Ook Chrome krijgt Material Design: een eerste indruk
Enkele dagen geleden bekeken we uitgebreid hoe de nieuwe Material Design-taal van Google de Play Store veranderde. De wijzigingen waren, hoewel niet erg ingrijpend, toch een serieuze vooruitgang. Vandaag maakt ook Chrome de stap naar het nieuwe uiterlijk, dat de Google apps en het Android L-design op één lijn moet brengen.
Gebruikers van de gewone versie van Chrome zullen nog even moeten wachten, want de update werd in eerste instantie doorgevoerd voor Chrome Bèta. Die bètaversie van de standaard-androidbrowser ziet er hetzelfde uit als de gewone versie, maar krijgt sneller updates, met soms eventuele stabiliteitsproblemen tot gevolg. Je kan Chrome Bèta gewoon downloaden uit de Play-Store.
Plat
De visuele aanpassingen voor Chrome zijn beperkter dan bij de Play Store. Het eerste dat je zal opvallen is dat Google het logo platter maakte. De glans van het oude logo verdwijnt ten voordele van een veel platter ontwerp met enkele schaduwen. Het ontwerp past, net als alle andere visuele wijzigingen die Google de laatste weken doorvoert, beter in de nieuwe designfilosofie van het bedrijf.
[related_article id=”158662″]
De wijzigingen binnen de browser zijn eerder beperkt. Ook hier ziet alles er vlakker uit, maar tijdens het surfen zal je niet al te veel verschil merken. Het inlogproces werd gestroomlijnder maar de grootste aanpassing zie je bij het openen van een nieuw incognito tabblad. Het venster dat aangeeft dat je incognito bent is helemaal veranderd en anonieme tabs zien er zelf donkerder uit, met grijze en zwarte accenten.Op de afbeeldingen zie je telkens links de oude versie, en rechts de nieuwe met het Material Design.
Tabs
Het bladeren tussen tabs is minimalistisch in vergelijking met vroeger. De hoofding van elke tab ziet er properder en meer afgewerkt uit, en neemt nu de hele breedte van een tab in beslag. Ook tijdens het surfen ziet de adresbalk er fijner uit. Het icoontje om tussen tabs te wisselen toont niet meer hoeveel tabs je open hebt, en de menuknop, net als het menu zelf, zijn fijner geworden. De refresh-knop is uit de adresbalk verdwenen en naar het menu verplaatst, ten koste van het pijltje om naar de vorige pagina te gaan. Dat laatste doe je immers met de knop links onderaan.
De aanpassingen geven Chrome op Android een moderner uiterlijk, die meer in lijn ligt met waar Google naartoe wil. Hoewel de visuele wijzigingen zonder twijfel een verbetering zijn, is de impact er van voorlopig een stuk beperkter dan bij de Google Play. De kans dat Google in de toekomst nog verdere wijzigingen doorvoert is natuurlijk groot.
Enkele dagen geleden bekeken we uitgebreid hoe de nieuwe Material Design-taal van Google de Play Store veranderde. De wijzigingen waren, hoewel niet erg ingrijpend, toch een serieuze vooruitgang. Vandaag maakt ook Chrome de stap naar het nieuwe uiterlijk, dat de Google apps en het Android L-design op één lijn moet brengen.
Gebruikers van de gewone versie van Chrome zullen nog even moeten wachten, want de update werd in eerste instantie doorgevoerd voor Chrome Bèta. Die bètaversie van de standaard-androidbrowser ziet er hetzelfde uit als de gewone versie, maar krijgt sneller updates, met soms eventuele stabiliteitsproblemen tot gevolg. Je kan Chrome Bèta gewoon downloaden uit de Play-Store.
Plat
De visuele aanpassingen voor Chrome zijn beperkter dan bij de Play Store. Het eerste dat je zal opvallen is dat Google het logo platter maakte. De glans van het oude logo verdwijnt ten voordele van een veel platter ontwerp met enkele schaduwen. Het ontwerp past, net als alle andere visuele wijzigingen die Google de laatste weken doorvoert, beter in de nieuwe designfilosofie van het bedrijf.
[related_article id=”158662″]
De wijzigingen binnen de browser zijn eerder beperkt. Ook hier ziet alles er vlakker uit, maar tijdens het surfen zal je niet al te veel verschil merken. Het inlogproces werd gestroomlijnder maar de grootste aanpassing zie je bij het openen van een nieuw incognito tabblad. Het venster dat aangeeft dat je incognito bent is helemaal veranderd en anonieme tabs zien er zelf donkerder uit, met grijze en zwarte accenten.Op de afbeeldingen zie je telkens links de oude versie, en rechts de nieuwe met het Material Design.
Tabs
Het bladeren tussen tabs is minimalistisch in vergelijking met vroeger. De hoofding van elke tab ziet er properder en meer afgewerkt uit, en neemt nu de hele breedte van een tab in beslag. Ook tijdens het surfen ziet de adresbalk er fijner uit. Het icoontje om tussen tabs te wisselen toont niet meer hoeveel tabs je open hebt, en de menuknop, net als het menu zelf, zijn fijner geworden. De refresh-knop is uit de adresbalk verdwenen en naar het menu verplaatst, ten koste van het pijltje om naar de vorige pagina te gaan. Dat laatste doe je immers met de knop links onderaan.
De aanpassingen geven Chrome op Android een moderner uiterlijk, die meer in lijn ligt met waar Google naartoe wil. Hoewel de visuele wijzigingen zonder twijfel een verbetering zijn, is de impact er van voorlopig een stuk beperkter dan bij de Google Play. De kans dat Google in de toekomst nog verdere wijzigingen doorvoert is natuurlijk groot.