Vier grote gevaren in de cloud
Deze horrorverhalen in de cloud moeten je duidelijk maken dat een bedrijf zich beter niet onvoorbereid in een avontuur stort:
1. De cloudprovider gaat failliet
Vorig jaar ging cloudopslagprovider Nirvanix failliet en gaf het bedrijf zijn klanten slechts 30 dagen om hun gegevens naar een andere provider te verhuizen. Voor één van die klanten was dat wel heel krap: door de bandbreedtebeperkingen van Nirvanix had de klant in het beste (!) geval 27 dagen nodig om al zijn gegevens te downloaden.
[related_article id=”161920″]
2. Je netwerkconfiguratie is niet in orde
Voor je hele bedrijf op cloudtoepassingen gaat draaien, zou je eerst eens moeten controleren of je netwerk het wel doet. Verkeerde routerconfiguraties kunnen immers roet in het eten gooien, waardoor de verbindingen naar de cloudtoepassingen traag verlopen of zelfs de hele tijd verbroken worden.
3. De cloudprovider heeft geen disasterrecoveryplan
Disaster recovery is veel meer dan een back-up. De cloudprovider moet bij een ramp ook de gegevens, toepassingen, servertoegang, gebruikersaccounts en nog zoveel meer terug online kunnen brengen. Gebruikers van Code Spaces — dat code in de cloud aanbood — leerden dat onlangs op de meest pijnlijke manier: de dienst werd gehackt en de Subversion-repository’s en andere opslag werden verwijderd. Code Spaces moest toegeven dat het al die gegevens niet kon reconstrueren en moest dus de boeken sluiten.
4. Je vergeet compliance en beveiliging
Analist Rob Enderle herinnert zich het verhaal van twee ingenieurs in een farmaceutisch bedrijf. Ze moesten de resultaten analyseren van een test van een geneesmiddel en hadden daarvoor hard- en software nodig. De IT’ers vertelden hun dat het 100.000 dollar zou kosten en negen maanden zou duren voor ze aan de slag konden gaan. De ingenieurs wilden daarop niet wachten en spendeerden 3600 dollar van hun eigen creditcard aan een cloudprovider om hun werk sneller af te leveren. Tot een manager dat ontdekte en hen op staande voet ontsloeg. Het bedrijf wist niet waar de gevoelige testgegevens terechtgekomen waren.
Op 30 september verzorgt Minoc Data Services een seminarie waarop je alles te weten komt over de cloud en over clouddiensten in het algemeen. Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vind je op: www.businessmeetsit.be.
Deze horrorverhalen in de cloud moeten je duidelijk maken dat een bedrijf zich beter niet onvoorbereid in een avontuur stort:
1. De cloudprovider gaat failliet
Vorig jaar ging cloudopslagprovider Nirvanix failliet en gaf het bedrijf zijn klanten slechts 30 dagen om hun gegevens naar een andere provider te verhuizen. Voor één van die klanten was dat wel heel krap: door de bandbreedtebeperkingen van Nirvanix had de klant in het beste (!) geval 27 dagen nodig om al zijn gegevens te downloaden.
[related_article id=”161920″]
2. Je netwerkconfiguratie is niet in orde
Voor je hele bedrijf op cloudtoepassingen gaat draaien, zou je eerst eens moeten controleren of je netwerk het wel doet. Verkeerde routerconfiguraties kunnen immers roet in het eten gooien, waardoor de verbindingen naar de cloudtoepassingen traag verlopen of zelfs de hele tijd verbroken worden.
3. De cloudprovider heeft geen disasterrecoveryplan
Disaster recovery is veel meer dan een back-up. De cloudprovider moet bij een ramp ook de gegevens, toepassingen, servertoegang, gebruikersaccounts en nog zoveel meer terug online kunnen brengen. Gebruikers van Code Spaces — dat code in de cloud aanbood — leerden dat onlangs op de meest pijnlijke manier: de dienst werd gehackt en de Subversion-repository’s en andere opslag werden verwijderd. Code Spaces moest toegeven dat het al die gegevens niet kon reconstrueren en moest dus de boeken sluiten.
4. Je vergeet compliance en beveiliging
Analist Rob Enderle herinnert zich het verhaal van twee ingenieurs in een farmaceutisch bedrijf. Ze moesten de resultaten analyseren van een test van een geneesmiddel en hadden daarvoor hard- en software nodig. De IT’ers vertelden hun dat het 100.000 dollar zou kosten en negen maanden zou duren voor ze aan de slag konden gaan. De ingenieurs wilden daarop niet wachten en spendeerden 3600 dollar van hun eigen creditcard aan een cloudprovider om hun werk sneller af te leveren. Tot een manager dat ontdekte en hen op staande voet ontsloeg. Het bedrijf wist niet waar de gevoelige testgegevens terechtgekomen waren.
Op 30 september verzorgt Minoc Data Services een seminarie waarop je alles te weten komt over de cloud en over clouddiensten in het algemeen. Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vind je op: www.businessmeetsit.be.