Tweede kans voor Nokia en hardware?
“Ze zeiden dat Nokia dood was, dat het bedrijf was uitgehold… Ik zeg dat ze het volledig bij het verkeerde eind hadden.”
De toon was meteen gezet na de presentatie die Nokia’s hoofd Productie, Sebastian Nyström, dinsdag gaf op de Slush-conferentie in Helsinki, waar hij de terugkeer van zijn bedrijf naar consumentenhardware aankondigde met de lancering van de N1 Android-tablet.
[related_article id=”158662″]
De strategie: licenties
Het moet een moeilijke beslissing zijn geweest voor Nokia. De lancering van de N1 kwam er een week nadat CEO Rajeev Suri had aangekondigd dat zijn bedrijf geen smartphones meer zal gaan produceren, maar wel “geïnteresseerd is in het uitgeven van licenties” van het merk voor andere vormen van hardware.
Nyström zegt dat er zeker wel een gevoel heerste dat het met alle turbulentie rond de hardwaredivisie wel genoeg was geweest, maar dat het bedrijf uiteindelijk besloot dat het z’n geschiedenis van ontwerp en technologie niet zomaar overboord wilde gooien.
De N1 is het eerste resultaat van die beslissing: het eerste licensed Nokia-product, met software, ontwerp en naam van het Finse merk, maar geproduceerd door Foxconn.
Voor Ramzi Haidamus, hoofd van Nokia Technologies, zal de focus bij het opnieuw betreden van de consumentenmarkt volledig liggen op de nieuwe licentiestrategie. Hij stelde dat de prioriteit zal liggen bij het toelaten van andere bedrijven om de patenten, technologie en merknaam van Nokia te gebruiken. Het is dan ook Haidamus’ divisie die verantwoordelijk is voor de N1 en de Z Launcher voor Android.
Verdienen aan patenten
Een ander punt waar het bedrijf zich nu sterk op concentreert is het zoeken naar manieren om de inkomsten uit hun patenten te verhogen – Nokia heeft immers zo’n 10.000 patentenfamilies in handen, die het bedrijf eerder vasthield om in eigen toestellen te kunnen gebruiken.
Onder het nieuwe licentiemodel houdt het echter meer steek om die patenten ook onder licentie te laten gebruiken door externe fabrikanten. Nokia heeft daarvoor ook onderhandelingen lopen met hardwarebedrijven die geen telefoons maken, om zo ook makers van digitale camera’s, wearables en STB’s (digiboxen en gelijkaardige apparaten) over de streep te trekken.
De kip met de gouden eieren
Volgens onderzoeksfirma IHS houden licenties een aantal zeer grote voordelen in voor Nokia. Nu het bedrijf zichzelf heeft verlost van alle historische bagage met de Microsoft-deal, kan het zich stapvoets weer op de markt van mobiele toestellen wagen, zonder zich druk te maken over fabricage of het beheer van z’n productieketen.
IHS-analist Ian Fogg noemt het een gedurfde beweging van Nokia, al houdt dat natuurlijk niet in dat het succes zal volgen. Het is niet de eerste keer dat Nokia producten onder licentie probeert te verkopen, en pogingen als de Symbian-software of het Meego-partnership met Intel waren niet bepaald een succes. Daarenboven heeft het bedrijf zichzelf nog maar net kunnen bevrijden van z’n exclusiviteitscontract met Windows Phone.
IHS stelt daarom dat de grootste uitdaging, en bijgevolg het grootste risico, schuilt in het kiezen van de juiste klanten. Ondertussen zijn een aantal details rond Nokia’s nieuwe bedrijfsstrategie nog onduidelijk. Zo is nog niet bekendgemaakt of het bedrijf exclusieve, wereldwijde licentiedeals zal afsluiten, met verschillende partners voor verschillende soorten toestellen zal werken, z’n licentie-overeenkomsten wil opsplitsen per regio of een andere strategie zal gebruiken.
Aan het enthousiasme van de 14.000 aanwezigen bij de aankondigingen van Nokia’s N1-tablet zal het alvast niet liggen: zij bewezen dat er nog steeds een sprankel bestaat rond het Finse merk. Hopelijk is dat voldoende voor deze nieuwe start.
“Ze zeiden dat Nokia dood was, dat het bedrijf was uitgehold… Ik zeg dat ze het volledig bij het verkeerde eind hadden.”
De toon was meteen gezet na de presentatie die Nokia’s hoofd Productie, Sebastian Nyström, dinsdag gaf op de Slush-conferentie in Helsinki, waar hij de terugkeer van zijn bedrijf naar consumentenhardware aankondigde met de lancering van de N1 Android-tablet.
[related_article id=”158662″]
De strategie: licenties
Het moet een moeilijke beslissing zijn geweest voor Nokia. De lancering van de N1 kwam er een week nadat CEO Rajeev Suri had aangekondigd dat zijn bedrijf geen smartphones meer zal gaan produceren, maar wel “geïnteresseerd is in het uitgeven van licenties” van het merk voor andere vormen van hardware.
Nyström zegt dat er zeker wel een gevoel heerste dat het met alle turbulentie rond de hardwaredivisie wel genoeg was geweest, maar dat het bedrijf uiteindelijk besloot dat het z’n geschiedenis van ontwerp en technologie niet zomaar overboord wilde gooien.
De N1 is het eerste resultaat van die beslissing: het eerste licensed Nokia-product, met software, ontwerp en naam van het Finse merk, maar geproduceerd door Foxconn.
Voor Ramzi Haidamus, hoofd van Nokia Technologies, zal de focus bij het opnieuw betreden van de consumentenmarkt volledig liggen op de nieuwe licentiestrategie. Hij stelde dat de prioriteit zal liggen bij het toelaten van andere bedrijven om de patenten, technologie en merknaam van Nokia te gebruiken. Het is dan ook Haidamus’ divisie die verantwoordelijk is voor de N1 en de Z Launcher voor Android.
Verdienen aan patenten
Een ander punt waar het bedrijf zich nu sterk op concentreert is het zoeken naar manieren om de inkomsten uit hun patenten te verhogen – Nokia heeft immers zo’n 10.000 patentenfamilies in handen, die het bedrijf eerder vasthield om in eigen toestellen te kunnen gebruiken.
Onder het nieuwe licentiemodel houdt het echter meer steek om die patenten ook onder licentie te laten gebruiken door externe fabrikanten. Nokia heeft daarvoor ook onderhandelingen lopen met hardwarebedrijven die geen telefoons maken, om zo ook makers van digitale camera’s, wearables en STB’s (digiboxen en gelijkaardige apparaten) over de streep te trekken.
De kip met de gouden eieren
Volgens onderzoeksfirma IHS houden licenties een aantal zeer grote voordelen in voor Nokia. Nu het bedrijf zichzelf heeft verlost van alle historische bagage met de Microsoft-deal, kan het zich stapvoets weer op de markt van mobiele toestellen wagen, zonder zich druk te maken over fabricage of het beheer van z’n productieketen.
IHS-analist Ian Fogg noemt het een gedurfde beweging van Nokia, al houdt dat natuurlijk niet in dat het succes zal volgen. Het is niet de eerste keer dat Nokia producten onder licentie probeert te verkopen, en pogingen als de Symbian-software of het Meego-partnership met Intel waren niet bepaald een succes. Daarenboven heeft het bedrijf zichzelf nog maar net kunnen bevrijden van z’n exclusiviteitscontract met Windows Phone.
IHS stelt daarom dat de grootste uitdaging, en bijgevolg het grootste risico, schuilt in het kiezen van de juiste klanten. Ondertussen zijn een aantal details rond Nokia’s nieuwe bedrijfsstrategie nog onduidelijk. Zo is nog niet bekendgemaakt of het bedrijf exclusieve, wereldwijde licentiedeals zal afsluiten, met verschillende partners voor verschillende soorten toestellen zal werken, z’n licentie-overeenkomsten wil opsplitsen per regio of een andere strategie zal gebruiken.
Aan het enthousiasme van de 14.000 aanwezigen bij de aankondigingen van Nokia’s N1-tablet zal het alvast niet liggen: zij bewezen dat er nog steeds een sprankel bestaat rond het Finse merk. Hopelijk is dat voldoende voor deze nieuwe start.