Test

Dit is een popup

Samsung valt Apples iBeacon aan

Locatiegebonden marketing heeft een trouwe kameraard in iBeacon van Apple. Samsung, dat een deel van de koek wil, introduceert als antwoord Proximity: een dienst die net hetzelfde doet.

Bluetooth Low Energy (BLE) is een technologie waarmee je smartphone signalen van bakens kan opvangen en vertalen in meldingen. Bakens zijn kleine toestellen die door bijvoorbeeld uitbaters van een supermarkt doorheen de winkel worden geplaatst. Passeer je de groentenafdeling op dinsdag, dan krijg je misschien een gepersonaliseerde melding waarin je korting krijgt op de bloemkool.

De iPhone is helemaal klaar voor deze wilde technologie dankzij iBeacon. Dat Samsung z’n eigen iBeacon wil hebben spreekt dan ook voor zich. De dienst, die pas onthuld werd, krijgt de naam Proximity.

Coupons
Om van Proximity-voordelen te kunnen genieten heb je als Samsunggebruiker een app nodig. Wanneer die app een baken detecteert haalt hij de nodige informatie op, en wordt die in de vorm van een melding op je toestel getoond. Coupons zijn een voor de hand liggende toepassing, maar Samsung hoopt dat bakens op termijn ook verschijnen in luchthavens en musea.

De bakens zelf werken via Bluetooth, maar ze versturen zelf nauwelijks gegevens naar je toestel. Andersom gaat een smartphone geen verbinding aan met het baken in kwestie. De app detecteert het BLE signaal en haalt vervolgens de nodige informatie op uit de cloud. Wie gebruik maakt van Proximity hoeft dus niet te vrezen dat iedereen zomaar via bluetooth zijn toestel kan hacken: de smartphone blijft onzichtbaar. Bovendien is het batterijgebruik minimaal.

Met de Placedge SDK kunnen ook derden apps ontwikkelen die gebruik maken van de bakentechnologie. Proximity is in de eerste plaats een reclametool voor adverteerders, maar net als iBeacon zal de dienst op een aantrekkelijke manier gebruikt moeten worden. Je hoeft de bijhorende app immers niet op je toestel te hebben staan, wie Proximity vervelend vind neemt er niet aan deel.

Bluetooth Low Energy (BLE) is een technologie waarmee je smartphone signalen van bakens kan opvangen en vertalen in meldingen. Bakens zijn kleine toestellen die door bijvoorbeeld uitbaters van een supermarkt doorheen de winkel worden geplaatst. Passeer je de groentenafdeling op dinsdag, dan krijg je misschien een gepersonaliseerde melding waarin je korting krijgt op de bloemkool.

De iPhone is helemaal klaar voor deze wilde technologie dankzij iBeacon. Dat Samsung z’n eigen iBeacon wil hebben spreekt dan ook voor zich. De dienst, die pas onthuld werd, krijgt de naam Proximity.

Coupons
Om van Proximity-voordelen te kunnen genieten heb je als Samsunggebruiker een app nodig. Wanneer die app een baken detecteert haalt hij de nodige informatie op, en wordt die in de vorm van een melding op je toestel getoond. Coupons zijn een voor de hand liggende toepassing, maar Samsung hoopt dat bakens op termijn ook verschijnen in luchthavens en musea.

De bakens zelf werken via Bluetooth, maar ze versturen zelf nauwelijks gegevens naar je toestel. Andersom gaat een smartphone geen verbinding aan met het baken in kwestie. De app detecteert het BLE signaal en haalt vervolgens de nodige informatie op uit de cloud. Wie gebruik maakt van Proximity hoeft dus niet te vrezen dat iedereen zomaar via bluetooth zijn toestel kan hacken: de smartphone blijft onzichtbaar. Bovendien is het batterijgebruik minimaal.

Met de Placedge SDK kunnen ook derden apps ontwikkelen die gebruik maken van de bakentechnologie. Proximity is in de eerste plaats een reclametool voor adverteerders, maar net als iBeacon zal de dienst op een aantrekkelijke manier gebruikt moeten worden. Je hoeft de bijhorende app immers niet op je toestel te hebben staan, wie Proximity vervelend vind neemt er niet aan deel.

bluetoothibeaconnieuwsproximitysamsung

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!