Facebookstrijd en flauwe excuses bij Telenet
Je hebt het ongetwijfeld al gelezen, ergens in de afgelopen dagen: de Vlaamse kabelaanbieder Telenet verhoogt z’n prijzen voor alle diensten. En dat schoot bij heel wat klanten in het verkeerde keelgat.
Klanten betalen vanaf 25 januari 1,99 euro meer per maand voor Basic Internet + Digitale tv, en de tripleplaypakketten Whop en Whoppa (internet,vaste telefonie en digitale tv) stijgen met 2,99 euro per maand. De huur van de HD Digicorder stijgt van 8,35 euro naar 8,70 euro en ook het kabelabonnement wordt een beetje duurder: 16 euro in plaats van 15,35 euro.
[related_article id=”158455″]
Resultaat van deze verhogingen: een Facebookpagina onder de prozaïsche titel Telenet, wij willen geen prijsverhoging die op amper een week tijd al meer dan 28.000 likes verzamelde, en het aantal stijgt nog steeds. Ondertussen breidde de oprichter van de pagina het initiatief uit tot een online petitie.
Concurreren met Netflix
Telenet laat echter weten niet van plan te zijn te buigen voor de vraag van de Facebookactie. In een interview voor VTM nieuws zei marketingdirecteur Inge Smidts dat de prijsverhoging voortkomt uit de innovatieve producten die Telenet aanbiedt, zoals King en Kong en de bundels Whop en Whoppa. En ook het feit dat het bedrijf investeringen heeft uitgevoerd, onder andere in duurdere content om te kunnen concurreren met Netflix.
“Klanten zijn natuurlijk vrij om te gaan en staan waar zij willen; wij denken dat we steeds betere, innovatieve en markt-disruptieve producten aanbieden, en die innovatie vraagt investeringen”, zegt Smidts. “Een klein deeltje van die investeringen rekenen we nu door aan de klant.”
Het kabelmonopolie
Dat is natuurlijk, met alle respect, onzin: in een concurrentiële markt zou een bedrijf dat z’n prijzen verhoogt “omdat het investeringen heeft moeten uitvoeren” z’n klanten met bosjes kwijtraken. Bedrijven investeren omdat klanten anders zullen overschakelen op een concurrent die dat wel doet en bijgevolg een beter aanbod heeft.
Daar wringt hier echter het schoentje: op dit ogenblik is Telenet al jarenlang de enige kabeloperator van Vlaanderen. Consumenten die gebruik willen maken van de voordelen van die kabel, zoals het feit dat je internetsnelheid en -kwaliteit daarmee niet afhankelijk zijn van je afstand tot de centrale, kunnen helemaal nergens anders heen, en hebben de prijsverhogingen dus maar te slikken – verbeterde producten of niet, en alle petities ten spijt.
Door dit gebrek aan concurrentie, en dus aan keuze, zijn de prijzen van ons kabelinternet in vergelijking met onze buurlanden ook behoorlijk hoog. Je hoeft niet verder dan Nederland te kijken om ongelimiteerd, sneller internet te vinden voor een gevoelig lagere prijs. Ook Proximus heeft wat dit betreft overigens boter op het hoofd: voor internet via de telefoonlijnen krijg je elders eveneens meer waar voor je geld, en de tarieven van onze tweede telecomgigant verschillen maar weinig van die van Telenet.
Om die reden zijn de Belgische regulatoren voor elektronische communicatie (CRC) in 2011 begonnen met gerechtelijke stappen om zowel de kabeloperatoren (Telenet in Vlaanderen) als Belgacom (nu Proximus) te verplichten een doorverkoopaanbod aan te bieden aan alternatieve spelers. Daarbij zou Telenet het gebruik van de kabel voor het aanbieden van internet- en televisieproducten, uiteraard tegen betaling, moeten toestaan. Deze beslissing mondde door de zeer sterke tegenstand van het bedrijf echter uit in een juridisch getouwtrek dat tot vorige maand aansleepte.
Eind 2013 werden de redelijke tarieven die de huidige kabeloperatoren in België mochten aanrekenen voor deze doorverkoop bepaald, maar Telenet had op dat moment al beroep aangetekend om het oorspronkelijke vonnis aan te vechten. Vorige maand gaf het hof van beroep Telenet over de hele lijn ongelijk, waarmee de openstelling van de kabel een feit wordt. Onder andere Proximus en Mobistar hebben hun interesse al meerdere malen laten horen, al doet het gerucht al een tijdje de ronde dat Telenet dat laatste bedrijf wil overnemen.
Wat daarvan ook waar moge zijn: het lijkt er in elk geval op dat andere spelers volgend jaar voor wat concurrentie op de kabel zullen gaan zorgen. Hoog tijd, als je het mij vraagt, en waarschijnlijk efficiënter dan 28.000 boze likes op Facebook.
Je hebt het ongetwijfeld al gelezen, ergens in de afgelopen dagen: de Vlaamse kabelaanbieder Telenet verhoogt z’n prijzen voor alle diensten. En dat schoot bij heel wat klanten in het verkeerde keelgat.
Klanten betalen vanaf 25 januari 1,99 euro meer per maand voor Basic Internet + Digitale tv, en de tripleplaypakketten Whop en Whoppa (internet,vaste telefonie en digitale tv) stijgen met 2,99 euro per maand. De huur van de HD Digicorder stijgt van 8,35 euro naar 8,70 euro en ook het kabelabonnement wordt een beetje duurder: 16 euro in plaats van 15,35 euro.
[related_article id=”158455″]
Resultaat van deze verhogingen: een Facebookpagina onder de prozaïsche titel Telenet, wij willen geen prijsverhoging die op amper een week tijd al meer dan 28.000 likes verzamelde, en het aantal stijgt nog steeds. Ondertussen breidde de oprichter van de pagina het initiatief uit tot een online petitie.
Concurreren met Netflix
Telenet laat echter weten niet van plan te zijn te buigen voor de vraag van de Facebookactie. In een interview voor VTM nieuws zei marketingdirecteur Inge Smidts dat de prijsverhoging voortkomt uit de innovatieve producten die Telenet aanbiedt, zoals King en Kong en de bundels Whop en Whoppa. En ook het feit dat het bedrijf investeringen heeft uitgevoerd, onder andere in duurdere content om te kunnen concurreren met Netflix.
“Klanten zijn natuurlijk vrij om te gaan en staan waar zij willen; wij denken dat we steeds betere, innovatieve en markt-disruptieve producten aanbieden, en die innovatie vraagt investeringen”, zegt Smidts. “Een klein deeltje van die investeringen rekenen we nu door aan de klant.”
Het kabelmonopolie
Dat is natuurlijk, met alle respect, onzin: in een concurrentiële markt zou een bedrijf dat z’n prijzen verhoogt “omdat het investeringen heeft moeten uitvoeren” z’n klanten met bosjes kwijtraken. Bedrijven investeren omdat klanten anders zullen overschakelen op een concurrent die dat wel doet en bijgevolg een beter aanbod heeft.
Daar wringt hier echter het schoentje: op dit ogenblik is Telenet al jarenlang de enige kabeloperator van Vlaanderen. Consumenten die gebruik willen maken van de voordelen van die kabel, zoals het feit dat je internetsnelheid en -kwaliteit daarmee niet afhankelijk zijn van je afstand tot de centrale, kunnen helemaal nergens anders heen, en hebben de prijsverhogingen dus maar te slikken – verbeterde producten of niet, en alle petities ten spijt.
Door dit gebrek aan concurrentie, en dus aan keuze, zijn de prijzen van ons kabelinternet in vergelijking met onze buurlanden ook behoorlijk hoog. Je hoeft niet verder dan Nederland te kijken om ongelimiteerd, sneller internet te vinden voor een gevoelig lagere prijs. Ook Proximus heeft wat dit betreft overigens boter op het hoofd: voor internet via de telefoonlijnen krijg je elders eveneens meer waar voor je geld, en de tarieven van onze tweede telecomgigant verschillen maar weinig van die van Telenet.
Om die reden zijn de Belgische regulatoren voor elektronische communicatie (CRC) in 2011 begonnen met gerechtelijke stappen om zowel de kabeloperatoren (Telenet in Vlaanderen) als Belgacom (nu Proximus) te verplichten een doorverkoopaanbod aan te bieden aan alternatieve spelers. Daarbij zou Telenet het gebruik van de kabel voor het aanbieden van internet- en televisieproducten, uiteraard tegen betaling, moeten toestaan. Deze beslissing mondde door de zeer sterke tegenstand van het bedrijf echter uit in een juridisch getouwtrek dat tot vorige maand aansleepte.
Eind 2013 werden de redelijke tarieven die de huidige kabeloperatoren in België mochten aanrekenen voor deze doorverkoop bepaald, maar Telenet had op dat moment al beroep aangetekend om het oorspronkelijke vonnis aan te vechten. Vorige maand gaf het hof van beroep Telenet over de hele lijn ongelijk, waarmee de openstelling van de kabel een feit wordt. Onder andere Proximus en Mobistar hebben hun interesse al meerdere malen laten horen, al doet het gerucht al een tijdje de ronde dat Telenet dat laatste bedrijf wil overnemen.
Wat daarvan ook waar moge zijn: het lijkt er in elk geval op dat andere spelers volgend jaar voor wat concurrentie op de kabel zullen gaan zorgen. Hoog tijd, als je het mij vraagt, en waarschijnlijk efficiënter dan 28.000 boze likes op Facebook.