Google is ‘don’t be evil’ ontgroeid
Iedereen kent wel het originele motto Don’t be evil van zoekgigant Google. In het heetst van de onthullingen rond de NSA waren de sneren ernaar nauwelijks te tellen. Googles CEO Larry Page geeft nu toe dat zijn bedrijf de filosofie van verbeter de wereld ontgroeid is, maar dat de volgende stap nog niet bekend is. Dat zegt hij in een interview met de Financial Times.
Page maakt zich evenwel sterk dat Google, dat hij in 1998 oprichtte met Sergey Brin, z’n altruïstische principes niet overboord gooit. Hij heeft het eerder over een evenwichtsoefening tussen beschikbare resources en een positieve doelstelling, waar zijn bedrijf nog niet helemaal klaar mee is.
[related_article id=”158901″]
“Dit is een beetje onbekend terrein voor ons”, zegt Page. “We proberen dit nu op een rijtje te zetten. Hoe gebruiken we alle informatie en middelen waarover we beschikken… en laten we toch een veel positievere impact na op de wereld?”
Google X
Nu Google, dat over ongeziene hoeveelheden informatie beschikt door z’n dominantie in zoeken en webadvertenties, onder vuur ligt van meerdere kanten, van antimonopolie-onderzoeken tot het “recht om vergeten te worden”-besluit van de Europese Commissie, lijkt dit vraagstuk actueler dan ooit.
Page haalt aan dat hij de vele middelen waarover zijn bedrijf beschikt wil gebruiken voor doeleinden ver voorbij de markt en de technologie van vandaag, onder andere via de Google X-labs.
“We profiteren van het feit dat als wij zeggen dat we iets gaan doen, mensen ook geloven dat we dat kunnen, omdat we de middelen hebben”, zegt Page. “Daarbij helpt Google ons: er zijn weinig van zulke funding-mechanismen.”
Iedereen kent wel het originele motto Don’t be evil van zoekgigant Google. In het heetst van de onthullingen rond de NSA waren de sneren ernaar nauwelijks te tellen. Googles CEO Larry Page geeft nu toe dat zijn bedrijf de filosofie van verbeter de wereld ontgroeid is, maar dat de volgende stap nog niet bekend is. Dat zegt hij in een interview met de Financial Times.
Page maakt zich evenwel sterk dat Google, dat hij in 1998 oprichtte met Sergey Brin, z’n altruïstische principes niet overboord gooit. Hij heeft het eerder over een evenwichtsoefening tussen beschikbare resources en een positieve doelstelling, waar zijn bedrijf nog niet helemaal klaar mee is.
[related_article id=”158901″]
“Dit is een beetje onbekend terrein voor ons”, zegt Page. “We proberen dit nu op een rijtje te zetten. Hoe gebruiken we alle informatie en middelen waarover we beschikken… en laten we toch een veel positievere impact na op de wereld?”
Google X
Nu Google, dat over ongeziene hoeveelheden informatie beschikt door z’n dominantie in zoeken en webadvertenties, onder vuur ligt van meerdere kanten, van antimonopolie-onderzoeken tot het “recht om vergeten te worden”-besluit van de Europese Commissie, lijkt dit vraagstuk actueler dan ooit.
Page haalt aan dat hij de vele middelen waarover zijn bedrijf beschikt wil gebruiken voor doeleinden ver voorbij de markt en de technologie van vandaag, onder andere via de Google X-labs.
“We profiteren van het feit dat als wij zeggen dat we iets gaan doen, mensen ook geloven dat we dat kunnen, omdat we de middelen hebben”, zegt Page. “Daarbij helpt Google ons: er zijn weinig van zulke funding-mechanismen.”