Verkoop van muziek in iTunes gaat achteruit
Apple heeft over de laatste twaalf maanden minder digitale muziek verkocht via zijn iTunes-winkel. Dat blijkt uit een rapport dat het bedrijf indiende bij de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC).
Apple stelt daarin dat de totale omzet in het boekjaar 2014 (dat eindigde op 27 september) wel steeg, maar dat specifiek de verkoop van muziek achteruitging. De iTunes-winkel was goed voor een omzet van 10,2 miljard dollar tegenover 9,3 miljard vorig jaar. Die groei kwam volledig van de verkoop van iOS-apps.
[related_article id=”158256″]
Hoe hard de muziekverkoop achteruit boerde, onthult Apple niet, maar The Wall Street Journal citeert anonieme bronnen die stellen dat het over 13 à 14 procent gaat sinds 1 januari. Vooral de concurrentie van streamingdiensten als Spotify en Pandora en gratis videosites zou de reden zijn dat mensen minder digitale muziek kopen, klinkt het in de zakenkrant. In zijn eigen SEC-rapport haalt Apple de concurrentie aan van andere muziekdiensten.
Shazam deelt in de klappen
Apple is trouwens niet het enige bedrijf dat last heeft van een dalende verkoop van digitale muziek. Volgens The Guardian daalt bijvoorbeeld ook de hoeveelheid digitale muziek die gekocht wordt via Shazam. In september 2013 werden er nog 1 miljoen liedjes gekocht via de muziekherkenner. Afgelopen september waren dat er 400.000. De Britse krant citeert ook een rapport van Midia Research waaruit blijkt dat mensen die een abonnement hebben op een streamingdienst minder muziek kopen.
Eén manier waarop Apple de concurrentie aankan met streamingdiensten is via Beats, de eigen muziekstreamer die het in mei overnam. Toentertijd was er enige verbazing waarom Apple zoveel geld op tafel legde voor het relatief jonge bedrijf (drie miljard dollar), maar volgens The Wall Street Journal zou Apple vervolgens Beats in iTunes willen integreren om een vuist te kunnen maken tegen Spotify en co.
Apple heeft over de laatste twaalf maanden minder digitale muziek verkocht via zijn iTunes-winkel. Dat blijkt uit een rapport dat het bedrijf indiende bij de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC).
Apple stelt daarin dat de totale omzet in het boekjaar 2014 (dat eindigde op 27 september) wel steeg, maar dat specifiek de verkoop van muziek achteruitging. De iTunes-winkel was goed voor een omzet van 10,2 miljard dollar tegenover 9,3 miljard vorig jaar. Die groei kwam volledig van de verkoop van iOS-apps.
[related_article id=”158256″]
Hoe hard de muziekverkoop achteruit boerde, onthult Apple niet, maar The Wall Street Journal citeert anonieme bronnen die stellen dat het over 13 à 14 procent gaat sinds 1 januari. Vooral de concurrentie van streamingdiensten als Spotify en Pandora en gratis videosites zou de reden zijn dat mensen minder digitale muziek kopen, klinkt het in de zakenkrant. In zijn eigen SEC-rapport haalt Apple de concurrentie aan van andere muziekdiensten.
Shazam deelt in de klappen
Apple is trouwens niet het enige bedrijf dat last heeft van een dalende verkoop van digitale muziek. Volgens The Guardian daalt bijvoorbeeld ook de hoeveelheid digitale muziek die gekocht wordt via Shazam. In september 2013 werden er nog 1 miljoen liedjes gekocht via de muziekherkenner. Afgelopen september waren dat er 400.000. De Britse krant citeert ook een rapport van Midia Research waaruit blijkt dat mensen die een abonnement hebben op een streamingdienst minder muziek kopen.
Eén manier waarop Apple de concurrentie aankan met streamingdiensten is via Beats, de eigen muziekstreamer die het in mei overnam. Toentertijd was er enige verbazing waarom Apple zoveel geld op tafel legde voor het relatief jonge bedrijf (drie miljard dollar), maar volgens The Wall Street Journal zou Apple vervolgens Beats in iTunes willen integreren om een vuist te kunnen maken tegen Spotify en co.