The Loft: waar cloud en wolken elkaar ontmoeten
Wat hebben Microsoft en Brussels Airlines gemeen? “Een focus op Mobile en Cloud.” Dat grapt Jean-Benoit van Bunnen van de technologiegigant. Zijn bedrijf ging een samenwerking aan met Belgiës nationale luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines voor de digitalisering van een splinternieuwe passagierslounge in Zaventem.
Niet de film
De nieuwe lounge heet The Loft. Hoewel Lars Redeligx van Brussels Airlines doet uitschijnen dat de grote en moderne ruimte over slechts vijf sleutels beschikt, heeft deze loft bitter weinig te maken met Erik Van Looys gelijknamige film, die toevallig ook deze week in de schijnwerpers staat.
[related_article id=”161452″]
De passagier moet centraal staan in de nieuwe lounge. Tot 300 businessklanten van Brussels Airlines of andere luchtvaartmaatschappijen uit de Star Alliance vinden er een plek, maar tijdens de avant-première voor de pers was er beslist minder volk. ZDNet bezoek je niet voor interieurnieuws, maar ik kan toch verklappen dat de inrichting van de ruimte net als het uitzicht over het vliegveld een mens zin geeft in een zakenreis.
Turbowifi
Groot nadeel aan een dergelijke reis is het tijdverlies en de stress die traditioneel gepaard gaat met vliegtuigreizen. Natuurlijk kan je altijd op je laptop tokkelen, maar om echt productief te zijn is er meer nodig, en dat tikkeltje extra proberen Brussels Airlines en Microsoft te bieden in The Loft.
Om te beginnen is wifi er niet alleen gratis, de verbinding is ook snel en stabiel, zelfs wanneer de lounge op capaciteit zit. Een supersnelle verbinding in combinatie met maar liefst twaalf accesspoints moeten dat verzekeren. Voorlopig loopt het internet van de lounge via het netwerk van Brussels Airport, maar in de toekomst kan The Loft uitkijken naar een toegewijde glasvezelverbinding.
Gratis tablets
Snel internet is leuk, maar in de 21ste eeuw eigenlijk niet meer dan normaal. Unieker zijn de vijftig Surface Pro 3-tablets die Microsoft gratis ter beschikking stelt aan bezoekers. De toestellen, allemaal voorzien van het extra toetsenbord, halen de klanten aan de balie af, waarna ze prompt kunnen genieten van Brussels Airlines" nieuwe geïntegreerde omgeving.
Op alle tablets draait een eigen app van de luchtvaartmaatschappij waarmee je je boardingpass kan scannen. Vervolgens kom je alle informatie over je vlucht te weten, en krijg je pushnotificaties telkens wanneer er iets verandert, of wanneer je moet vertrekken.
Dat laatste is handig, want aan technologische afleiding is er geen gebrek in de ruimte. De app zelf, beschikbaar in onder meer Frans, Nederlands en Engels, ziet er gepolijst uit en voorziet klanten van het nodige entertainment. Daaronder kan je gratis toegang tot Yelo van Telenet verstaan, net als een digitale krantenverzameling. Ook muziek is voorzien net als een filmcollectie. Het zou mogelijk zijn om een film te starten in de lounge en die verder te bekijken op het vliegtuig, al verloopt dat proces nog niet geautomatiseerd.
Alle platformen
De app maakt klanten verder wegwijs doorheen de lounge, die een mooi voorbeeld is van hoe het internet der dingen ons gebruiksgemak kan verhogen. Zo zijn er bedden beschikbaar die je via de app kan reserveren, net als wat de uitbater ‘douchesuites’ noemt. Klein zijn de doucheruimtes in ieder geval niet.
Bovendien zijn ze uitgerust met ledverlichting, die je kan aanpassen al naargelang je mood. Het systeem doet denken aan Hue van Philips, al lijkt de implementering in de douchecabines iets minimalistischer. Aangepaste kleur en bijhorende muziek moet helpen bij het wegdouchen van de jetlag. Of dat helpt vind ik enigszins twijfelachtig, maar dat het luxe uitstraalt staat buiten kijf.
De applicatie, die gewoon Brussels Airlines heet, moet zonder oponthoud binnen anderhalve maand beschikbaar zijn op alle mobiele platformen. Voorlopig staat de app enkel op de Surface-tablets geïnstalleerd. De applicatie staat nog in geen enkele winkel omdat het certificatieproces nog loopt. Windows is eerst aan de beurt, gevolgd door Android en iOS. Van dat laatste platform hoopt Brussels Airlines vooral dat de app snel in de Store gaat. “Hij is al even klaar, maar het certificatieproces van Apple verloopt niet altijd even vlot”, klinkt het.
Wie opteert voor de goedkoopste tickets van Brussels Airlines krijgt helaas geen toegang tot de lounge maar wel tot de app. Douchecabines reserveren zit er niet in, vluchtinformatie nakijken wel, net als pushnotificaties. Gedaan dus met stressen en rechtstaan om iedere vijf minuten naar het scherm aan de terminal te kijken.
Privacy
De Surfacetablets kunnen meer dan alleen de app draaien. De Surface Pro 3 is bijna een volwaardige Windowslaptop, en die mogen klanten naar believen gebruiken. Zelfs apps installeren mag, aangezien de gebruikers geen permanente schade aan het toestel kunnen toebrengen. Wanneer je het weer inlevert wordt alles automatisch gewist, zodat er geen spoor achterblijft van je digitale activiteiten. Privacy verzekerd dus.
’s Werelds grootste tablet
Microsoft heeft nog een andere primeur in petto: The Loft is uitgerust met twee grote tv’s, die bij nadere inspectie ’s werelds grootste tablets blijken te zijn. “In Europa zijn de dingen nog niet beschikbaar” weet Van Bunnen. Behalve dan in The Loft. Op de schermen kunnen passagiers apps bedienen en bijvoorbeeld rondkijken in levensgrote panorama’s. De twee aanraakschermen zijn misschien niet veel meer dan een leuke gimmick, maar wie in de lounge op zijn aansluiting wacht zal zich er goed mee amuseren.
Aan wie wil werken is gelukkig ook gedacht. Via de app kan je een vergaderruimte reserveren, al spreken de mensen van Brussels Airlines liever over een boardroom. De kamer is uitgerust met al het nodige hightechmateriaal om een videoconferentie te voeren met de collega’s op je bestemming (of ergens anders). Een kritische ziel zou kunnen suggereren dat de verplaatsing bijna overbodig wordt.
Internationaal
Wie gewoon wil werken met z’n eigen toestel kan zich aan één van de vele tafeltjes plaatsen in de lounge zelf, of in een ietwat afgeschermde rustige werkruimte. Alle tafels zijn voorzien van stopcontacten waar stekkers van over de hele wereld inpassen. Zelfs USB-aansluitingen voor je smartphone zijn beschikbaar. Twee afzonderlijke telefooncellen dienen om in alle privacy te skypen, al zien de dingen er na een korte test toch iets geluidsdichter uit dan ze in werkelijkheid zijn.
Dankzij Microsoft is The Loft dus een droomruimte voor iedereen die geen afstand wil doen van technologisch gemak. Entertainment en productiviteit kennen geen onderbreking in de nieuwe lounge, maar wat haalt Microsoft daar uit?
Schijnwerpers
“Zichtbaarheid”, aldus Katleen Dewaele. The Loft plant meer dan 300.000 bezoekers per jaar te verwelkomen en allemaal komen ze in aanraking met Microsofts nieuwe toestellen. Naast de Surface Pro’s zal het bedrijf ook enkele splinternieuwe toestellen tentoonstellen, die telkens vervangen worden. Wie meer wil weten kan terecht bij twee fulltime Microsoft Ambassadors: twee techgoeroes die passagiers alles kunnen vertellen wat ze willen weten over Microsoft en de apparaten.
Dat er aan The Loft en de bijhorende high tech een prijskaartje verbonden is, zal je niet verbazen. “Een niet te hoog eencijferig getal met zes nullen achter”, weet Redeligx.
Het resultaat is er in ieder geval naar. Ik onthoud vooral de uitstekende tech-infrastructuur. Hopelijk maakt een dergelijke visie op accommodatie voor de passagiers op termijn zijn weg uit The Loft naar de meer bescheiden terminal zelf, zodat iedereen kan genieten van een sterk wifinetwerk. Al lijkt het weinig waarschijnlijk dat een Ryanair zijn schouders wil zetten onder een dergelijk project.
Wat hebben Microsoft en Brussels Airlines gemeen? “Een focus op Mobile en Cloud.” Dat grapt Jean-Benoit van Bunnen van de technologiegigant. Zijn bedrijf ging een samenwerking aan met Belgiës nationale luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines voor de digitalisering van een splinternieuwe passagierslounge in Zaventem.
Niet de film
De nieuwe lounge heet The Loft. Hoewel Lars Redeligx van Brussels Airlines doet uitschijnen dat de grote en moderne ruimte over slechts vijf sleutels beschikt, heeft deze loft bitter weinig te maken met Erik Van Looys gelijknamige film, die toevallig ook deze week in de schijnwerpers staat.
[related_article id=”161452″]
De passagier moet centraal staan in de nieuwe lounge. Tot 300 businessklanten van Brussels Airlines of andere luchtvaartmaatschappijen uit de Star Alliance vinden er een plek, maar tijdens de avant-première voor de pers was er beslist minder volk. ZDNet bezoek je niet voor interieurnieuws, maar ik kan toch verklappen dat de inrichting van de ruimte net als het uitzicht over het vliegveld een mens zin geeft in een zakenreis.
Turbowifi
Groot nadeel aan een dergelijke reis is het tijdverlies en de stress die traditioneel gepaard gaat met vliegtuigreizen. Natuurlijk kan je altijd op je laptop tokkelen, maar om echt productief te zijn is er meer nodig, en dat tikkeltje extra proberen Brussels Airlines en Microsoft te bieden in The Loft.
Om te beginnen is wifi er niet alleen gratis, de verbinding is ook snel en stabiel, zelfs wanneer de lounge op capaciteit zit. Een supersnelle verbinding in combinatie met maar liefst twaalf accesspoints moeten dat verzekeren. Voorlopig loopt het internet van de lounge via het netwerk van Brussels Airport, maar in de toekomst kan The Loft uitkijken naar een toegewijde glasvezelverbinding.
Gratis tablets
Snel internet is leuk, maar in de 21ste eeuw eigenlijk niet meer dan normaal. Unieker zijn de vijftig Surface Pro 3-tablets die Microsoft gratis ter beschikking stelt aan bezoekers. De toestellen, allemaal voorzien van het extra toetsenbord, halen de klanten aan de balie af, waarna ze prompt kunnen genieten van Brussels Airlines" nieuwe geïntegreerde omgeving.
Op alle tablets draait een eigen app van de luchtvaartmaatschappij waarmee je je boardingpass kan scannen. Vervolgens kom je alle informatie over je vlucht te weten, en krijg je pushnotificaties telkens wanneer er iets verandert, of wanneer je moet vertrekken.
Dat laatste is handig, want aan technologische afleiding is er geen gebrek in de ruimte. De app zelf, beschikbaar in onder meer Frans, Nederlands en Engels, ziet er gepolijst uit en voorziet klanten van het nodige entertainment. Daaronder kan je gratis toegang tot Yelo van Telenet verstaan, net als een digitale krantenverzameling. Ook muziek is voorzien net als een filmcollectie. Het zou mogelijk zijn om een film te starten in de lounge en die verder te bekijken op het vliegtuig, al verloopt dat proces nog niet geautomatiseerd.
Alle platformen
De app maakt klanten verder wegwijs doorheen de lounge, die een mooi voorbeeld is van hoe het internet der dingen ons gebruiksgemak kan verhogen. Zo zijn er bedden beschikbaar die je via de app kan reserveren, net als wat de uitbater ‘douchesuites’ noemt. Klein zijn de doucheruimtes in ieder geval niet.
Bovendien zijn ze uitgerust met ledverlichting, die je kan aanpassen al naargelang je mood. Het systeem doet denken aan Hue van Philips, al lijkt de implementering in de douchecabines iets minimalistischer. Aangepaste kleur en bijhorende muziek moet helpen bij het wegdouchen van de jetlag. Of dat helpt vind ik enigszins twijfelachtig, maar dat het luxe uitstraalt staat buiten kijf.
De applicatie, die gewoon Brussels Airlines heet, moet zonder oponthoud binnen anderhalve maand beschikbaar zijn op alle mobiele platformen. Voorlopig staat de app enkel op de Surface-tablets geïnstalleerd. De applicatie staat nog in geen enkele winkel omdat het certificatieproces nog loopt. Windows is eerst aan de beurt, gevolgd door Android en iOS. Van dat laatste platform hoopt Brussels Airlines vooral dat de app snel in de Store gaat. “Hij is al even klaar, maar het certificatieproces van Apple verloopt niet altijd even vlot”, klinkt het.
Wie opteert voor de goedkoopste tickets van Brussels Airlines krijgt helaas geen toegang tot de lounge maar wel tot de app. Douchecabines reserveren zit er niet in, vluchtinformatie nakijken wel, net als pushnotificaties. Gedaan dus met stressen en rechtstaan om iedere vijf minuten naar het scherm aan de terminal te kijken.
Privacy
De Surfacetablets kunnen meer dan alleen de app draaien. De Surface Pro 3 is bijna een volwaardige Windowslaptop, en die mogen klanten naar believen gebruiken. Zelfs apps installeren mag, aangezien de gebruikers geen permanente schade aan het toestel kunnen toebrengen. Wanneer je het weer inlevert wordt alles automatisch gewist, zodat er geen spoor achterblijft van je digitale activiteiten. Privacy verzekerd dus.
’s Werelds grootste tablet
Microsoft heeft nog een andere primeur in petto: The Loft is uitgerust met twee grote tv’s, die bij nadere inspectie ’s werelds grootste tablets blijken te zijn. “In Europa zijn de dingen nog niet beschikbaar” weet Van Bunnen. Behalve dan in The Loft. Op de schermen kunnen passagiers apps bedienen en bijvoorbeeld rondkijken in levensgrote panorama’s. De twee aanraakschermen zijn misschien niet veel meer dan een leuke gimmick, maar wie in de lounge op zijn aansluiting wacht zal zich er goed mee amuseren.
Aan wie wil werken is gelukkig ook gedacht. Via de app kan je een vergaderruimte reserveren, al spreken de mensen van Brussels Airlines liever over een boardroom. De kamer is uitgerust met al het nodige hightechmateriaal om een videoconferentie te voeren met de collega’s op je bestemming (of ergens anders). Een kritische ziel zou kunnen suggereren dat de verplaatsing bijna overbodig wordt.
Internationaal
Wie gewoon wil werken met z’n eigen toestel kan zich aan één van de vele tafeltjes plaatsen in de lounge zelf, of in een ietwat afgeschermde rustige werkruimte. Alle tafels zijn voorzien van stopcontacten waar stekkers van over de hele wereld inpassen. Zelfs USB-aansluitingen voor je smartphone zijn beschikbaar. Twee afzonderlijke telefooncellen dienen om in alle privacy te skypen, al zien de dingen er na een korte test toch iets geluidsdichter uit dan ze in werkelijkheid zijn.
Dankzij Microsoft is The Loft dus een droomruimte voor iedereen die geen afstand wil doen van technologisch gemak. Entertainment en productiviteit kennen geen onderbreking in de nieuwe lounge, maar wat haalt Microsoft daar uit?
Schijnwerpers
“Zichtbaarheid”, aldus Katleen Dewaele. The Loft plant meer dan 300.000 bezoekers per jaar te verwelkomen en allemaal komen ze in aanraking met Microsofts nieuwe toestellen. Naast de Surface Pro’s zal het bedrijf ook enkele splinternieuwe toestellen tentoonstellen, die telkens vervangen worden. Wie meer wil weten kan terecht bij twee fulltime Microsoft Ambassadors: twee techgoeroes die passagiers alles kunnen vertellen wat ze willen weten over Microsoft en de apparaten.
Dat er aan The Loft en de bijhorende high tech een prijskaartje verbonden is, zal je niet verbazen. “Een niet te hoog eencijferig getal met zes nullen achter”, weet Redeligx.
Het resultaat is er in ieder geval naar. Ik onthoud vooral de uitstekende tech-infrastructuur. Hopelijk maakt een dergelijke visie op accommodatie voor de passagiers op termijn zijn weg uit The Loft naar de meer bescheiden terminal zelf, zodat iedereen kan genieten van een sterk wifinetwerk. Al lijkt het weinig waarschijnlijk dat een Ryanair zijn schouders wil zetten onder een dergelijk project.