Test

Dit is een popup

Wifi lost de file op

Onderzoekers van MIT ontwikkelden een draadloze methode die verkeersstromen beheert, en chauffeurs rond drukke straten leidt.

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit MIT wonnen vorige week een prijs op het Intelligent Transprotation Systems World Congress voor hun ReadRunner-systeem. RoadRunner gebruikt wifi en GPS-navigatie om bestuurders rond overbelaste straten te leiden.

Het systeem communiceert met bakens die in de buurt van drukke regio’s geplaatst worden. Aan de hand van die bakens weet het gedecentraliseerde systeem hoeveel wagens zich in een bepaalde zone bevinden. Wordt een vooropgesteld aantal overschreden, dan worden autobestuurders omgeleid.

Tol
Wie toch het drukke gebied binnen rijdt, zou daar eventueel een kleine boete voor kunnen krijgen. Zo worden bestuurders aangemoedigd probleemzones te vermijden. In Singapore loopt al een gelijkaardig project waar de tol om een drukke zone te betreden doorheen de dag varieert, al naargelang de drukte.

Het systeem in Singapore werkt, net als andere draadloze tolsystemen, met grote bakens die aan het begin en het einde van drukke wegen staan. Die bakens zijn niet flexibel zodat het heel wat werk kost om een verkeersplan aan te pakken.

Sterke wifi
Roadrunner maakt gebruik van de draadloze 802.11p-standaard, een variatie op klassieke wifi die een kleinere bandbreedte in beslag neemt, maar met een krachtiger signaal werkt voor een groter bereik. De draadloze bakens hoeven dus niet net aan de in-en uitgang van een bepaalde straat te staan, waardoor het systeem een stuk flexibeler wordt. Verkeersplanners kunnen een zonde uittekenen die gecontroleerd moet worden, en die zone een maand later softwarematig aanpassen indien ze dat wensen.

Sneller
De onderzoekers testten Roadrunner in Singapore en stelden vast dat de gemiddelde reistijd met 8 procent daalde tegenover het oude systeem. Volgens het team achter RoadRunner is er zelfs een grotere daling mogelijk.

Tijdens de test gebruikten de onderzoekers een app op de smartphone die een 802.11p-zender aanstuurt. In de toekomst kunnen dergelijke zenders eventueel in een smartphone worden verwerkt. Het systeem is veelbelovend, maar vereist natuurlijk een stevige ingreep in de infrastructuur. Alle wagens moeten immers uitgerust worden met Roadrunner om effectief te zijn.

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit MIT wonnen vorige week een prijs op het Intelligent Transprotation Systems World Congress voor hun ReadRunner-systeem. RoadRunner gebruikt wifi en GPS-navigatie om bestuurders rond overbelaste straten te leiden.

Het systeem communiceert met bakens die in de buurt van drukke regio’s geplaatst worden. Aan de hand van die bakens weet het gedecentraliseerde systeem hoeveel wagens zich in een bepaalde zone bevinden. Wordt een vooropgesteld aantal overschreden, dan worden autobestuurders omgeleid.

Tol
Wie toch het drukke gebied binnen rijdt, zou daar eventueel een kleine boete voor kunnen krijgen. Zo worden bestuurders aangemoedigd probleemzones te vermijden. In Singapore loopt al een gelijkaardig project waar de tol om een drukke zone te betreden doorheen de dag varieert, al naargelang de drukte.

Het systeem in Singapore werkt, net als andere draadloze tolsystemen, met grote bakens die aan het begin en het einde van drukke wegen staan. Die bakens zijn niet flexibel zodat het heel wat werk kost om een verkeersplan aan te pakken.

Sterke wifi
Roadrunner maakt gebruik van de draadloze 802.11p-standaard, een variatie op klassieke wifi die een kleinere bandbreedte in beslag neemt, maar met een krachtiger signaal werkt voor een groter bereik. De draadloze bakens hoeven dus niet net aan de in-en uitgang van een bepaalde straat te staan, waardoor het systeem een stuk flexibeler wordt. Verkeersplanners kunnen een zonde uittekenen die gecontroleerd moet worden, en die zone een maand later softwarematig aanpassen indien ze dat wensen.

Sneller
De onderzoekers testten Roadrunner in Singapore en stelden vast dat de gemiddelde reistijd met 8 procent daalde tegenover het oude systeem. Volgens het team achter RoadRunner is er zelfs een grotere daling mogelijk.

Tijdens de test gebruikten de onderzoekers een app op de smartphone die een 802.11p-zender aanstuurt. In de toekomst kunnen dergelijke zenders eventueel in een smartphone worden verwerkt. Het systeem is veelbelovend, maar vereist natuurlijk een stevige ingreep in de infrastructuur. Alle wagens moeten immers uitgerust worden met Roadrunner om effectief te zijn.

draadloosfilemitnieuwsonderzoektolwifi

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!