Vliegtuigmodus niet meer verplicht op Europese vluchten
Goed nieuws voor wie absoluut wil mailen, tweeten, facebooken of bellen tijdens de start of landing van het vliegtuig waar hij in zit. Dat is vanaf nu gewoon toegestaan.
Het European Avitation Safety Agency heeft beslist dat alle mogelijke elektronische toestellen (laptops, smartphones, e-readers, mp3-spelers) vrij gebruikt mogen worden gedurende de hele vlucht.
[related_article id=”161563″]
Het was sinds 2013 al langer toegelaten dit soort apparaten te gebruiken, zolang ze maar in vliegtuigmodus stonden en dus geen signalen uitzonden. Nu is ook die restrictie opgeheven. Volgens het EASA is gebruik van communicatiemiddelen in het vliegtuig nu helemaal vergelijkbaar met dat in andere transportmiddelen, zoals de trein.
Maatschappij beslist
De EASA heeft deze maatregel nu wel goedgekeurd. Of hij ook daadwerkelijk ingevoerd wordt, hangt wel af van de luchtvaartmaatschappijen. Zij hebben het laatste woord en mogen strengere voorwaarden hanteren dan de EASA. Maatschappijen die dit overwegen moeten hun vliegtuigen ook een testprocedure laten doorlopen, om te kijken of ze vatbaar zijn voor enige storing van de elektronische apparaten.
Wie niet zeker is of hij z’n gsm of tablet mag gebruiken, kijkt even op de site van de maatschappij. De crew mag ook te allen tijde nog vragen om de apparaten af te zetten en op te bergen.
Goed nieuws voor wie absoluut wil mailen, tweeten, facebooken of bellen tijdens de start of landing van het vliegtuig waar hij in zit. Dat is vanaf nu gewoon toegestaan.
Het European Avitation Safety Agency heeft beslist dat alle mogelijke elektronische toestellen (laptops, smartphones, e-readers, mp3-spelers) vrij gebruikt mogen worden gedurende de hele vlucht.
[related_article id=”161563″]
Het was sinds 2013 al langer toegelaten dit soort apparaten te gebruiken, zolang ze maar in vliegtuigmodus stonden en dus geen signalen uitzonden. Nu is ook die restrictie opgeheven. Volgens het EASA is gebruik van communicatiemiddelen in het vliegtuig nu helemaal vergelijkbaar met dat in andere transportmiddelen, zoals de trein.
Maatschappij beslist
De EASA heeft deze maatregel nu wel goedgekeurd. Of hij ook daadwerkelijk ingevoerd wordt, hangt wel af van de luchtvaartmaatschappijen. Zij hebben het laatste woord en mogen strengere voorwaarden hanteren dan de EASA. Maatschappijen die dit overwegen moeten hun vliegtuigen ook een testprocedure laten doorlopen, om te kijken of ze vatbaar zijn voor enige storing van de elektronische apparaten.
Wie niet zeker is of hij z’n gsm of tablet mag gebruiken, kijkt even op de site van de maatschappij. De crew mag ook te allen tijde nog vragen om de apparaten af te zetten en op te bergen.