Test

Dit is een popup

Vijf trends voor de toekomst van IT-jobs

Of je nu op zoek bent naar een glansrijke technologiecarrière of de beste beschikbare IT-medewerker, je doet er verstandig aan deze vijf thema's voor IT-banen niet te onderschatten.

Wanneer je grondig kijkt naar de toekomst van IT-banen is er een aantal thema"s dat boven komt drijven. We hebben de belangrijkste op een rijtje gezet. Dit zijn vijf trends die in de gaten gehouden dienen te worden door technologieprofessionals, zakenlui en bedrijven die naar de toekomst kijken. 

1. Verkopers beheren is vaak taak nummer 1
IT was ooit een baan vol specialismen. Als je veel ervaring had met een bepaalde technologie of skillset, dan haalde je daarvoor een certificaat en werkte daarna zeker vijf tot tien jaar daaraan. Hoewel dat nog steeds gebeurt, besteden steeds meer IT-professionals een groot deel van hun tijd aan het uitzoeken en beheren van producten van derden.

Hierdoor hebben de effectiefste IT-professionals vaardigheden ontwikkeld als het maken van goede beslissingen over het uitzoeken van verkopers, en de skills om te overleggen en met mensen om te gaan om relaties te beheren. Hoewel dit altijd een onderdeel van de baan is geweest, is hier de nadruk meer op komen te liggen door de opkomst van de cloud en het meer uitbesteden van werkzaamheden.

2. Big data is de nieuwe olie
Het argument dat gegevens de nieuwe olie zijn raakt een beetje versleten, maar het is zeker niet te vaak gebruikt. Voorheen was de IT-afdeling er vooral om systemen van medewerkers verbonden en draaiend te houden. Tegenwoordig gaat iedereen er standaard van uit dat het werkt. Waar de IT het meest zichtbaar iets toevoegt, is bij het beheren van gegevens.

De IT-afdeling kan haar organisatie het beste helpen door gegevens makkelijk vindbaar te maken. Hierdoor kunnen snellere en slimmere beslissingen genomen worden. Daar komt nog bij dat veel toekomstige bedrijven en ondernemingen rond gegevens gebouwd gaan worden. Dan is de IT een centraal punt en een grote inkomstenbron.

Wat je ook doet in de IT, bedenk hoe het zich verhoudt tot de toekomst van big data, want dat is waar het grootste deel van de aandacht – en het budget – naartoe zal gaan.

3. Zakelijke vaardigheden zijn het dubbele waard
In veel conventionele bedrijven en organisaties zit de IT-afdeling bij de administratie en boekhouding, want vaak is de grootste klant binnen het eigen bedrijf het financiële systeem. Ondanks nauwe connecties met de managers is de IT altijd te veel op zichzelf geweest, een team van technische huurlingen die simpelweg de opdrachten uitvoeren die ze krijgen.

Die dagen lopen op een eind. De beste IT-profs zijn sterke partners, geen waterdragers. Ze begrijpen de structuur van het bedrijf en het businessmodel. Op basis hiervan doen ze op eigen initiatief suggesties voor upgrades en nieuwe oplossingen om het bedrijf te laten groeien, aan te passen, te laten overleven en te laten gedijen.

Dat betekent niet dat alle IT-professionals dit kunnen en willen, maar het kan geen kwaad om de basisbeginselen van het ondernemen, de financiën en de economie tot je te nemen. Daarnaast moet je expert worden van het product of de dienst van jouw bedrijf of industrie. Doe alles om constant op de hoogte te blijven en een waardevolle speler in je team te zijn.

4. Meer vrouwen aannemen
Er is veel ongerustheid over het tekort aan geschikte kandidaten in de toekomst voor de banen die onze samenleving en economie nodig heeft. Hoewel niet iedereen hier in gelooft, blijft het een feit dat je voor een groot deel van de toekomstige banen moet beschikken over basiskennis van wiskunde, wetenschap en technische vaardigheden.

De snelste manier om dit gat te dichten is om het geslachtsprobleem aan te pakken. Zestig procent van de bachelors en masters zijn vrouwen. In Amerika is 57 procent van de actieve beroepsbevolking vrouwelijk, maar IT-gerelateerde banen worden slechts voor 26 procent ingevuld door vrouwen. Dit lag nog op 36 procent in 1991.

Bedrijven moeten bewust aan de slag met het aantrekken van vrouwen. Ze moeten afstappen van de cultuur die ontstaan is bij veel IT-bedrijven en -afdelingen. De industrie moet vrouwen en jonge meiden die belangstelling tonen overtuigen hun passie te volgen en een carrière in de IT te overwegen.

5. Aanpassingsvermogen boven alles
Een van de grootste argumenten tegen het mogelijke banentekort is dat er veel ontslagen IT"ers zijn die moeite hebben met het vinden van een baan. Het probleem is echter dat deze groep vaak niet beschikt over de juiste vaardigheden voor de nieuwe banen of ze hebben te hoge salariseisen.

Het is een heftig probleem om te overwinnen. Het vraagt van de IT"ers veel meer flexibiliteit. De kans is klein dat je over drie tot vijf jaar nog steeds hetzelfde doet als waar je vandaag mee bezig bent. Daarom is het belangrijk constant jezelf te blijven ontwikkelen. Het zoeken naar nieuwe mogelijkheden is een topprioriteit.

Dit geldt ook voor bedrijven, medewerkers moeten worden gestimuleerd te blijven leren en zichzelf te ontwikkelen. Dit is essentieel om je IT-afdeling te laten groeien. Het is vaak goedkoper en vooral ook efficiënter om je huidige medewerkers te houden in plaats van op zoek te gaan naar nieuwe. Zeker wanneer je over professionals beschikt die je bedrijf van binnen en buiten kennen. Onderschat niet wat zij betekenen.

Wanneer je grondig kijkt naar de toekomst van IT-banen is er een aantal thema"s dat boven komt drijven. We hebben de belangrijkste op een rijtje gezet. Dit zijn vijf trends die in de gaten gehouden dienen te worden door technologieprofessionals, zakenlui en bedrijven die naar de toekomst kijken. 

1. Verkopers beheren is vaak taak nummer 1
IT was ooit een baan vol specialismen. Als je veel ervaring had met een bepaalde technologie of skillset, dan haalde je daarvoor een certificaat en werkte daarna zeker vijf tot tien jaar daaraan. Hoewel dat nog steeds gebeurt, besteden steeds meer IT-professionals een groot deel van hun tijd aan het uitzoeken en beheren van producten van derden.

Hierdoor hebben de effectiefste IT-professionals vaardigheden ontwikkeld als het maken van goede beslissingen over het uitzoeken van verkopers, en de skills om te overleggen en met mensen om te gaan om relaties te beheren. Hoewel dit altijd een onderdeel van de baan is geweest, is hier de nadruk meer op komen te liggen door de opkomst van de cloud en het meer uitbesteden van werkzaamheden.

2. Big data is de nieuwe olie
Het argument dat gegevens de nieuwe olie zijn raakt een beetje versleten, maar het is zeker niet te vaak gebruikt. Voorheen was de IT-afdeling er vooral om systemen van medewerkers verbonden en draaiend te houden. Tegenwoordig gaat iedereen er standaard van uit dat het werkt. Waar de IT het meest zichtbaar iets toevoegt, is bij het beheren van gegevens.

De IT-afdeling kan haar organisatie het beste helpen door gegevens makkelijk vindbaar te maken. Hierdoor kunnen snellere en slimmere beslissingen genomen worden. Daar komt nog bij dat veel toekomstige bedrijven en ondernemingen rond gegevens gebouwd gaan worden. Dan is de IT een centraal punt en een grote inkomstenbron.

Wat je ook doet in de IT, bedenk hoe het zich verhoudt tot de toekomst van big data, want dat is waar het grootste deel van de aandacht – en het budget – naartoe zal gaan.

3. Zakelijke vaardigheden zijn het dubbele waard
In veel conventionele bedrijven en organisaties zit de IT-afdeling bij de administratie en boekhouding, want vaak is de grootste klant binnen het eigen bedrijf het financiële systeem. Ondanks nauwe connecties met de managers is de IT altijd te veel op zichzelf geweest, een team van technische huurlingen die simpelweg de opdrachten uitvoeren die ze krijgen.

Die dagen lopen op een eind. De beste IT-profs zijn sterke partners, geen waterdragers. Ze begrijpen de structuur van het bedrijf en het businessmodel. Op basis hiervan doen ze op eigen initiatief suggesties voor upgrades en nieuwe oplossingen om het bedrijf te laten groeien, aan te passen, te laten overleven en te laten gedijen.

Dat betekent niet dat alle IT-professionals dit kunnen en willen, maar het kan geen kwaad om de basisbeginselen van het ondernemen, de financiën en de economie tot je te nemen. Daarnaast moet je expert worden van het product of de dienst van jouw bedrijf of industrie. Doe alles om constant op de hoogte te blijven en een waardevolle speler in je team te zijn.

4. Meer vrouwen aannemen
Er is veel ongerustheid over het tekort aan geschikte kandidaten in de toekomst voor de banen die onze samenleving en economie nodig heeft. Hoewel niet iedereen hier in gelooft, blijft het een feit dat je voor een groot deel van de toekomstige banen moet beschikken over basiskennis van wiskunde, wetenschap en technische vaardigheden.

De snelste manier om dit gat te dichten is om het geslachtsprobleem aan te pakken. Zestig procent van de bachelors en masters zijn vrouwen. In Amerika is 57 procent van de actieve beroepsbevolking vrouwelijk, maar IT-gerelateerde banen worden slechts voor 26 procent ingevuld door vrouwen. Dit lag nog op 36 procent in 1991.

Bedrijven moeten bewust aan de slag met het aantrekken van vrouwen. Ze moeten afstappen van de cultuur die ontstaan is bij veel IT-bedrijven en -afdelingen. De industrie moet vrouwen en jonge meiden die belangstelling tonen overtuigen hun passie te volgen en een carrière in de IT te overwegen.

5. Aanpassingsvermogen boven alles
Een van de grootste argumenten tegen het mogelijke banentekort is dat er veel ontslagen IT"ers zijn die moeite hebben met het vinden van een baan. Het probleem is echter dat deze groep vaak niet beschikt over de juiste vaardigheden voor de nieuwe banen of ze hebben te hoge salariseisen.

Het is een heftig probleem om te overwinnen. Het vraagt van de IT"ers veel meer flexibiliteit. De kans is klein dat je over drie tot vijf jaar nog steeds hetzelfde doet als waar je vandaag mee bezig bent. Daarom is het belangrijk constant jezelf te blijven ontwikkelen. Het zoeken naar nieuwe mogelijkheden is een topprioriteit.

Dit geldt ook voor bedrijven, medewerkers moeten worden gestimuleerd te blijven leren en zichzelf te ontwikkelen. Dit is essentieel om je IT-afdeling te laten groeien. Het is vaak goedkoper en vooral ook efficiënter om je huidige medewerkers te houden in plaats van op zoek te gaan naar nieuwe. Zeker wanneer je over professionals beschikt die je bedrijf van binnen en buiten kennen. Onderschat niet wat zij betekenen.

banenbedrijvenbusinessititprofessionaljobsnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!