Google geeft label aan mobielvriendelijke websites
In de komende weken zal Google beginnen met het labellen van websites die goed draaien op mobiele toestellen.
Het bedrijf overweegt ook om dat nieuwe label te laten meewegen in de berekening van de searchranking van een website. Het is die ranking die bepaalt hoe hoog een website in de gemiddelde lijst zoekresultaten op een bepaalde term komt te staan.
[related_article id=”158901″]
Mobile-friendly
Websites kunnen nu een kenteken mobile-friendly verdienen. Dat zal worden weergegeven in de zoekresultaten, als ze bijvoorbeeld software als Adobe Flash vermijden, dat niet wordt ondersteund in iOS en de recente versies van Android.
Ook duidelijk leesbare tekst zonder eindeloos te hoeven inzoomen, content die schaalt voor kleinere schermen zodat er niet horizontaal en verticaal gescrold moet worden, en links die ver genoeg uit elkaar staan om makkelijk aangetikt te worden leveren een website goede punten op.
Ryoichi Imaizumi en Doantam Phan van Googles Mobile Search schreven dat ze deze labels zien als “een eerste stap om mobiele gebruikers te helpen een betere mobiele ervaring te hebben op het web.”
Vorig jaar berekende Comscore nog dat meer dan een derde van al het surfen op het internet gebeurt op een mobiel toestel. Verwacht wordt dat dat cijfer alleen nog maar zal stijgen, nu smartphones steeds meer een alomtegenwoordigheid worden.
Om websitebouwers en -eigenaars te helpen heeft Google ook een pagina aangemaakt waarop je kan testen of een website het mobielvriendelijke keurmerk zou meekrijgen. Ook een handleiding voor het maken van zulke websites is beschikbaar.
In de komende weken zal Google beginnen met het labellen van websites die goed draaien op mobiele toestellen.
Het bedrijf overweegt ook om dat nieuwe label te laten meewegen in de berekening van de searchranking van een website. Het is die ranking die bepaalt hoe hoog een website in de gemiddelde lijst zoekresultaten op een bepaalde term komt te staan.
[related_article id=”158901″]
Mobile-friendly
Websites kunnen nu een kenteken mobile-friendly verdienen. Dat zal worden weergegeven in de zoekresultaten, als ze bijvoorbeeld software als Adobe Flash vermijden, dat niet wordt ondersteund in iOS en de recente versies van Android.
Ook duidelijk leesbare tekst zonder eindeloos te hoeven inzoomen, content die schaalt voor kleinere schermen zodat er niet horizontaal en verticaal gescrold moet worden, en links die ver genoeg uit elkaar staan om makkelijk aangetikt te worden leveren een website goede punten op.
Ryoichi Imaizumi en Doantam Phan van Googles Mobile Search schreven dat ze deze labels zien als “een eerste stap om mobiele gebruikers te helpen een betere mobiele ervaring te hebben op het web.”
Vorig jaar berekende Comscore nog dat meer dan een derde van al het surfen op het internet gebeurt op een mobiel toestel. Verwacht wordt dat dat cijfer alleen nog maar zal stijgen, nu smartphones steeds meer een alomtegenwoordigheid worden.
Om websitebouwers en -eigenaars te helpen heeft Google ook een pagina aangemaakt waarop je kan testen of een website het mobielvriendelijke keurmerk zou meekrijgen. Ook een handleiding voor het maken van zulke websites is beschikbaar.