Onterecht”, vindt hij. “Het wordt tijd dat marketeers hun relaties opbouwen op andere sites of op niche-sites die meer waarde creëren”, klinkt het scherp.
Koelkast
De Belgische online marketeer Bert Van Wassenhoven nuanceert. “Facebook gaat promotionele posts inderdaad beschouwen als een soort spam. Maar tegelijk is dat ook goed voor de Facebook-gebruiker. Die krijgt straks enkel nog interessante berichten te zien op zijn tijdlijn, ook van merken”, weerlegt hij. “Merken kunnen hier wel nog relaties bouwen. Maar ze moeten dan wel meer inspanningen leveren om relevante content te posten.”
Ook bij die niche-sites, die volgens hem inderdaad een trend zijn, zal u geen relaties opbouwen met klanten als u enkel (of te veel) promoties post. “Bovendien is een sociale relatie ook niet voor elk merk het einddoel. Ik ga geen relatie opbouwen met elk merk dat zich in mijn koelkast bevindt”, aldus Van Wassenhoven.
Ten slotte is het nog nooit een goed idee geweest om uw digitale marketingstrategie volledig rond één kanaal zoals Facebook te bouwen. “Je eigen site is en blijft het eindpunt van al je inspanningen. Het is online ook de enige plek die je volledig zelf onder controle hebt en waar je prospecten kan omzetten tot klanten”, stelt hij. “Al je activiteiten op sociale media moeten erop gericht zijn om ultiem de bezoekers om te leiden naar je eigen site.”
Bedrijven en merken die vooral via Facebook en Twitter een relatie willen opbouwen met hun klanten, verspillen er tijd en geld mee. Dat is de mening van onderzoeksbureau Forrester. Maar klopt dit ook?
Eerst even de feiten. Slechts 2 procent van de fans of volgers op sociale media als Facebook en Twitter, ziet er de posts van bekende merken. En slechts een fractie daarvan gaat er ook op in. “Een echte sociale relatie hebben deze merken dus niet”, stelt Nate Elliot, analist bij Forrester in een recent onderzoek.
De mening van Elliot werd recent versterkt. Facebook kondigde namelijk een aanpassing in zijn algoritme aan waardoor er nog minder kans is dat onbetaalde posts van merken door gebruikers worden opgemerkt. “Velen zien sites als Facebook nog als het centrum van hun sociale inspanningen. "Onterecht”, vindt hij. “Het wordt tijd dat marketeers hun relaties opbouwen op andere sites of op niche-sites die meer waarde creëren”, klinkt het scherp.
Koelkast
De Belgische online marketeer Bert Van Wassenhoven nuanceert. “Facebook gaat promotionele posts inderdaad beschouwen als een soort spam. Maar tegelijk is dat ook goed voor de Facebook-gebruiker. Die krijgt straks enkel nog interessante berichten te zien op zijn tijdlijn, ook van merken”, weerlegt hij. “Merken kunnen hier wel nog relaties bouwen. Maar ze moeten dan wel meer inspanningen leveren om relevante content te posten.”
Ook bij die niche-sites, die volgens hem inderdaad een trend zijn, zal u geen relaties opbouwen met klanten als u enkel (of te veel) promoties post. “Bovendien is een sociale relatie ook niet voor elk merk het einddoel. Ik ga geen relatie opbouwen met elk merk dat zich in mijn koelkast bevindt”, aldus Van Wassenhoven.
Ten slotte is het nog nooit een goed idee geweest om uw digitale marketingstrategie volledig rond één kanaal zoals Facebook te bouwen. “Je eigen site is en blijft het eindpunt van al je inspanningen. Het is online ook de enige plek die je volledig zelf onder controle hebt en waar je prospecten kan omzetten tot klanten”, stelt hij. “Al je activiteiten op sociale media moeten erop gericht zijn om ultiem de bezoekers om te leiden naar je eigen site.”