Test

Dit is een popup

Nieuws

iPhone 6 populairder dan iPhone 6 Plus

Het lijkt erop dat Apple al veel meer exemplaren heeft verkocht van de 'kleine' iPhone 6 dan van de grote. Al is het nog te vroeg om daar definitieve conclusies uit te trekken.

Apple maakte vorige maandag bekend dat het tien miljoen exemplaren heeft kunnen slijten van de iPhone 6, een nieuw record voor een lanceringsweekend.

Het bedrijf maakte daarbij geen opdeling bekend tussen de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus, maar volgens verschillende marktonderzoeksbureaus zou de iPhone 6 (met een scherm van 4,7 inch) veel vaker verkocht zijn dan de iPhone 6 Plus (met een scherm van 5,5 inch).

[related_article id=”158256″]

Volgens Mixpanel bijvoorbeeld is momenteel 3,15 procent van alle iPhones een iPhone 6. De iPhone 6 Plus komt daar ver achter met 0,59 procent. Volgens concurrent Fiksu is de iPhone 6 goed voor 2,06 procent van alle iPhones. Het Plus-model komt niet verder dan 0,35 procent. Chitika ten slotte kijkt alleen naar de Noord-Amerikaanse markt en komt op 1,5 procent voor de iPhone 6 en 0,2 procent voor de 6 Plus, en dat in de eerste 55 uur na de lancering.

Analyseren van app-gebruik
Hoe komen deze bedrijven aan die cijfers? Ze analyseren het app-gebruik van smartphonebezitters en krijgen daarbij data binnen over welke apps op welke telefoons gebruikt worden. Bij Mixpanel bijvoorbeeld gaat het daarbij naar eigen zeggen over “miljoenen tot honderden miljoenen gebruikers”.

Maar wil dit nu allemaal zeggen dat de iPhone 6 populairder is en zal blijven dan de 6 Plus? Dat is een heel andere vraag. Het is best mogelijk dat het kleine model nu meer verkoopt omdat veel gebruikers de Plus te groot vinden en een te drastische breuk met het verleden. Chitika verklaart de tragere start van de Plus door te stellen dat het meer een nicheproduct is.

Kwestie van vraag en aanbod
Maar ook vraag en aanbod spelen hier waarschijnlijk mee. De Plus is momenteel een stuk moeilijker te verkrijgen dan zijn kleine broer en verkoopt dus ook sneller uit. Veel winkels hebben dus een veel kleinere voorraad van het grote model. Veel mensen die een 6 Plus willen, kopen dus noodgedwongen een iPhone 6.

Ook online is dit duidelijk: de wachttijd in Apples online winkel is een stuk langer voor de Plus dan voor de gewone iPhone 6.

Apple maakte vorige maandag bekend dat het tien miljoen exemplaren heeft kunnen slijten van de iPhone 6, een nieuw record voor een lanceringsweekend.

Het bedrijf maakte daarbij geen opdeling bekend tussen de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus, maar volgens verschillende marktonderzoeksbureaus zou de iPhone 6 (met een scherm van 4,7 inch) veel vaker verkocht zijn dan de iPhone 6 Plus (met een scherm van 5,5 inch).

[related_article id=”158256″]

Volgens Mixpanel bijvoorbeeld is momenteel 3,15 procent van alle iPhones een iPhone 6. De iPhone 6 Plus komt daar ver achter met 0,59 procent. Volgens concurrent Fiksu is de iPhone 6 goed voor 2,06 procent van alle iPhones. Het Plus-model komt niet verder dan 0,35 procent. Chitika ten slotte kijkt alleen naar de Noord-Amerikaanse markt en komt op 1,5 procent voor de iPhone 6 en 0,2 procent voor de 6 Plus, en dat in de eerste 55 uur na de lancering.

Analyseren van app-gebruik
Hoe komen deze bedrijven aan die cijfers? Ze analyseren het app-gebruik van smartphonebezitters en krijgen daarbij data binnen over welke apps op welke telefoons gebruikt worden. Bij Mixpanel bijvoorbeeld gaat het daarbij naar eigen zeggen over “miljoenen tot honderden miljoenen gebruikers”.

Maar wil dit nu allemaal zeggen dat de iPhone 6 populairder is en zal blijven dan de 6 Plus? Dat is een heel andere vraag. Het is best mogelijk dat het kleine model nu meer verkoopt omdat veel gebruikers de Plus te groot vinden en een te drastische breuk met het verleden. Chitika verklaart de tragere start van de Plus door te stellen dat het meer een nicheproduct is.

Kwestie van vraag en aanbod
Maar ook vraag en aanbod spelen hier waarschijnlijk mee. De Plus is momenteel een stuk moeilijker te verkrijgen dan zijn kleine broer en verkoopt dus ook sneller uit. Veel winkels hebben dus een veel kleinere voorraad van het grote model. Veel mensen die een 6 Plus willen, kopen dus noodgedwongen een iPhone 6.

Ook online is dit duidelijk: de wachttijd in Apples online winkel is een stuk langer voor de Plus dan voor de gewone iPhone 6.

appleiphoneiphone 6iphone 6 plusmobielnieuwsverkoopcijfers

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!