Soundcloud springt op de streaming-kar
Soundcloud staat vooral bekend om de vreemde combinatie van gebruikers-uploads van geluidsfragmenten – en de regelmatige strubbelingen met de reguliere muziekindustrie die daar af en toe uit voortkomen. Nu heeft de Berlijnse start-up voor het eerst een overeenkomst met een groot label.
De Warner Music Group en het Berlijnse bedrijf hebben nu een licentieovereenkomst getekend, waardoor muziek van Warners artiesten onderdeel kunnen worden van een streamingdienst die Soundcloud volgend jaar wil lanceren. Warner kan daarbij wel beslissen welke onderdelen van zijn catalogus daarin worden opgenomen. Ook zal Warner mee profiteren van de inkomsten uit de advertenties waar Soundcloud mee experimenteert.
[related_article id=”160734″]
Te belangrijk om te negeren
Het is voor Soundcloud de eerste deal met een grote speler in de muziekindustrie en toont in ieder geval aan dat die industrie de waarde van het platform begint in te zien. Soundcloud heeft zoveel actieve gebruikers dat ze niet langer over het hoofd te zien zijn.
Een korte vergelijking: SoundCloud heeft zo’n 175 miljoen unieke luisteraars per maand en haalde vorig jaar de kaap van 250 miljoen gebruikers. De Amerikaanse radiodienst Pandora – bij ons niet beschikbaar maar globaal gezien de grootste online radio-aanbieder – had eind september zo’n 76,5 actieve gebruikers, hoewel de dienst ook meer dan 250 miljoen geregistreerde gebruikers heeft.
Er waren dit jaar al tekenen dat Soundcloud de kant van de online streaming-abonnementen op wilde: in augustus werden er “bij gelegenheid" advertenties geïntroduceerd om meer winst binnen te halen en lanceerde het bedrijf zijn Premier-programma, waarmee betalende uploaders geld kunnen verdienen via hun geplaatste content.
Of het platform zal kunnen concurreren met grote spelers als Spotify en Pandora is afwachten. Aan de omvang en het enthousiasme van Soundclouds user base zal het alvast niet liggen.
Soundcloud staat vooral bekend om de vreemde combinatie van gebruikers-uploads van geluidsfragmenten – en de regelmatige strubbelingen met de reguliere muziekindustrie die daar af en toe uit voortkomen. Nu heeft de Berlijnse start-up voor het eerst een overeenkomst met een groot label.
De Warner Music Group en het Berlijnse bedrijf hebben nu een licentieovereenkomst getekend, waardoor muziek van Warners artiesten onderdeel kunnen worden van een streamingdienst die Soundcloud volgend jaar wil lanceren. Warner kan daarbij wel beslissen welke onderdelen van zijn catalogus daarin worden opgenomen. Ook zal Warner mee profiteren van de inkomsten uit de advertenties waar Soundcloud mee experimenteert.
[related_article id=”160734″]
Te belangrijk om te negeren
Het is voor Soundcloud de eerste deal met een grote speler in de muziekindustrie en toont in ieder geval aan dat die industrie de waarde van het platform begint in te zien. Soundcloud heeft zoveel actieve gebruikers dat ze niet langer over het hoofd te zien zijn.
Een korte vergelijking: SoundCloud heeft zo’n 175 miljoen unieke luisteraars per maand en haalde vorig jaar de kaap van 250 miljoen gebruikers. De Amerikaanse radiodienst Pandora – bij ons niet beschikbaar maar globaal gezien de grootste online radio-aanbieder – had eind september zo’n 76,5 actieve gebruikers, hoewel de dienst ook meer dan 250 miljoen geregistreerde gebruikers heeft.
Er waren dit jaar al tekenen dat Soundcloud de kant van de online streaming-abonnementen op wilde: in augustus werden er “bij gelegenheid" advertenties geïntroduceerd om meer winst binnen te halen en lanceerde het bedrijf zijn Premier-programma, waarmee betalende uploaders geld kunnen verdienen via hun geplaatste content.
Of het platform zal kunnen concurreren met grote spelers als Spotify en Pandora is afwachten. Aan de omvang en het enthousiasme van Soundclouds user base zal het alvast niet liggen.