Uitgebreid zoeken in Facebook komt naar je mobiel
De uitgebreide zoekfunctie van Facebook is binnenkort ook te gebruiken op je mobiel. Het sociale netwerk laat weten dat het zijn graph-zoektechnologie volgende week beschikbaar maakt in de Facebook iPhone-app. Dat is bijna twee jaar nadat de zoekfunctie debuteerde op de desktopcomputer.
Gebruikers zijn voortaan in staat te zoeken in de berichten van hun vrienden. Dit maakt het makkelijker om een specifieke post te vinden, bijvoorbeeld over huwelijksfoto"s of een bijzondere reis.
[related_article id=”161563″]
“Jullie hebben ons verteld dat je het belangrijk vindt om berichten die je eerder al ooit gezien hebt, terug te vinden. Dat kan nu”, schrijft Tom Stocky, onderdirecteur van het zoeken bij Facebook, in een blogpost.
Zoeken is kerntechnologie
Zoeken is een van de meest cruciale technologieën in Silicon Valley. Niet alleen is het de kern van Googles onderneming, maar het is ook de kerntechnologie in vele diensten zoals Apples digitale assistent Siri, op het zakelijke netwerk van LinkedIn en Twitters berichtendienst. De toevoeging van Graph Search betekent dat gebruikers op nog meer manieren kunnen omgaan met Facebook op hun mobiele apparaten.
Facebook kondigde Graph Search aan in januari 2013 als een kerntechnologie voor de toekomst. De techniek stelt gebruikers in staat een beroep te doen op de enorme hoeveelheid informatie in de databases van het sociale netwerk. Bijvoorbeeld met zoekopdrachten als: “Studenten die van Muse en films van Christopher Nolan houden en die in Brussel wonen.”
Ingewikkeld systeem
Maar de belofte was groter dan de inlossing ervan. In de praktijk is Graph Search erg ingewikkeld. De manier waarop het gebruikt moet worden is niet altijd logisch. Daarnaast bleek het verzamelen van al die informatie uit verschillende databases een uitdaging. Dit meldde Facebook een jaar na de lancering in een interview met Bloomberg Businessweek.
Toch heeft dat het bedrijf niet op andere gedachten gebracht. CEO Mark Zuckerberg is van mening dat de zoekfunctie, net als Instagram en WhatsApp, in de komende vijf jaar één miljard gebruikers bereikt. “Zodra die aantallen gehaald worden kunnen we die diensten zien als belangrijke ondernemingen op zichzelf”, zei hij in oktober.
De uitgebreide zoekfunctie van Facebook is binnenkort ook te gebruiken op je mobiel. Het sociale netwerk laat weten dat het zijn graph-zoektechnologie volgende week beschikbaar maakt in de Facebook iPhone-app. Dat is bijna twee jaar nadat de zoekfunctie debuteerde op de desktopcomputer.
Gebruikers zijn voortaan in staat te zoeken in de berichten van hun vrienden. Dit maakt het makkelijker om een specifieke post te vinden, bijvoorbeeld over huwelijksfoto"s of een bijzondere reis.
[related_article id=”161563″]
“Jullie hebben ons verteld dat je het belangrijk vindt om berichten die je eerder al ooit gezien hebt, terug te vinden. Dat kan nu”, schrijft Tom Stocky, onderdirecteur van het zoeken bij Facebook, in een blogpost.
Zoeken is kerntechnologie
Zoeken is een van de meest cruciale technologieën in Silicon Valley. Niet alleen is het de kern van Googles onderneming, maar het is ook de kerntechnologie in vele diensten zoals Apples digitale assistent Siri, op het zakelijke netwerk van LinkedIn en Twitters berichtendienst. De toevoeging van Graph Search betekent dat gebruikers op nog meer manieren kunnen omgaan met Facebook op hun mobiele apparaten.
Facebook kondigde Graph Search aan in januari 2013 als een kerntechnologie voor de toekomst. De techniek stelt gebruikers in staat een beroep te doen op de enorme hoeveelheid informatie in de databases van het sociale netwerk. Bijvoorbeeld met zoekopdrachten als: “Studenten die van Muse en films van Christopher Nolan houden en die in Brussel wonen.”
Ingewikkeld systeem
Maar de belofte was groter dan de inlossing ervan. In de praktijk is Graph Search erg ingewikkeld. De manier waarop het gebruikt moet worden is niet altijd logisch. Daarnaast bleek het verzamelen van al die informatie uit verschillende databases een uitdaging. Dit meldde Facebook een jaar na de lancering in een interview met Bloomberg Businessweek.
Toch heeft dat het bedrijf niet op andere gedachten gebracht. CEO Mark Zuckerberg is van mening dat de zoekfunctie, net als Instagram en WhatsApp, in de komende vijf jaar één miljard gebruikers bereikt. “Zodra die aantallen gehaald worden kunnen we die diensten zien als belangrijke ondernemingen op zichzelf”, zei hij in oktober.