Nederlandse politie arresteert Uberchauffeurs
Uber is een app die een alternatief biedt voor de klassieke en vaak dure taxi. Via de app laat je weten waar je naartoe wil gaan, waarna een bestuurder je komt oppikken voor een vooraf afgesproken prijs. Iedereen kan bestuurder zijn, op voorwaarde dat je wordt goedgekeurd door Uber.
Het bedrijf achter de app is actief in 150 steden verdeeld over 45 landen. De jonge onderneming uit San Francisco is momenteel 17 miljard waard en kan op veel enthousiasme rekenen van gebruikers, maar door de officiële instanties van Europese steden wordt Uber minder warm onthaald.
Arrestatie
In Amsterdam deden vier agenten van de Inspectie Leefomgeving en Transport zich voor als klanten, waarna ze hun respectievelijke chauffeurs arresteerden. Dat weet het persbureau Bloomberg. Volgens Nederland is Uber aan dezelfde regels onderworpen als andere taxidiensten, wat wil zeggen dat bestuurders een licentie moeten hebben. Aangezien Uber-bestuurders gewone mensen zijn die met hun eigen wagen een centje willen bijverdienen ontbreekt zo’n licentie, die tot 200.000 euro kan kosten.
De vier zijn intussen vrijgelaten, maar er hangt hen nog een stevige boete boven het hoofd. Yeter Atmaca van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur spreekt over een bedrag van 4.200 euro per persoon. Lopen de vier nogmaals tegen de lamp, dan kan de boete oplopen tot een hallucinante 40.000 euro per overtreding.
Uber naar de rechter
Uber is het volstrekt oneens met de redenering van de Nederlandse overheid en stapt dan ook naar de rechter. Of dat veel zal uithalen is de vraag. Ook in andere landen kwam het al tot een rechtszaak. In Brussel werd Uber de facto verboden, al gaat het bedrijf eerder laks om met dat verbod.
Vooral taxichauffeurs zijn woedend op Uber. Hoewel iedere privéchauffeur minimaal 21 jaar moet zijn, een training moet volgen, zelf een verzekerde wagen moet bezitten en op gesprek moet gaan bij Uber (voorzien van een bewijs van goed gedrag en zeden) voldoet de dienst volgens hen niet aan de juiste eisen. Dat Uber ook de passagiers verzekert, verandert daar niets aan.
Regelgeving voor boetes
De spanning is natuurlijk begrijpelijk: echte taxichauffeurs worden strikt gecontroleerd en moeten heel wat betalen terwijl Uber daaraan ontsnapt. Je zou kunnen denken dat het de taak is van de overheid om een nieuwe populaire dienstverlening als Uber grondig te bestuderen en te reguleren alvorens verboden en boetes uit te schrijven. Maar dat laatste werkt natuurlijk sneller en het zorgt ervoor dat taxichauffeurs het stadscentrum niet blokkeren.
Muziekwinkel
Uber is niet de enige nieuwe service die mensen onderling de kans geeft elkaar een dienst te bewijzen zonder overmatige tussenkomst van een of andere instantie. AirBnB, waar eigenaars van stulpjes over heel de wereld overnachtingen aanbieden via het net, kan ook op weinig sympathie van de overheid rekenen.
Uber en AirBnB zijn symptomatisch voor een groter probleem: nieuwe technologische ontwikkelingen zetten een oud zakenmodel op de helling, en dat veroorzaakt wrijving. Misschien verklapt de geschiedenis wel wie er op termijn zal winnen. Ga jij nog naar de cd-winkel om muziek aan te kopen?
De Belgische taxichauffeurs reageren alvast ook op een positieve manier op de uitdaging die Uber biedt. Zij introduceerden een half jaar geleden al zelf een app met functionaliteit die gelijkaardig is aan die van Uber.
Uber is een app die een alternatief biedt voor de klassieke en vaak dure taxi. Via de app laat je weten waar je naartoe wil gaan, waarna een bestuurder je komt oppikken voor een vooraf afgesproken prijs. Iedereen kan bestuurder zijn, op voorwaarde dat je wordt goedgekeurd door Uber.
Het bedrijf achter de app is actief in 150 steden verdeeld over 45 landen. De jonge onderneming uit San Francisco is momenteel 17 miljard waard en kan op veel enthousiasme rekenen van gebruikers, maar door de officiële instanties van Europese steden wordt Uber minder warm onthaald.
Arrestatie
In Amsterdam deden vier agenten van de Inspectie Leefomgeving en Transport zich voor als klanten, waarna ze hun respectievelijke chauffeurs arresteerden. Dat weet het persbureau Bloomberg. Volgens Nederland is Uber aan dezelfde regels onderworpen als andere taxidiensten, wat wil zeggen dat bestuurders een licentie moeten hebben. Aangezien Uber-bestuurders gewone mensen zijn die met hun eigen wagen een centje willen bijverdienen ontbreekt zo’n licentie, die tot 200.000 euro kan kosten.
De vier zijn intussen vrijgelaten, maar er hangt hen nog een stevige boete boven het hoofd. Yeter Atmaca van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur spreekt over een bedrag van 4.200 euro per persoon. Lopen de vier nogmaals tegen de lamp, dan kan de boete oplopen tot een hallucinante 40.000 euro per overtreding.
Uber naar de rechter
Uber is het volstrekt oneens met de redenering van de Nederlandse overheid en stapt dan ook naar de rechter. Of dat veel zal uithalen is de vraag. Ook in andere landen kwam het al tot een rechtszaak. In Brussel werd Uber de facto verboden, al gaat het bedrijf eerder laks om met dat verbod.
Vooral taxichauffeurs zijn woedend op Uber. Hoewel iedere privéchauffeur minimaal 21 jaar moet zijn, een training moet volgen, zelf een verzekerde wagen moet bezitten en op gesprek moet gaan bij Uber (voorzien van een bewijs van goed gedrag en zeden) voldoet de dienst volgens hen niet aan de juiste eisen. Dat Uber ook de passagiers verzekert, verandert daar niets aan.
Regelgeving voor boetes
De spanning is natuurlijk begrijpelijk: echte taxichauffeurs worden strikt gecontroleerd en moeten heel wat betalen terwijl Uber daaraan ontsnapt. Je zou kunnen denken dat het de taak is van de overheid om een nieuwe populaire dienstverlening als Uber grondig te bestuderen en te reguleren alvorens verboden en boetes uit te schrijven. Maar dat laatste werkt natuurlijk sneller en het zorgt ervoor dat taxichauffeurs het stadscentrum niet blokkeren.
Muziekwinkel
Uber is niet de enige nieuwe service die mensen onderling de kans geeft elkaar een dienst te bewijzen zonder overmatige tussenkomst van een of andere instantie. AirBnB, waar eigenaars van stulpjes over heel de wereld overnachtingen aanbieden via het net, kan ook op weinig sympathie van de overheid rekenen.
Uber en AirBnB zijn symptomatisch voor een groter probleem: nieuwe technologische ontwikkelingen zetten een oud zakenmodel op de helling, en dat veroorzaakt wrijving. Misschien verklapt de geschiedenis wel wie er op termijn zal winnen. Ga jij nog naar de cd-winkel om muziek aan te kopen?
De Belgische taxichauffeurs reageren alvast ook op een positieve manier op de uitdaging die Uber biedt. Zij introduceerden een half jaar geleden al zelf een app met functionaliteit die gelijkaardig is aan die van Uber.