Lenovo heeft een vijfde van de pc-markt in handen
Lenovo heeft zijn eerste positie op de wereldwijde pc-markt in het afgelopen kwartaal verstevigd. De Chinese fabrikant heeft vandaag een vijfde van de markt in handen, zo blijkt uit cijfers van analysebureau IDC.
Lenovo heeft in het derde kwartaal van dit jaar wereldwijd een totaal van 15,7 miljoen pc’s verscheept. Het staat daarmee met stip op nummer één, gevolgd door HP en Dell, die respectievelijk op 14,7 miljoen en 10,4 miljoen pc’s afklokken. Lenovo heeft daarmee voor het eerst de kaap van 20 procent marktaandeel overschreden. Dankzij een groei van 2,3 procent ten opzichte van vorig jaar heeft het zijn voorsprong op HP, dat zijn aandeel tijdens dezelfde periode met 1,3 procent zag stijgen, flink vergroot.
De mijlpaal van 20 procent kwam naar eigen zeggen sneller dan verwacht en werd onder meer beïnvloed door de heropleving van de globale pc-markt. Hoewel de verkoop van pc’s nog altijd in een negatieve lijn gaat, was die daling tijdens het afgelopen kwartaal volgens cijfers van Gartner en IDC veel minder sterk dan verwacht.
Lenovo’s inkomsten bedragen bijna 50 miljard dollar en worden vooral aangedreven door de succesvolle pc-tak. Deze week kondigde het bedrijf nog een nieuw vlaggenschip aan in zijn lijn met ultrabooks; de Yoga 3 Pro, die de Yoga 2 Pro moet opvolgen.
Pc’s zullen de core business blijven, maar dat betekent niet dat de Chinese fabrikant zich niet in andere wateren durft te begeven. Kijk maar naar de overname van Motorola Mobility, die binnenkort wordt afgerond, en de aankoop van de servertak van IBM. Dat zijn twee strategische aankopen waarmee het bedrijf zichzelf meteen verzekert van een sterke positie in enerzijds de mobiele en anderzijds de enterprise markt.
Lenovo heeft zijn eerste positie op de wereldwijde pc-markt in het afgelopen kwartaal verstevigd. De Chinese fabrikant heeft vandaag een vijfde van de markt in handen, zo blijkt uit cijfers van analysebureau IDC.
Lenovo heeft in het derde kwartaal van dit jaar wereldwijd een totaal van 15,7 miljoen pc’s verscheept. Het staat daarmee met stip op nummer één, gevolgd door HP en Dell, die respectievelijk op 14,7 miljoen en 10,4 miljoen pc’s afklokken. Lenovo heeft daarmee voor het eerst de kaap van 20 procent marktaandeel overschreden. Dankzij een groei van 2,3 procent ten opzichte van vorig jaar heeft het zijn voorsprong op HP, dat zijn aandeel tijdens dezelfde periode met 1,3 procent zag stijgen, flink vergroot.
De mijlpaal van 20 procent kwam naar eigen zeggen sneller dan verwacht en werd onder meer beïnvloed door de heropleving van de globale pc-markt. Hoewel de verkoop van pc’s nog altijd in een negatieve lijn gaat, was die daling tijdens het afgelopen kwartaal volgens cijfers van Gartner en IDC veel minder sterk dan verwacht.
Lenovo’s inkomsten bedragen bijna 50 miljard dollar en worden vooral aangedreven door de succesvolle pc-tak. Deze week kondigde het bedrijf nog een nieuw vlaggenschip aan in zijn lijn met ultrabooks; de Yoga 3 Pro, die de Yoga 2 Pro moet opvolgen.
Pc’s zullen de core business blijven, maar dat betekent niet dat de Chinese fabrikant zich niet in andere wateren durft te begeven. Kijk maar naar de overname van Motorola Mobility, die binnenkort wordt afgerond, en de aankoop van de servertak van IBM. Dat zijn twee strategische aankopen waarmee het bedrijf zichzelf meteen verzekert van een sterke positie in enerzijds de mobiele en anderzijds de enterprise markt.