Test

Dit is een popup

Samsungs antwoord op de deal Apple-IBM

Met nieuwe, brede diensten voor bedrijven wil de Zuid-Koreaanse gigant Apple en IBM verslaan op eigen terrein door meer toestellen te ondersteunen. En niet alleen die uit eigen stal.

Windows-laptops, Android-smartphones, iPhones, iPads, en zelfs printers en wearables: Samsung wil elk toestel van bedrijven gaan ondersteunen.

Dinsdag kondigde het bedrijf zijn nieuwe 360 Services aan, een pakket waarmee Samsung zakelijke toestellen wil ondersteunen, managen en verbinden, om zo de belangrijkste partner voor bedrijven te worden.

[related_article id=”158256″]

Klinkt dat bekend? Geen verrassing: het is min of meer exact wat Apple en IBM samen beloofden te gaan doen.

Er is echter een cruciaal verschil: de deal tussen Apple en IBM focust volledig op bedrijven die werken met iPhones en iPads, terwijl Samsung de ondersteuning een stapje verder wil uitbreiden. Het bedrijf stelt dat het elk toestel van jouw business wil gaan ondersteunen. Van elke toestelbouwer, elk platform, elk besturingssysteem.

Helpdesk
De Samsung 360 Services zullen grote bedrijven, die vaak kampen met problemen omdat ze honderden of duizenden verschillende toestellen proberen te doen samenwerken, een one-stop helpdesk bieden voor toestelmanagement, beveiliging en algemene ondersteuning. Het pakket zal zich eerst toespitsen op mobiele toestellen, om daarna uit te breiden naar alle onderdelen van het moderne bedrijf.

Er zullen natuurlijk wel een paar voordelen zijn voor eigenaars van Samsung-apparatuur.

Een overzichtje:

  • Technische ondersteuning: Samsung zal gezondheidscontroles, mobiliteitsmanagement (EMM), en allerlei ondersteuningsopties aanbieden, 12/5 of 24/7, inclusief remote access. Voor Galaxy-smartphones en -tablets zal ook Samsungs eigen beveiligingssuite Knox inbegrepen zijn.
  • Ondersteuning voor applicaties, beveiliging en toewijzing: opleidingen voor zakelijke applicatie-ontwikkelaars, veiligheidstests en het overzicht van de mobiele policies van een bedrijf zijn hier allemaal inbegrepen. Samsung wil bedrijven ook het mobiele management uit handen nemen door zich zelf toe te spitsen op het onderhoud van EMM-platformen.
  • Samsung MobileCare: dit is het eigen systeem voor reparaties, ondersteuning en garantie van toestellen met de Samsungmerknaam.

Prijzen zijn voorlopig nog niet bekend, maar het bedrijf zal waarschijnlijk een prijs per gebruiker aanrekenen, en niet per toestel – anders zouden de kosten voor werknemers met meerdere toestellen buitensporig hoog worden.

De geest van Apple en IBM

Het is bijna onmogelijk om hier niet de parallel te trekken met de recente deal tussen Apple en voormalig aartsrivaal IBM. De twee bedrijven zetten recent een paar decennia vijandigheid opzij om samen enterprise-applicaties te bouwen voor iPhone- en iPad-gebruikers. Samsungs aankondiging lijkt wel een letterlijke doorslag van de deal die drie maanden eerder werd aangekondigd. De belofte die Samsung maakt rond een open ecosysteem reikt echter veel verder.

Apple en IBM werken samen zodat Apple kan werken rond de hardware en IBM rond de business-applicaties, maar Samsung wil alles volledig in-house nemen en houden. Het bedrijf is naar eigen zeggen in staat om de unieke eisen van elke klant te bedienen met een gepersonaliseerde en geoptimaliseerde oplossing.

Door zelf een one-stopshop te worden, zou Samsung de tussenpersonen tussen de verschillende aanbieders van technologie, software en hardware kunnen overslaan. Wie wil er uiteindelijk moeten onderhandelen met Microsoft over ondersteunign voor Windows, met Google over Android, en met Lenovo, HP en andere toestelbouwers voor individuele toestellen. Dat wordt al snel een rommeltje.

Het potentieel is veelbelovend aanwezig, maar in hoeverre Samsung zijn beloftes kan waarmaken, valt te bezien. Net zoals bij Apple-IBM zullen we pas echt zicht krijgen op de impact van de respectievelijke systemen in het begin van 2015, als de diensten en ondersteuning beginnen uitbreiden. Samsung is momenteel een aantal proefprojecten aan het draaien in samenwerking met een aantal Fortune 1000-bedrijven; de eigenlijke lancering vindt pas begin volgend jaar plaats.

Het zal er uiteindelijk op neer komen voor welke partner bedrijven kiezen.

Voor een bedrijf dat grotendeels te maken heeft met apps die gebaseerd zijn op Apples mobiele ecosysteem van iPads en iPhones, houdt het meer steek om met Apple en IBM in zee te gaan. Veel van deze klanten waren early adopters en/of aanvaarden BYOD-medewerkers op hun bedrijfsvloer.

Voor meer traditionele bedrijven, met een grotere variatie aan toestellen over alle niveaus, zou Samsung wel eens een betere alles-in-één-aanbieder kunnen blijken.

Voorlopig zal het een kwestie van afwachten zijn. Wij zijn alvast benieuwd…

Windows-laptops, Android-smartphones, iPhones, iPads, en zelfs printers en wearables: Samsung wil elk toestel van bedrijven gaan ondersteunen.

Dinsdag kondigde het bedrijf zijn nieuwe 360 Services aan, een pakket waarmee Samsung zakelijke toestellen wil ondersteunen, managen en verbinden, om zo de belangrijkste partner voor bedrijven te worden.

[related_article id=”158256″]

Klinkt dat bekend? Geen verrassing: het is min of meer exact wat Apple en IBM samen beloofden te gaan doen.

Er is echter een cruciaal verschil: de deal tussen Apple en IBM focust volledig op bedrijven die werken met iPhones en iPads, terwijl Samsung de ondersteuning een stapje verder wil uitbreiden. Het bedrijf stelt dat het elk toestel van jouw business wil gaan ondersteunen. Van elke toestelbouwer, elk platform, elk besturingssysteem.

Helpdesk
De Samsung 360 Services zullen grote bedrijven, die vaak kampen met problemen omdat ze honderden of duizenden verschillende toestellen proberen te doen samenwerken, een one-stop helpdesk bieden voor toestelmanagement, beveiliging en algemene ondersteuning. Het pakket zal zich eerst toespitsen op mobiele toestellen, om daarna uit te breiden naar alle onderdelen van het moderne bedrijf.

Er zullen natuurlijk wel een paar voordelen zijn voor eigenaars van Samsung-apparatuur.

Een overzichtje:

  • Technische ondersteuning: Samsung zal gezondheidscontroles, mobiliteitsmanagement (EMM), en allerlei ondersteuningsopties aanbieden, 12/5 of 24/7, inclusief remote access. Voor Galaxy-smartphones en -tablets zal ook Samsungs eigen beveiligingssuite Knox inbegrepen zijn.
  • Ondersteuning voor applicaties, beveiliging en toewijzing: opleidingen voor zakelijke applicatie-ontwikkelaars, veiligheidstests en het overzicht van de mobiele policies van een bedrijf zijn hier allemaal inbegrepen. Samsung wil bedrijven ook het mobiele management uit handen nemen door zich zelf toe te spitsen op het onderhoud van EMM-platformen.
  • Samsung MobileCare: dit is het eigen systeem voor reparaties, ondersteuning en garantie van toestellen met de Samsungmerknaam.

Prijzen zijn voorlopig nog niet bekend, maar het bedrijf zal waarschijnlijk een prijs per gebruiker aanrekenen, en niet per toestel – anders zouden de kosten voor werknemers met meerdere toestellen buitensporig hoog worden.

De geest van Apple en IBM

Het is bijna onmogelijk om hier niet de parallel te trekken met de recente deal tussen Apple en voormalig aartsrivaal IBM. De twee bedrijven zetten recent een paar decennia vijandigheid opzij om samen enterprise-applicaties te bouwen voor iPhone- en iPad-gebruikers. Samsungs aankondiging lijkt wel een letterlijke doorslag van de deal die drie maanden eerder werd aangekondigd. De belofte die Samsung maakt rond een open ecosysteem reikt echter veel verder.

Apple en IBM werken samen zodat Apple kan werken rond de hardware en IBM rond de business-applicaties, maar Samsung wil alles volledig in-house nemen en houden. Het bedrijf is naar eigen zeggen in staat om de unieke eisen van elke klant te bedienen met een gepersonaliseerde en geoptimaliseerde oplossing.

Door zelf een one-stopshop te worden, zou Samsung de tussenpersonen tussen de verschillende aanbieders van technologie, software en hardware kunnen overslaan. Wie wil er uiteindelijk moeten onderhandelen met Microsoft over ondersteunign voor Windows, met Google over Android, en met Lenovo, HP en andere toestelbouwers voor individuele toestellen. Dat wordt al snel een rommeltje.

Het potentieel is veelbelovend aanwezig, maar in hoeverre Samsung zijn beloftes kan waarmaken, valt te bezien. Net zoals bij Apple-IBM zullen we pas echt zicht krijgen op de impact van de respectievelijke systemen in het begin van 2015, als de diensten en ondersteuning beginnen uitbreiden. Samsung is momenteel een aantal proefprojecten aan het draaien in samenwerking met een aantal Fortune 1000-bedrijven; de eigenlijke lancering vindt pas begin volgend jaar plaats.

Het zal er uiteindelijk op neer komen voor welke partner bedrijven kiezen.

Voor een bedrijf dat grotendeels te maken heeft met apps die gebaseerd zijn op Apples mobiele ecosysteem van iPads en iPhones, houdt het meer steek om met Apple en IBM in zee te gaan. Veel van deze klanten waren early adopters en/of aanvaarden BYOD-medewerkers op hun bedrijfsvloer.

Voor meer traditionele bedrijven, met een grotere variatie aan toestellen over alle niveaus, zou Samsung wel eens een betere alles-in-één-aanbieder kunnen blijken.

Voorlopig zal het een kwestie van afwachten zijn. Wij zijn alvast benieuwd…

360 servicesapplebusinessenterpriseIBMnieuwsondersteuningsamsungsupportzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!