Test

Dit is een popup

Hoe mobiele technologie je bedrijf en job verandert (2)

Mobiele toepassingen als Uber en Airbnb kunnen hele sectoren verwoesten, maar ze bieden gelijk ook ongekende kansen. Deel 2 van een verslag van het mobiele front, speciaal voor het gratis Business Meets IT-seminarie van 4 november.

Mobiele toepassingen als Uber en Airbnb kunnen hele sectoren verwoesten, maar ze bieden gelijk ook ongekende kansen. Deel 2 van een verslag van het mobiele front (vervolg van deel 1).

Vaststelling 2. Ook België is aan de beurt

Uber en Airbnb zijn natuurlijk uitzonderlijke voorbeelden die vaak worden aangehaald. Maar ook in ons land moeten bedrijven reageren. Een mooi voorbeeld is het Brusselse Taxis Verts in de hoofdstad ongeveer vijfhonderd taxi’s telt. Het bedrijf introduceerde recent een eigen eCab-app. De gebruikers ervan kunnen de taxi via de app naar zich toe zien rijden en ook de chauffeur beoordelen via punten of een review. Binnen maximaal tien minuten zou de taxi  arriveren.

Maar er zijn nog andere Belgische voorbeelden van mobiele apps of concepten, die behoorlijk ingrijpend (kunnen) zijn voor een sector. Een ervan is Posios, een mobiele toepassing die in restaurants of brasserieën wordt gebruikt als kassa app op iPad.  Kelners kunnen hun bestellingen gelijktijdig opnemen op iPhone of iPad. Posios kan een revolutie tot stand brengen in de (Belgische) markt van kassasystemen die tot voorhaan erg gesloten was, aldus Wim De Waele van iMinds, dat betrokken is bij de toepassing.

Andere Belgische voordelen zijn Tapazz, een bedrijf dat zich richt op autodelen en dat u via de smartphone en hun app zelfs de betreffende auto laat ontgrendelen. En daarnaast natuurlijk Hello bank, een initiatief van BNP Paribas Fortis, die enkel toegankelijk is van op een smartphone of een tablet. Geen kantoren dus, en ook geen selfbanking. Wim De Waele van iMinds wijst ook op  Neoscores, een Belgische app ontwikkeld door drie muzikanten. Deze app geeft de mogelijkheid om muziekpartituren weer te geven, die vergroten, te verkleinen, te markeren of aantekeningen te maken, die u met andere muzikanten kan delen.

Voorbeelden: Posios (restaurant), Tapazz (autodelen), Neoscores (muziek) en Hello (bank).
 

[related_article id=”161563″]

Vaststelling 3. ‘Mobile first’ komt opzetten

De impact van mobiliteit gaat verder dan business modellen, maar heeft ook betrekking op de bedrijfsprocessen. Een goed voorbeeld is het Belgische Showpad, dat zich specialiseert in het mobiliseren van het proces van klantenmateriaal van marketing naar sales. Beide afdelingen zijn zo beter op de hoogte van het gebruik van marketingmateriaal.

“Je creëert een platform waarbij je marketingafdeling op elk moment van de dag weet welk deel van de informatie gebruikt wordt bij welk type klanten”, illustreert Pieterjan Bouten, mede-oprichter van Showpad. ”Daarnaast laat het verkopers ook toe om feedback te geven aan de marktingafdeling zelf. Zo weet men sneller wat werkt en wat niet werkt.” Showpad werd in eerste instantie ontwikkeld voor mobiele toestellen, en tablets in het bijzonder. Nadien volgde wel een Webversie, maar het is in eerste instantie bedoeld voor mobiel gebruik.

 

 

Ook in minder voor de hand liggende omgevingen duiken mobiele oplossingen op die bedrijfsprocessen verbeteren. Goed voorbeeld is het bedrijf Eosol, de merknaam van een KMO met een twintigtal medewerkers die hoogwaardige vliegenramen produceert. In het bedrijf maken alle productie-arbeiders gebruik van een tablet. “Ook opmetingen door verkopers gebeuren met een tablet waardoor de bestelling al is doorgegeven naar ons systeem vooraleer de verkoper terug is van zijn afspraak”, vertelt Joris Meeussen, CEO van Eosol. “Het geheel zorgt voor zowel een lagere levertijd als foutenmarge. Bovendien verandert het de relatie met de klant, want die kan de hele levering online opvolgen.” Ook bij Eosol is het credo mobile first: het hele ERP-systeem werd zelf ontwikkeld en is  gebaseerd op mobiel gebruik.

Voorbeelden: Showpad (marketing/sales), Eosol (productie)

Vaststelling 4: Connecteren van machines

Mobiele technologie doet bedrijven efficiënter werken. Maar die transformatie is er niet alleen voor mens, maar ook voor machine, benadrukt Stéphane Beauduin, Chief Enterprise Officer bij Mobistar. “Het belang ligt hierbij vooral in context. Het gaat dan om informatie die je kan gebruiken uit de omgeving. Die kunnen je processen veel efficiënter of klantgerichter kan maken.”

Een voorbeeld van een bedrijf, aldus Stéphane Beauduin, dat dergelijke informatie uit de context heeft toegepast, is Nespresso die ook de professionele horeca tegemoet treedt met hun koffiemachines en -pads. “In elk toestel zit een SIM-kaart die constant het verbruik opvolgt”, vertelt hij. “Op die manier kan je een soort van automatische planning bewerkstelligen inzake bevoorrading van pads, maar ook inzake reparaties. Nespresso kan op afstand de technische toestand van de machine opvolgen en indien nodig een preventief bezoek brengen”, klinkt het. “Proactief onderhoud is iets dat in de dienstensector erg belangrijk wordt. Je stuurt geen technicus langs om iets te herstellen, maar om ervoor te zorgen dat iets niet stuk gaat.”

Ook Belgische bedrijven zijn actief in het connecteren van machines. TVH, een verdeler van industriële voertuigen laat vandaag duizenden machines uitrusten met een SIM-kaart. Die geven niet alleen de locatie weer, maar kunnen ook andere gegevens uitlezen zoals mogelijke defecten of de stand van de batterij.

Intussen is er ook Viloc, een Belgische machine app die bouwbedrijven, via tags en mobiele technologie,  helpt om hun materieel onmiddellijk te visualiseren en lokaliseren op een dashboard. Dit zorgt ervoor dat er veel minder bouwmaterieel verloren gaat of gestolen wordt. Of hoe mens, machine en hele sectoren mobiel gaan.

Voorbeelden: Nespresso, TVH, Viloc

Op 4 november 2014 verzorgen ZDNet en Smart Business Strategies een seminarie waarop u alles te weten komt over mobile business en apps. We bekijken welke apps en bedrijfsprocessen mobiel gaan en wat dit voor uw bedrijf betekent. Hoe mobile apps ontwikkelen, beveiligen en uitrollen? Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op www.businessmeetsit.be.

Mobiele toepassingen als Uber en Airbnb kunnen hele sectoren verwoesten, maar ze bieden gelijk ook ongekende kansen. Deel 2 van een verslag van het mobiele front (vervolg van deel 1).

Vaststelling 2. Ook België is aan de beurt

Uber en Airbnb zijn natuurlijk uitzonderlijke voorbeelden die vaak worden aangehaald. Maar ook in ons land moeten bedrijven reageren. Een mooi voorbeeld is het Brusselse Taxis Verts in de hoofdstad ongeveer vijfhonderd taxi’s telt. Het bedrijf introduceerde recent een eigen eCab-app. De gebruikers ervan kunnen de taxi via de app naar zich toe zien rijden en ook de chauffeur beoordelen via punten of een review. Binnen maximaal tien minuten zou de taxi  arriveren.

Maar er zijn nog andere Belgische voorbeelden van mobiele apps of concepten, die behoorlijk ingrijpend (kunnen) zijn voor een sector. Een ervan is Posios, een mobiele toepassing die in restaurants of brasserieën wordt gebruikt als kassa app op iPad.  Kelners kunnen hun bestellingen gelijktijdig opnemen op iPhone of iPad. Posios kan een revolutie tot stand brengen in de (Belgische) markt van kassasystemen die tot voorhaan erg gesloten was, aldus Wim De Waele van iMinds, dat betrokken is bij de toepassing.

Andere Belgische voordelen zijn Tapazz, een bedrijf dat zich richt op autodelen en dat u via de smartphone en hun app zelfs de betreffende auto laat ontgrendelen. En daarnaast natuurlijk Hello bank, een initiatief van BNP Paribas Fortis, die enkel toegankelijk is van op een smartphone of een tablet. Geen kantoren dus, en ook geen selfbanking. Wim De Waele van iMinds wijst ook op  Neoscores, een Belgische app ontwikkeld door drie muzikanten. Deze app geeft de mogelijkheid om muziekpartituren weer te geven, die vergroten, te verkleinen, te markeren of aantekeningen te maken, die u met andere muzikanten kan delen.

Voorbeelden: Posios (restaurant), Tapazz (autodelen), Neoscores (muziek) en Hello (bank).
 

[related_article id=”161563″]

Vaststelling 3. ‘Mobile first’ komt opzetten

De impact van mobiliteit gaat verder dan business modellen, maar heeft ook betrekking op de bedrijfsprocessen. Een goed voorbeeld is het Belgische Showpad, dat zich specialiseert in het mobiliseren van het proces van klantenmateriaal van marketing naar sales. Beide afdelingen zijn zo beter op de hoogte van het gebruik van marketingmateriaal.

“Je creëert een platform waarbij je marketingafdeling op elk moment van de dag weet welk deel van de informatie gebruikt wordt bij welk type klanten”, illustreert Pieterjan Bouten, mede-oprichter van Showpad. ”Daarnaast laat het verkopers ook toe om feedback te geven aan de marktingafdeling zelf. Zo weet men sneller wat werkt en wat niet werkt.” Showpad werd in eerste instantie ontwikkeld voor mobiele toestellen, en tablets in het bijzonder. Nadien volgde wel een Webversie, maar het is in eerste instantie bedoeld voor mobiel gebruik.

 

 

Ook in minder voor de hand liggende omgevingen duiken mobiele oplossingen op die bedrijfsprocessen verbeteren. Goed voorbeeld is het bedrijf Eosol, de merknaam van een KMO met een twintigtal medewerkers die hoogwaardige vliegenramen produceert. In het bedrijf maken alle productie-arbeiders gebruik van een tablet. “Ook opmetingen door verkopers gebeuren met een tablet waardoor de bestelling al is doorgegeven naar ons systeem vooraleer de verkoper terug is van zijn afspraak”, vertelt Joris Meeussen, CEO van Eosol. “Het geheel zorgt voor zowel een lagere levertijd als foutenmarge. Bovendien verandert het de relatie met de klant, want die kan de hele levering online opvolgen.” Ook bij Eosol is het credo mobile first: het hele ERP-systeem werd zelf ontwikkeld en is  gebaseerd op mobiel gebruik.

Voorbeelden: Showpad (marketing/sales), Eosol (productie)

Vaststelling 4: Connecteren van machines

Mobiele technologie doet bedrijven efficiënter werken. Maar die transformatie is er niet alleen voor mens, maar ook voor machine, benadrukt Stéphane Beauduin, Chief Enterprise Officer bij Mobistar. “Het belang ligt hierbij vooral in context. Het gaat dan om informatie die je kan gebruiken uit de omgeving. Die kunnen je processen veel efficiënter of klantgerichter kan maken.”

Een voorbeeld van een bedrijf, aldus Stéphane Beauduin, dat dergelijke informatie uit de context heeft toegepast, is Nespresso die ook de professionele horeca tegemoet treedt met hun koffiemachines en -pads. “In elk toestel zit een SIM-kaart die constant het verbruik opvolgt”, vertelt hij. “Op die manier kan je een soort van automatische planning bewerkstelligen inzake bevoorrading van pads, maar ook inzake reparaties. Nespresso kan op afstand de technische toestand van de machine opvolgen en indien nodig een preventief bezoek brengen”, klinkt het. “Proactief onderhoud is iets dat in de dienstensector erg belangrijk wordt. Je stuurt geen technicus langs om iets te herstellen, maar om ervoor te zorgen dat iets niet stuk gaat.”

Ook Belgische bedrijven zijn actief in het connecteren van machines. TVH, een verdeler van industriële voertuigen laat vandaag duizenden machines uitrusten met een SIM-kaart. Die geven niet alleen de locatie weer, maar kunnen ook andere gegevens uitlezen zoals mogelijke defecten of de stand van de batterij.

Intussen is er ook Viloc, een Belgische machine app die bouwbedrijven, via tags en mobiele technologie,  helpt om hun materieel onmiddellijk te visualiseren en lokaliseren op een dashboard. Dit zorgt ervoor dat er veel minder bouwmaterieel verloren gaat of gestolen wordt. Of hoe mens, machine en hele sectoren mobiel gaan.

Voorbeelden: Nespresso, TVH, Viloc

Op 4 november 2014 verzorgen ZDNet en Smart Business Strategies een seminarie waarop u alles te weten komt over mobile business en apps. We bekijken welke apps en bedrijfsprocessen mobiel gaan en wat dit voor uw bedrijf betekent. Hoe mobile apps ontwikkelen, beveiligen en uitrollen? Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op www.businessmeetsit.be.

mobielmobile businessseminarseminarstaxis vertsuber airbnb

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!