Google geeft veilige sites voorrang in zoekresultaten
Google wil dat websites veiliger worden en gebruikt de rangschikking van zijn zoekresultaten als beloning voor verantwoordelijke webmasters.
In een blogbericht maakt het bedrijf bekend dat het feit of sites al dan niet een beveiligde, versleutelde verbinding gebruiken, mee zal tellen in de rangschikking van de zoekresultaten. Volgens Google ziet het al positieve resultaten.
[related_article id=”158901″]
Een URL die begint met HTTPS duidt er op dat de site Secure Socket Layers (SSL) gebruikt. Dat veiligheidsprotocol vertrouwt op certificaten om er zeker van te zijn dat alle communicatie beveiligd is en dus minder makkelijk te onderscheppen. Sites waar men bijvoorbeeld paswoorden voor bankrekeningen ingeeft of andere gevoelige informatie, zouden altijd met SSL beveiligd moeten zijn.
Tijd geven om over te schakelen
In eerste instantie is het gewicht dat aan HTTPS wordt gegeven in de zoekresultaten nog klein. Google wil webmasters de tijd geven om over te schakelen op de veilige verbinding. Op dit moment wordt minder dan 1% van de zoekinstructies er door beïnvloed en de inhoud van een website is nog altijd veel belangrijker. Maar op termijn zal de beveiliging aan belang winnen, zegt Google, omdat het zoveel mogelijk sites wil zien overschakelen van HTTP naar HTTPS.
Voor webmasters die de stap al meteen willen zetten, heeft Google op zijn blog een stappenplan gepubliceerd en een artikel klaargestoomd.
Google wil dat websites veiliger worden en gebruikt de rangschikking van zijn zoekresultaten als beloning voor verantwoordelijke webmasters.
In een blogbericht maakt het bedrijf bekend dat het feit of sites al dan niet een beveiligde, versleutelde verbinding gebruiken, mee zal tellen in de rangschikking van de zoekresultaten. Volgens Google ziet het al positieve resultaten.
[related_article id=”158901″]
Een URL die begint met HTTPS duidt er op dat de site Secure Socket Layers (SSL) gebruikt. Dat veiligheidsprotocol vertrouwt op certificaten om er zeker van te zijn dat alle communicatie beveiligd is en dus minder makkelijk te onderscheppen. Sites waar men bijvoorbeeld paswoorden voor bankrekeningen ingeeft of andere gevoelige informatie, zouden altijd met SSL beveiligd moeten zijn.
Tijd geven om over te schakelen
In eerste instantie is het gewicht dat aan HTTPS wordt gegeven in de zoekresultaten nog klein. Google wil webmasters de tijd geven om over te schakelen op de veilige verbinding. Op dit moment wordt minder dan 1% van de zoekinstructies er door beïnvloed en de inhoud van een website is nog altijd veel belangrijker. Maar op termijn zal de beveiliging aan belang winnen, zegt Google, omdat het zoveel mogelijk sites wil zien overschakelen van HTTP naar HTTPS.
Voor webmasters die de stap al meteen willen zetten, heeft Google op zijn blog een stappenplan gepubliceerd en een artikel klaargestoomd.