Test

Dit is een popup

Wat bedrijven kunnen leren van Tesla

Automaker Tesla is een van de weinige schonetechnologiebedrijven die echt succesvol zijn.

 

Automaker Tesla is een van de weinige schonetechnologiebedrijven die meer dan tien jaar na oprichting succesvol zijn. Wat kunnen andere bedrijven ervan leren?

1. Zorg voor een degelijk product
De technologie van Tesla is zo goed dat andere autofabrikanten, van Mercedes tot Toyota, haar gebruiken. Tesla’s grootste technologische prestatie is het vermogen om meerdere componenten te integreren tot een superieur product.

2. Timing is alles
Begin 2010 kreeg Tesla een lening van 465 miljoen dollar van het Amerikaans ministerie van Energie. Een cruciale geldinjectie, zo bleek. Zo’n lening zou halverwege de jaren 2000 ondenkbaar zijn geweest, en vandaag is dat eigenlijk opnieuw ondenkbaar.

3. Begin met een nichemarkt
Tesla begon in een piepkleine markt die het kon domineren: luxueuze elektrische sportwagens. Van de eerste Roadster werden er in 2008 maar een stuk of 3.000 verkocht. Vorig jaar verkocht het al 20.000 Sedans en bevindt het zich in een goede positie om bredere markten te bedienen.

4. Zorg voor een goed team
Elon Musk, de CEO van Tesla, is zowel een uitmuntende ingenieur als verkoper. Dit heeft erg goed geholpen om een groep mensen te verzamelen die op beide vlakken uitblinken. Weinig CEO’s weten echt wat hun medewerkers inhoudelijk uitvoeren.

5. Hou de distributie in handen
De meeste bedrijven onderschatten het belang van distributie. Tesla nam dit zo ernstig dat het besloot om de hele distributieketen in eigen beheer te nemen. Terwijl andere autofabrikanten vaak afhankelijk zijn van onafhankelijke dealers. De aanpak van Tesla vergde een aardige startinvestering, maar biedt wel controle op de klantenervaring en versterkt het merk.

6. Wees betrokken
Anders dan bij de concurrentie staat de oprichter aan het roer van het bedrijf, voor een flink deel met eigen centen. Dat draagt bij tot het vertrouwen, in deze sector niet onbelangrijk, en bevestigt de betrokkenheid en volharding.

7. Focus op design
Groene auto’s, zoals de Honda Insight, zagen er vaak een beetje lomp uit. Tesla wilde van bij aanvang de chauffeurs van milieuvriendelijke wagens er ook echt cool laten uitzien. Dus niet alleen via het groene principe op zich maar door het design van zijn wagens.

 

Automaker Tesla is een van de weinige schonetechnologiebedrijven die meer dan tien jaar na oprichting succesvol zijn. Wat kunnen andere bedrijven ervan leren?

1. Zorg voor een degelijk product
De technologie van Tesla is zo goed dat andere autofabrikanten, van Mercedes tot Toyota, haar gebruiken. Tesla’s grootste technologische prestatie is het vermogen om meerdere componenten te integreren tot een superieur product.

2. Timing is alles
Begin 2010 kreeg Tesla een lening van 465 miljoen dollar van het Amerikaans ministerie van Energie. Een cruciale geldinjectie, zo bleek. Zo’n lening zou halverwege de jaren 2000 ondenkbaar zijn geweest, en vandaag is dat eigenlijk opnieuw ondenkbaar.

3. Begin met een nichemarkt
Tesla begon in een piepkleine markt die het kon domineren: luxueuze elektrische sportwagens. Van de eerste Roadster werden er in 2008 maar een stuk of 3.000 verkocht. Vorig jaar verkocht het al 20.000 Sedans en bevindt het zich in een goede positie om bredere markten te bedienen.

4. Zorg voor een goed team
Elon Musk, de CEO van Tesla, is zowel een uitmuntende ingenieur als verkoper. Dit heeft erg goed geholpen om een groep mensen te verzamelen die op beide vlakken uitblinken. Weinig CEO’s weten echt wat hun medewerkers inhoudelijk uitvoeren.

5. Hou de distributie in handen
De meeste bedrijven onderschatten het belang van distributie. Tesla nam dit zo ernstig dat het besloot om de hele distributieketen in eigen beheer te nemen. Terwijl andere autofabrikanten vaak afhankelijk zijn van onafhankelijke dealers. De aanpak van Tesla vergde een aardige startinvestering, maar biedt wel controle op de klantenervaring en versterkt het merk.

6. Wees betrokken
Anders dan bij de concurrentie staat de oprichter aan het roer van het bedrijf, voor een flink deel met eigen centen. Dat draagt bij tot het vertrouwen, in deze sector niet onbelangrijk, en bevestigt de betrokkenheid en volharding.

7. Focus op design
Groene auto’s, zoals de Honda Insight, zagen er vaak een beetje lomp uit. Tesla wilde van bij aanvang de chauffeurs van milieuvriendelijke wagens er ook echt cool laten uitzien. Dus niet alleen via het groene principe op zich maar door het design van zijn wagens.

businessgroenmilieunieuwsstrategietesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!