Test

Dit is een popup

Spotify brengt artiesten meer op dan iTunes

Het geld dat artiesten binnenhalen via Spotify is de laatste tijd enorm gestegen, vooral ten koste van iTunes.

In de eerste drie maanden van 2014 hebben de artiesten die onderdak hebben gevonden bij Kobalt (een bedrijf dat in hun naam royalties ophaalt) meer geld verdiend aan Spotify dan aan iTunes. Het is de eerste keer dat dat gebeurd.

Het nieuws komt er net in de week dat superster Taylor Swift al haar muziek van Spotify heeft gehaald omdat ze er volgens haar niet genoeg aan overhield.

[related_article id=”160734″]

Kobalt vertegenwoordigt meer dan 6.000 artiesten en liedjesschrijvers en zo’n 450 muziekuitgeverijen, waaronder Björk, Lenny Kravitz en Paul McCartney. Ook Thom Yorke, een notoir tegenstander van Spotify, maakt gebruikt van de diensten.

Pijpen kapot
“Veel mensen hebben angst omdat ze nog geen geld hebben gezien, maar Spotify betaalt een boel centen uit”, zegt Kobalt-topman Willard Ahdritz. “YouTube betaalt ook een boel centen uit. Er komen miljarden uit. Het probleem is dat de pijpen kapot zijn.” Met andere woorden: veel geld raakt niet tot bij de artiesten.

Volgens Ahdritz resulteert een grote hit van een van zijn cliënten in ongeveer 700.000 verschillende royalty-stromen. “Vevo (YouTube) is er daar maar een van en genereert misschien 300 miljoen streams. Je ziet dus de enorme taak in databasemanagement. We traceren vaak een halve terabyte aan data…het systeem was niet ontworpen om deze globale database te draaien.”

Ahdritz zegt dat zijn bedrijf de transparantie wil terugbrengen in de muziekindustrie, een business waar het correct betalen van artiesten (of zelfs maar het überhaupt betalen) lange tijd niet de grootste zorg was. “Transparantie creëert liquiditeit en liquiditeit creëert volume”, zo vat hij z’n filosofie samen.

Streaming steeds belangrijker
Momenteel zouden streamingdiensten goed zijn voor tien procent van al het geld dat Kobalt voor zijn cliënten verzamelt. Streaming maakt ook een steeds belangrijker deel van het inkomen van muzikanten uit. Apple heeft over de laatste twaalf maanden de verkoop van digitale muziek via iTunes zien dalen, terwijl de meeste streamingdiensten hun inkomsten zagen stijgen.

In de eerste drie maanden van 2014 hebben de artiesten die onderdak hebben gevonden bij Kobalt (een bedrijf dat in hun naam royalties ophaalt) meer geld verdiend aan Spotify dan aan iTunes. Het is de eerste keer dat dat gebeurd.

Het nieuws komt er net in de week dat superster Taylor Swift al haar muziek van Spotify heeft gehaald omdat ze er volgens haar niet genoeg aan overhield.

[related_article id=”160734″]

Kobalt vertegenwoordigt meer dan 6.000 artiesten en liedjesschrijvers en zo’n 450 muziekuitgeverijen, waaronder Björk, Lenny Kravitz en Paul McCartney. Ook Thom Yorke, een notoir tegenstander van Spotify, maakt gebruikt van de diensten.

Pijpen kapot
“Veel mensen hebben angst omdat ze nog geen geld hebben gezien, maar Spotify betaalt een boel centen uit”, zegt Kobalt-topman Willard Ahdritz. “YouTube betaalt ook een boel centen uit. Er komen miljarden uit. Het probleem is dat de pijpen kapot zijn.” Met andere woorden: veel geld raakt niet tot bij de artiesten.

Volgens Ahdritz resulteert een grote hit van een van zijn cliënten in ongeveer 700.000 verschillende royalty-stromen. “Vevo (YouTube) is er daar maar een van en genereert misschien 300 miljoen streams. Je ziet dus de enorme taak in databasemanagement. We traceren vaak een halve terabyte aan data…het systeem was niet ontworpen om deze globale database te draaien.”

Ahdritz zegt dat zijn bedrijf de transparantie wil terugbrengen in de muziekindustrie, een business waar het correct betalen van artiesten (of zelfs maar het überhaupt betalen) lange tijd niet de grootste zorg was. “Transparantie creëert liquiditeit en liquiditeit creëert volume”, zo vat hij z’n filosofie samen.

Streaming steeds belangrijker
Momenteel zouden streamingdiensten goed zijn voor tien procent van al het geld dat Kobalt voor zijn cliënten verzamelt. Streaming maakt ook een steeds belangrijker deel van het inkomen van muzikanten uit. Apple heeft over de laatste twaalf maanden de verkoop van digitale muziek via iTunes zien dalen, terwijl de meeste streamingdiensten hun inkomsten zagen stijgen.

ituneskobaltmultimedianieuwsontspanningroyaltiesspotifytaylor swifttunezyvevo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!