Test

Dit is een popup

Big data: zo wordt jouw project een succes

Big data is duidelijk een belangrijke trend, maar hoe begin je eraan? Deze IT-experts adviseren je over de kernpunten van een succesvol project.

Organisaties verzamelen meer informatie dan ooit tevoren, maar bedrijven worstelen ook om er de nodige werkpunten uit te destilleren.

Er bestaan nochtans manieren en systemen waarmee je deze massa"s ongeordende informatiesnippers kan omzetten naar een drijvende factor bij grote beslissingen. Hoe kunnen CIO"s de rest van hun organisatie precies helpen om echte businessintelligence te creëren? Vijf IT-experts geven hun beproefde tips.

[related_article id=”162120″]

1. Gebruik start-ups om de juiste vragen te ontdekken

Jeff King, Europees IT-directeur bij Rent-a-Car, bevestigt dat de meeste bedrijven steeds beter worden in het verzamelen en opslaan van data. "Maar niet alle bedrijven zullen betekenisvolle kennis en inlichtingen kunnen produceren", zegt hij. "Dat is de grote truc die organisaties zal helpen om een stap vooruit te raken ten opzichte van de concurrentie."

King wijst daarbij vooral op het belang van voorspellende analyse, die een firma kan helpen om op tijd in te spelen op de vragen van de consument. Hij stelt echter ook vast dat CIO"s het vaak moeilijk hebben om voorbij de initiële chaos te kijken die big data met zich meebrengt. "We zullen langer moeten gaan nadenken over de vraag of de beslissingen die we nemen wel de juiste zijn over het geheel van de werking van onze zaak", zegt hij.

King benadrukt daarbij ook dat er meer nadruk gelegd moet worden bij verkopers dat specifieke analytische tools een concurrentevoordeel kunnen inhouden. Eén bron van originele ideeën is voor hem de start-upcommunity.

Als CIO voor een groot Europees bedrijf is King altijd geïnteresseerd in de manieren waarop gespecialiseerde bedrijven zijn eigen IT-departement kunnen bijstaan bij het bouwen van de kennis die hij en zijn collega"s in de zakelijke departementen nodig hebben om de juiste beslissingen te maken. Daar, geeft hij toe, is er nog een lange weg te gaan. "Business weet niet altijd welke vragen ze moeten stellen, en daarom is het voor CIO"s moeilijk om de juiste informatie aan te bieden."

2. Durf te experimenteren

Jonathan Everitt, data-architect bij de Camelot Group, zegt dat experimenteren erg goed kan uitdraaien voor IT-leiders die big data proberen om te zetten naar businessintelligence. Everitt is een dataspecialist die zijn kennis inzet om Camelots werknemers de juiste info in handen te geven, waardoor ze de relaties met klanten en winkeliers kunnen verbeteren.

"Neem een controlegroep en breek die op in verschillende cellen", zegt hij. "Werk samen met business om een doelstelling te bepalen, test je theorie bij een aantal klanten, en kijk of het werkt. Dit proces is erg helder en zorgt voor meetbare big data."

Everitt gebruikt Infors CRM- en businessintelligencesoftware om uitgaande marketingactiviteiten te meten. Hij zegt dat de basis van Camelots werking, die draait rond evenementen, inhoudt dat marketingcampagnes cruciaal zijn. De loterijspecialist hervormde zijn website volledig dit jaar, waardoor mensen op nieuwe manieren online konden spelen, zowel via de desktop als op mobiele toestellen.

"Het is een cliché, maar het behouden van een 360-gradenzicht op je klantenbasis is cruciaal", zegt Everitt. "Als je interactie creëert met je klanten moet je meten en beoordelen of je daar ook de gewenste resultaten uit haalt. Businessintelligence verzamelen is een proces dat stapsgewijs verloopt, maar begrijpen welke kennis je exact zoekt is absoluut noodzakelijk."

3. Werk samen met collega"s om de uitdagingen vorm te geven

Andrew Marks, CIO bij Tullow Oil, heeft een vraag voor leiders in IT en business: "Begin je liever met een wit blad papier om iets van nul op te bouwen, of hou je ervan om een hypothese te zoeken die je kan uitdagen? Dat is het probleem waarmee veel organisaties geconfronteerd worden bij hun instap in big data."

Marks denkt dat veel organisaties worstelen met het duidelijk uitdrukken van hun nood aan big data. Het eindpunt van businessintelligence is vaak onduidelijk, omdat managers zich niet altijd bewust zijn van de kracht van de juiste informatie bij het verbeteren van belangrijke processen.

Het goede nieuws, zegt Marks, is dat CIO"s en hun medewerkers nu veel beter zijn geworden in het helpen van interne klanten om hun eisen vast te leggen. "De CIO is perfect geplaatst om de bigdataproducten van verschillende aanbieders te overlopen en kan de interne klant zo tot een hypothese brengen. En als alle antwoorden vervolgens positief blijken, komt de eigenlijke reden waarom big data een meerwaarde betekent vanzelf bovendrijven."

4. Werk met de chief data officer om je zaak te helpen groeien

Jon Cooke, een lid van overkoepelend orgaan Data Innovation Working Group, zegt dat sterke samenwerkingsakkoorden en visualisatie van data de sleutel zijn tot het genereren van een echte competitieve voorsprong uit big data. “Om ingrijpende beslissingen te maken, moet je data normaliseren voor je de nodige tools kan toepassen om er een achterliggende betekenis uit te halen", zegt hij.

“CIO’s en CDO’s moeten kunnen samenwerken om de voordelen uit de data te kunnen halen, om niet alleen de efficiëntie van een bedrijf te vergroten maar het ook te helpen groeien. Als je het niet kan meten, kan je het niet managen, en deze leuze biedt voordelen aan zowel CIO’s als CDO’s.”

Cooke zegt dat de rol van de CIO erin bestaat om de klant in het centrum van het informatieverzamelende proces te plaatsen. Hij moedigt ook interviews met de belangrijkste stakeholders aan, naast een analyse van het concurrentiële landschap, om zo bigdataprojecten en zakelijke doelen op de lange termijn op elkaar af te kunnen stemmen.

IT-leiders, zegt Cooke, moeten er dan voor zorgen dat de schotten tussen verschillende datacompartimenten in verschillende bedrijfsdelen afgebroken worden. “Het is cruciaal dat CIO’s data kunnen opvolgen in het hele bedrijf, om zo de juiste aspecten aan de juiste gebruikers te kunnen aanbieden”, zegt hij.

Leer en plan vooruit

Bedrijven die big data optimaal willen benutten moeten hun lessen trekken uit IT-implementaties in gerelateerde bedrijfstakken, zegt Jonathan Pilbrow, financieel controleur bij autoverkopersnetwerk TrustFord. Zijn bedrijf gebruikte Infors-bedrijfssoftware om een geconsolideerde set accounts aan te maken, en gebruikte die consistente informatie vervolgens om een platform voor big data op te stellen.

“Businessintelligence is het meest interessante onderdeel”, zegt Pilbrow. “We begonnen voor het eerst na te denken over het beter gebruiken van onze informatie in 2010. Vandaag leveren we elke dag 19 rapporten af bij onze businessafdeling. We hebben onze belangrijkste verkopers de mogelijkheid gegeven om op te volgen wat er in bepaalde gebieden gebeurt en waarom.”

Pilbrow werkt nu aan de volgende stap: een dashboard waarmee senior executives trends en verwachte ontwikkelingen beter kunnen begrijpen. “Je hebt een goed begrip van de zakelijke verwachtingen en noden nodig voor je begint”, zegt hij tegen IT-leiders die big data willen implementeren.

“Ons team heeft veel kennis aan boord, maar ik zou andere mensen aanraden om er niet halsoverkop in te duiken. Plan je structuur en denk diep na over welke kennis je eindgebruikers exact nodig hebben. Zorg ervoor dat je een robuust plan hebt en dat je een roadmap kan uitzetten voor de toekomst. Niemand heeft alle antwoorden, maar je kan mensen wel helpen om fantastische beslissingen te maken uit big data door de kaderleden zo vroeg mogelijk in je plannen te betrekken.”

Organisaties verzamelen meer informatie dan ooit tevoren, maar bedrijven worstelen ook om er de nodige werkpunten uit te destilleren.

Er bestaan nochtans manieren en systemen waarmee je deze massa"s ongeordende informatiesnippers kan omzetten naar een drijvende factor bij grote beslissingen. Hoe kunnen CIO"s de rest van hun organisatie precies helpen om echte businessintelligence te creëren? Vijf IT-experts geven hun beproefde tips.

[related_article id=”162120″]

1. Gebruik start-ups om de juiste vragen te ontdekken

Jeff King, Europees IT-directeur bij Rent-a-Car, bevestigt dat de meeste bedrijven steeds beter worden in het verzamelen en opslaan van data. "Maar niet alle bedrijven zullen betekenisvolle kennis en inlichtingen kunnen produceren", zegt hij. "Dat is de grote truc die organisaties zal helpen om een stap vooruit te raken ten opzichte van de concurrentie."

King wijst daarbij vooral op het belang van voorspellende analyse, die een firma kan helpen om op tijd in te spelen op de vragen van de consument. Hij stelt echter ook vast dat CIO"s het vaak moeilijk hebben om voorbij de initiële chaos te kijken die big data met zich meebrengt. "We zullen langer moeten gaan nadenken over de vraag of de beslissingen die we nemen wel de juiste zijn over het geheel van de werking van onze zaak", zegt hij.

King benadrukt daarbij ook dat er meer nadruk gelegd moet worden bij verkopers dat specifieke analytische tools een concurrentevoordeel kunnen inhouden. Eén bron van originele ideeën is voor hem de start-upcommunity.

Als CIO voor een groot Europees bedrijf is King altijd geïnteresseerd in de manieren waarop gespecialiseerde bedrijven zijn eigen IT-departement kunnen bijstaan bij het bouwen van de kennis die hij en zijn collega"s in de zakelijke departementen nodig hebben om de juiste beslissingen te maken. Daar, geeft hij toe, is er nog een lange weg te gaan. "Business weet niet altijd welke vragen ze moeten stellen, en daarom is het voor CIO"s moeilijk om de juiste informatie aan te bieden."

2. Durf te experimenteren

Jonathan Everitt, data-architect bij de Camelot Group, zegt dat experimenteren erg goed kan uitdraaien voor IT-leiders die big data proberen om te zetten naar businessintelligence. Everitt is een dataspecialist die zijn kennis inzet om Camelots werknemers de juiste info in handen te geven, waardoor ze de relaties met klanten en winkeliers kunnen verbeteren.

"Neem een controlegroep en breek die op in verschillende cellen", zegt hij. "Werk samen met business om een doelstelling te bepalen, test je theorie bij een aantal klanten, en kijk of het werkt. Dit proces is erg helder en zorgt voor meetbare big data."

Everitt gebruikt Infors CRM- en businessintelligencesoftware om uitgaande marketingactiviteiten te meten. Hij zegt dat de basis van Camelots werking, die draait rond evenementen, inhoudt dat marketingcampagnes cruciaal zijn. De loterijspecialist hervormde zijn website volledig dit jaar, waardoor mensen op nieuwe manieren online konden spelen, zowel via de desktop als op mobiele toestellen.

"Het is een cliché, maar het behouden van een 360-gradenzicht op je klantenbasis is cruciaal", zegt Everitt. "Als je interactie creëert met je klanten moet je meten en beoordelen of je daar ook de gewenste resultaten uit haalt. Businessintelligence verzamelen is een proces dat stapsgewijs verloopt, maar begrijpen welke kennis je exact zoekt is absoluut noodzakelijk."

3. Werk samen met collega"s om de uitdagingen vorm te geven

Andrew Marks, CIO bij Tullow Oil, heeft een vraag voor leiders in IT en business: "Begin je liever met een wit blad papier om iets van nul op te bouwen, of hou je ervan om een hypothese te zoeken die je kan uitdagen? Dat is het probleem waarmee veel organisaties geconfronteerd worden bij hun instap in big data."

Marks denkt dat veel organisaties worstelen met het duidelijk uitdrukken van hun nood aan big data. Het eindpunt van businessintelligence is vaak onduidelijk, omdat managers zich niet altijd bewust zijn van de kracht van de juiste informatie bij het verbeteren van belangrijke processen.

Het goede nieuws, zegt Marks, is dat CIO"s en hun medewerkers nu veel beter zijn geworden in het helpen van interne klanten om hun eisen vast te leggen. "De CIO is perfect geplaatst om de bigdataproducten van verschillende aanbieders te overlopen en kan de interne klant zo tot een hypothese brengen. En als alle antwoorden vervolgens positief blijken, komt de eigenlijke reden waarom big data een meerwaarde betekent vanzelf bovendrijven."

4. Werk met de chief data officer om je zaak te helpen groeien

Jon Cooke, een lid van overkoepelend orgaan Data Innovation Working Group, zegt dat sterke samenwerkingsakkoorden en visualisatie van data de sleutel zijn tot het genereren van een echte competitieve voorsprong uit big data. “Om ingrijpende beslissingen te maken, moet je data normaliseren voor je de nodige tools kan toepassen om er een achterliggende betekenis uit te halen", zegt hij.

“CIO’s en CDO’s moeten kunnen samenwerken om de voordelen uit de data te kunnen halen, om niet alleen de efficiëntie van een bedrijf te vergroten maar het ook te helpen groeien. Als je het niet kan meten, kan je het niet managen, en deze leuze biedt voordelen aan zowel CIO’s als CDO’s.”

Cooke zegt dat de rol van de CIO erin bestaat om de klant in het centrum van het informatieverzamelende proces te plaatsen. Hij moedigt ook interviews met de belangrijkste stakeholders aan, naast een analyse van het concurrentiële landschap, om zo bigdataprojecten en zakelijke doelen op de lange termijn op elkaar af te kunnen stemmen.

IT-leiders, zegt Cooke, moeten er dan voor zorgen dat de schotten tussen verschillende datacompartimenten in verschillende bedrijfsdelen afgebroken worden. “Het is cruciaal dat CIO’s data kunnen opvolgen in het hele bedrijf, om zo de juiste aspecten aan de juiste gebruikers te kunnen aanbieden”, zegt hij.

Leer en plan vooruit

Bedrijven die big data optimaal willen benutten moeten hun lessen trekken uit IT-implementaties in gerelateerde bedrijfstakken, zegt Jonathan Pilbrow, financieel controleur bij autoverkopersnetwerk TrustFord. Zijn bedrijf gebruikte Infors-bedrijfssoftware om een geconsolideerde set accounts aan te maken, en gebruikte die consistente informatie vervolgens om een platform voor big data op te stellen.

“Businessintelligence is het meest interessante onderdeel”, zegt Pilbrow. “We begonnen voor het eerst na te denken over het beter gebruiken van onze informatie in 2010. Vandaag leveren we elke dag 19 rapporten af bij onze businessafdeling. We hebben onze belangrijkste verkopers de mogelijkheid gegeven om op te volgen wat er in bepaalde gebieden gebeurt en waarom.”

Pilbrow werkt nu aan de volgende stap: een dashboard waarmee senior executives trends en verwachte ontwikkelingen beter kunnen begrijpen. “Je hebt een goed begrip van de zakelijke verwachtingen en noden nodig voor je begint”, zegt hij tegen IT-leiders die big data willen implementeren.

“Ons team heeft veel kennis aan boord, maar ik zou andere mensen aanraden om er niet halsoverkop in te duiken. Plan je structuur en denk diep na over welke kennis je eindgebruikers exact nodig hebben. Zorg ervoor dat je een robuust plan hebt en dat je een roadmap kan uitzetten voor de toekomst. Niemand heeft alle antwoorden, maar je kan mensen wel helpen om fantastische beslissingen te maken uit big data door de kaderleden zo vroeg mogelijk in je plannen te betrekken.”

bedrijfBIBig Databusinessbusiness intelligencecdocioittipszakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!