Flinke deuk in overmacht Apple en Samsung
48 procent van alle smartphones die zijn verkocht in het tweede kwartaal van vorig jaar waren van de hand van Samsung of Apple. Vandaag zijn we een jaar verder en blijft daar nog maar 38 procent van over, volgens de cijfers van marktonderzoeker Canalys.
Hoewel de twee bedrijven nog steeds aan de leiding staan als het op de wereldwijde verkoop van telefoons aankomt, daalt hun marktaandeel significant. Samsungs aandeel daalde ten opzichte van vorig jaar met 9 procent naar 25 procent. Apple strandt op 13 procent. Een groei tegenover het vorige kwartaal die te danken is aan de iPhone 6 en 6 plus.
[related_article id=”158256″]
Hoewel het aandeel van beide bedrijven krimpt, doet de smartphonemarkt dat geenszins. Voor de eerste keer ooit werden er meer dan 300 miljoen toestellen in één kwartaal verkocht, een groei van 23 procent tegenover het derde kwartaal vorig jaar.
Chinezen en Indiërs
De oorzaak voor de daling van de twee giganten is te danken aan een grotere concurrentie, samen met een sterk lokaal aanbod in belangrijke markten. Smartphones worden in elk segment beter, waardoor de keuze in goede toestellen stijgt. Bovendien hebben China en India een aantal nationale verkopers die er sterk op vooruitgaan.
Voor China hebben giganten Xiaomi (nummer drie wereldwijd met zes procent) en Huawei hun zinnen gezet op de rest van de wereld, en in India dromen Micromax, Lava en Karbonn van een gelijkaardige zet. Zeker de Chinese toestellen zijn de laatste jaren enorm in kwaliteit gestegen, terwijl ze voorzien zijn van een erg aantrekkelijk prijskaartje. In zowat alle gevallen gaat het om Androidtoestellen, en Samsung heeft niet meteen een antwoord.
Ook Apple heeft te lijden onder de agressieve strategieën van opkomende fabrikanten. Met de grotere iPhone 6 en de veel grotere 6 plus komt het merk tegemoet aan de vraag van de markt, maar ook hier zien potentiële klanten gelijkaardige (Android) toestellen voor veel minder geld. Daar staat dan weer tegenover dat Apple als enige iPhones maakt. Samsung heeft een dergelijk voordeel met Androidsmartphones hoegenaamd niet.
Een einde van de dalende trend voor de twee giganten is nog niet in zicht. De Chinezen lijken nog maar net warmgelopen, maar nu al zijn zes fabrikanten uit de top tien uit dit land afkomstig. Vanuit een consumentenstandpunt kan een beetje concurrentie natuurlijk nooit kwaad.
48 procent van alle smartphones die zijn verkocht in het tweede kwartaal van vorig jaar waren van de hand van Samsung of Apple. Vandaag zijn we een jaar verder en blijft daar nog maar 38 procent van over, volgens de cijfers van marktonderzoeker Canalys.
Hoewel de twee bedrijven nog steeds aan de leiding staan als het op de wereldwijde verkoop van telefoons aankomt, daalt hun marktaandeel significant. Samsungs aandeel daalde ten opzichte van vorig jaar met 9 procent naar 25 procent. Apple strandt op 13 procent. Een groei tegenover het vorige kwartaal die te danken is aan de iPhone 6 en 6 plus.
[related_article id=”158256″]
Hoewel het aandeel van beide bedrijven krimpt, doet de smartphonemarkt dat geenszins. Voor de eerste keer ooit werden er meer dan 300 miljoen toestellen in één kwartaal verkocht, een groei van 23 procent tegenover het derde kwartaal vorig jaar.
Chinezen en Indiërs
De oorzaak voor de daling van de twee giganten is te danken aan een grotere concurrentie, samen met een sterk lokaal aanbod in belangrijke markten. Smartphones worden in elk segment beter, waardoor de keuze in goede toestellen stijgt. Bovendien hebben China en India een aantal nationale verkopers die er sterk op vooruitgaan.
Voor China hebben giganten Xiaomi (nummer drie wereldwijd met zes procent) en Huawei hun zinnen gezet op de rest van de wereld, en in India dromen Micromax, Lava en Karbonn van een gelijkaardige zet. Zeker de Chinese toestellen zijn de laatste jaren enorm in kwaliteit gestegen, terwijl ze voorzien zijn van een erg aantrekkelijk prijskaartje. In zowat alle gevallen gaat het om Androidtoestellen, en Samsung heeft niet meteen een antwoord.
Ook Apple heeft te lijden onder de agressieve strategieën van opkomende fabrikanten. Met de grotere iPhone 6 en de veel grotere 6 plus komt het merk tegemoet aan de vraag van de markt, maar ook hier zien potentiële klanten gelijkaardige (Android) toestellen voor veel minder geld. Daar staat dan weer tegenover dat Apple als enige iPhones maakt. Samsung heeft een dergelijk voordeel met Androidsmartphones hoegenaamd niet.
Een einde van de dalende trend voor de twee giganten is nog niet in zicht. De Chinezen lijken nog maar net warmgelopen, maar nu al zijn zes fabrikanten uit de top tien uit dit land afkomstig. Vanuit een consumentenstandpunt kan een beetje concurrentie natuurlijk nooit kwaad.