Dit leer je op de geheimzinnige Apple University
Apples universiteitachtige trainingsprogramma is geen geheim, maar er werd ook nooit scheutig rondgestrooid met details, tot nu toe.
Een bron bij de zogenaamde Apple University, een opleidingsprogramma waarbij ‘studenten’ het hele jaar door kunnen intekenen op een aantal cursussen, laat nu wat meer licht schijnen over de lesmethodes, in een artikel in de New York Times.
[related_article id=”158256″]
Medeoprichter Steve Jobs gaf het startschot voor deze trainingen, samen met de Amerikaanse socioloog Joel Podolny, die ook bij Apple werkte. In februari verliet Podolny zijn functie om voltijds decaan te worden van de Apple University.
Volgens de bronnen van de Times, drie Apple-werknemers die de cursussen gevolgd hebben en daar anoniem over wilden vertellen, wordt elke deelnemer aan de cursussen flink gedrild rond concepten als kunst, eenvoud, functionaliteit en schoonheid.
Zo vergelijkt het bedrijf achter de iPhone en iPad zijn designstrategie met de elf litho’s die samen Picasso’s De Stier uitmaken. In die reeks verwijdert Picasso gradueel onbelangrijke details, tot aan de laatste print: een elegante, eenvoudige vorm die nog steeds perfect herkenbaar is als een stier. Op dezelfde manier als Picasso zich toelegde op het verwijderen van alle niet absoluut essentiële componenten, wil Apple zijn werknemers doordringen van het belang van “elegant simplicity”.
Alle lessen vinden plaats in thuisstad Cupertino in Californië in een reeks gebouwen die het City Center als bijnaam hebben gekregen, hoewel er af en toe ook op locatie cursussen worden georganiseerd.
De cursussen zijn ook niet verplicht, hoewel werknemers aangemoedigd worden om deel te nemen. Studenten kunnen zich inschrijven op een interne website, en specifieke lessen zijn beschikbaar volgens functie en achtergrond.
Omdat Apple zijn volledige opleidingsprogramma zelf organiseert, kan het bedrijf zowel getalenteerde lesgevers aantrekken – volgens de Times komen verschillende van hen van prestigieuze Amerikaanse universiteiten als Harvard en Berkeley – als hun cursussen volledig toespitsen op de lopende projecten en bestaande noden.
Zo kunnen er tegelijk lessenreeksen gegeven worden specifiek voor de medewerkers aan het Beats-project, en één rond de beste strategieën om overgenomen firma’s in de bestaande bedrijfsstructuur van Apple te integreren.
Randy Nelson, uit de stal van animatiestudio Pixar, geeft bijvoorbeeld de cursus Communication at Apple, die heldere communicatie en het open delen van ideeën bij werknemers moet aanmoedigen. Nelson geeft ook de cursus What makes Apple, Apple, waar opnieuw de nadruk wordt gelegd op uitgepuurd design en het vermijden van onnodige knoppen en designmatige tierlantijnen.
Er worden ook lessenreeksen georganiseerd om een bepaalde bedrijfscultuur te promoten en werknemers aan te moedigen zich te omringen met inspirerende mensen en voorwerpen.
Apple lijkt er in elk geval van overtuigd dat de University en de doorlopende opleiding van zijn werknemers de sleutel is tot het succes van het bedrijf, en voorlopig spreken de resultaten hen niet tegen.
Apples universiteitachtige trainingsprogramma is geen geheim, maar er werd ook nooit scheutig rondgestrooid met details, tot nu toe.
Een bron bij de zogenaamde Apple University, een opleidingsprogramma waarbij ‘studenten’ het hele jaar door kunnen intekenen op een aantal cursussen, laat nu wat meer licht schijnen over de lesmethodes, in een artikel in de New York Times.
[related_article id=”158256″]
Medeoprichter Steve Jobs gaf het startschot voor deze trainingen, samen met de Amerikaanse socioloog Joel Podolny, die ook bij Apple werkte. In februari verliet Podolny zijn functie om voltijds decaan te worden van de Apple University.
Volgens de bronnen van de Times, drie Apple-werknemers die de cursussen gevolgd hebben en daar anoniem over wilden vertellen, wordt elke deelnemer aan de cursussen flink gedrild rond concepten als kunst, eenvoud, functionaliteit en schoonheid.
Zo vergelijkt het bedrijf achter de iPhone en iPad zijn designstrategie met de elf litho’s die samen Picasso’s De Stier uitmaken. In die reeks verwijdert Picasso gradueel onbelangrijke details, tot aan de laatste print: een elegante, eenvoudige vorm die nog steeds perfect herkenbaar is als een stier. Op dezelfde manier als Picasso zich toelegde op het verwijderen van alle niet absoluut essentiële componenten, wil Apple zijn werknemers doordringen van het belang van “elegant simplicity”.
Alle lessen vinden plaats in thuisstad Cupertino in Californië in een reeks gebouwen die het City Center als bijnaam hebben gekregen, hoewel er af en toe ook op locatie cursussen worden georganiseerd.
De cursussen zijn ook niet verplicht, hoewel werknemers aangemoedigd worden om deel te nemen. Studenten kunnen zich inschrijven op een interne website, en specifieke lessen zijn beschikbaar volgens functie en achtergrond.
Omdat Apple zijn volledige opleidingsprogramma zelf organiseert, kan het bedrijf zowel getalenteerde lesgevers aantrekken – volgens de Times komen verschillende van hen van prestigieuze Amerikaanse universiteiten als Harvard en Berkeley – als hun cursussen volledig toespitsen op de lopende projecten en bestaande noden.
Zo kunnen er tegelijk lessenreeksen gegeven worden specifiek voor de medewerkers aan het Beats-project, en één rond de beste strategieën om overgenomen firma’s in de bestaande bedrijfsstructuur van Apple te integreren.
Randy Nelson, uit de stal van animatiestudio Pixar, geeft bijvoorbeeld de cursus Communication at Apple, die heldere communicatie en het open delen van ideeën bij werknemers moet aanmoedigen. Nelson geeft ook de cursus What makes Apple, Apple, waar opnieuw de nadruk wordt gelegd op uitgepuurd design en het vermijden van onnodige knoppen en designmatige tierlantijnen.
Er worden ook lessenreeksen georganiseerd om een bepaalde bedrijfscultuur te promoten en werknemers aan te moedigen zich te omringen met inspirerende mensen en voorwerpen.
Apple lijkt er in elk geval van overtuigd dat de University en de doorlopende opleiding van zijn werknemers de sleutel is tot het succes van het bedrijf, en voorlopig spreken de resultaten hen niet tegen.