Drie fabels over digitale marketing
E-mailmarketing, sociale media, websites en mobiel… een marketeer heeft anno 2014 al meer digitale kanalen ter beschikking dan er in België regeringen zijn. Enkele fabels over digitale marketing ontkracht.
In zijn boek Een digitaal marketingplan in 100 dagen geeft Bert Van Wassenhoven een concreet overzicht van wat digitale media voor een bedrijf kunnen betekenen. Het boek is erg concreet en hands-on. Het verscheen zopas in een herziene versie met een extra hoofdstuk voor start-ups en groeibedrijven. Het boek helpt meteen ook enkele actuele misverstanden rond digitale marketing uit de wereld.
1. Ik heb geen website meer nodig
Het lijkt logisch. Probeer op internet aanwezig te zijn waar het grote publiek zit. Een sociaal netwerk als Facebook lijkt met zo’n 1 miljard gebruikers de aangewezen plek, en voor zakelijke contacten is er LinkedIn.
Kortom, je hebt geen eigen website meer nodig? “Fout”, vindt Bert Van Wassenhoven. “Je site is de hoeksteen van je boodschap. De acties die je onderneemt, de reputatie die je opbouwt, hebben net als doel om belangstellenden naar jouw eigen site te lokken”, stelt hij. “Als je al die inspanningen doet voor een pagina op de website van een ander, zoals Facebook, zorg je in eerste instantie voor hun succes. En niet voor dat van jezelf.”
Een eigen website biedt ook zekerheid. Zo zijn de ruimte en mogelijkheden om als ondernemer je waren aan de man te brengen beperkter op een sociaal medium dan op een eigen website. “Bovendien is zo’n derde partij ook niet te vertrouwen, zeker niet op lange termijn. Iedereen kent die verhalen van Facebook dat van de ene dag op de andere zijn regels en pagina’s omgooide. Daar sta je dan.”
2. Sociale media volstaan
Als je als bedrijf erg actief bent op sociale media, kan je dan de andere kanalen – behalve je eigen website – links laten liggen? Een moeilijke. Van Wassenhoven: “Er bestaan bedrijven en merken die groot zijn geworden alleen door hoofdzakelijk de sociale media als vorm van digitale marketing in te zetten. Al zijn het echt grote uitzonderingen.”
3. E-mailmarketing is op sterven na dood
De derde fabel. “Als er één medium is dat overschaduwd wordt door sociale media, dan is het wel e-mail”, bevestigt Van Wassenhoven. “Maar voor conversie, zeg maar de werkelijke omzetting naar klanten, is e-mail juist een belangrijker medium. Het verleden wijst uit dat het werkt en meetbare resultaten oplevert.” Zo is e-mail uitermate geschikt om bestaande klanten warm te houden voor je bedrijf of merk. Al is het niet de bedoeling om je contacten plat te mailen.
Bert Van Wassenhove, Een digitaal marketingplan in 100 dagen, Lannoo Campus, 254 pagina"s.
Op 30 september verzorgen Smart Business en ZDNet.be een gratis seminarie over sales & marketing automation. Meer info over dit seminarie vind je op www.businessmeetsit.be.
E-mailmarketing, sociale media, websites en mobiel… een marketeer heeft anno 2014 al meer digitale kanalen ter beschikking dan er in België regeringen zijn. Enkele fabels over digitale marketing ontkracht.
In zijn boek Een digitaal marketingplan in 100 dagen geeft Bert Van Wassenhoven een concreet overzicht van wat digitale media voor een bedrijf kunnen betekenen. Het boek is erg concreet en hands-on. Het verscheen zopas in een herziene versie met een extra hoofdstuk voor start-ups en groeibedrijven. Het boek helpt meteen ook enkele actuele misverstanden rond digitale marketing uit de wereld.
1. Ik heb geen website meer nodig
Het lijkt logisch. Probeer op internet aanwezig te zijn waar het grote publiek zit. Een sociaal netwerk als Facebook lijkt met zo’n 1 miljard gebruikers de aangewezen plek, en voor zakelijke contacten is er LinkedIn.
Kortom, je hebt geen eigen website meer nodig? “Fout”, vindt Bert Van Wassenhoven. “Je site is de hoeksteen van je boodschap. De acties die je onderneemt, de reputatie die je opbouwt, hebben net als doel om belangstellenden naar jouw eigen site te lokken”, stelt hij. “Als je al die inspanningen doet voor een pagina op de website van een ander, zoals Facebook, zorg je in eerste instantie voor hun succes. En niet voor dat van jezelf.”
Een eigen website biedt ook zekerheid. Zo zijn de ruimte en mogelijkheden om als ondernemer je waren aan de man te brengen beperkter op een sociaal medium dan op een eigen website. “Bovendien is zo’n derde partij ook niet te vertrouwen, zeker niet op lange termijn. Iedereen kent die verhalen van Facebook dat van de ene dag op de andere zijn regels en pagina’s omgooide. Daar sta je dan.”
2. Sociale media volstaan
Als je als bedrijf erg actief bent op sociale media, kan je dan de andere kanalen – behalve je eigen website – links laten liggen? Een moeilijke. Van Wassenhoven: “Er bestaan bedrijven en merken die groot zijn geworden alleen door hoofdzakelijk de sociale media als vorm van digitale marketing in te zetten. Al zijn het echt grote uitzonderingen.”
3. E-mailmarketing is op sterven na dood
De derde fabel. “Als er één medium is dat overschaduwd wordt door sociale media, dan is het wel e-mail”, bevestigt Van Wassenhoven. “Maar voor conversie, zeg maar de werkelijke omzetting naar klanten, is e-mail juist een belangrijker medium. Het verleden wijst uit dat het werkt en meetbare resultaten oplevert.” Zo is e-mail uitermate geschikt om bestaande klanten warm te houden voor je bedrijf of merk. Al is het niet de bedoeling om je contacten plat te mailen.
Bert Van Wassenhove, Een digitaal marketingplan in 100 dagen, Lannoo Campus, 254 pagina"s.
Op 30 september verzorgen Smart Business en ZDNet.be een gratis seminarie over sales & marketing automation. Meer info over dit seminarie vind je op www.businessmeetsit.be.