Test

Dit is een popup

Consumentenbond wil actie tegen ‘gratis smartphones’

De Nederlandse Consumentenbond eist dat telecomaanbieders stoppen met misleidende reclames voor 'gratis' smartphones.

De Consumentenbond wil een verbod op reclames voor ‘gratis’ smartphones, als je er via je abonnement toch voor betaalt. Deze eis van de bond komt naar aanleiding van uitspraken van de Reclame Code Commissie en de Hoge Raad.

In Nederland krijg je vaak een gratis telefoon bij je abonnement, maar extra kosten zitten meestal op verkapte wijze toch in je maandelijkse abonnmentskosten. Uiteindelijk betaal je dus gewoon voor het toestel, en dat is in strijd met de wet, aldus de Reclame Code Commissie en de Hoge Raad.

[related_article id=”161563″]

De Hoge Raad besliste in juni dan ook dat telecomaanbieders de prijs van de telefoon erbij moeten zetten. Maar de Consumentenbond stelt vast dat dit nog lang niet altijd gebeurt. Ook de Reclame Code Commissie vond in 2011 al dat de reclame misleidend is en een wettelijk verboden en oneerlijke handelspraktijk.

Kopen op afbetaling
Een telefoonabonnement inclusief toestel valt volgens de Hoge Raad in beginsel onder de regels voor ‘kopen op afbetaling’ en ‘kredietovereenkomsten’. Telecombedrijven moeten zich dus houden aan de consumentenwetgeving en de Wet op het financieel toezicht.

Volgens de Consumentenbond betekent dat “dat reclame maken met een ‘gratis’ telefoon alleen mag als de aanbieder kan bewijzen dat consumenten de telefoon niet alsnog via een andere weg betalen”. De Consumentenbond heeft aan toezichthouder AFM gevraagd om actie te ondernemen en handhavend op te treden.

De Consumentenbond wil een verbod op reclames voor ‘gratis’ smartphones, als je er via je abonnement toch voor betaalt. Deze eis van de bond komt naar aanleiding van uitspraken van de Reclame Code Commissie en de Hoge Raad.

In Nederland krijg je vaak een gratis telefoon bij je abonnement, maar extra kosten zitten meestal op verkapte wijze toch in je maandelijkse abonnmentskosten. Uiteindelijk betaal je dus gewoon voor het toestel, en dat is in strijd met de wet, aldus de Reclame Code Commissie en de Hoge Raad.

[related_article id=”161563″]

De Hoge Raad besliste in juni dan ook dat telecomaanbieders de prijs van de telefoon erbij moeten zetten. Maar de Consumentenbond stelt vast dat dit nog lang niet altijd gebeurt. Ook de Reclame Code Commissie vond in 2011 al dat de reclame misleidend is en een wettelijk verboden en oneerlijke handelspraktijk.

Kopen op afbetaling
Een telefoonabonnement inclusief toestel valt volgens de Hoge Raad in beginsel onder de regels voor ‘kopen op afbetaling’ en ‘kredietovereenkomsten’. Telecombedrijven moeten zich dus houden aan de consumentenwetgeving en de Wet op het financieel toezicht.

Volgens de Consumentenbond betekent dat “dat reclame maken met een ‘gratis’ telefoon alleen mag als de aanbieder kan bewijzen dat consumenten de telefoon niet alsnog via een andere weg betalen”. De Consumentenbond heeft aan toezichthouder AFM gevraagd om actie te ondernemen en handhavend op te treden.

consumentenbondgratis smartphonesmobielnederlandnieuwssmartphonestelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!