Nieuwe Tesla-fabriek moet elektrische auto stuk goedkoper maken
Eerder dit jaar maakte de Amerikaanse autofabrikant Tesla bekend dat het een enorme fabriek wil bouwen die lithium-ion-batterijen zal produceren. Over die site (de “gigafactory”) is al een en ander bekend, maar Visual Capitalist, een Amerikaanse investeerdersblog, nam alle cijfers en data nog eens onder de loep.
“Het duurste onderdeel van een Tesla is zijn batterij”, zo schrijft Jeff Desjardins van Visual Capitalist. “Zodra de prijs echter onder de 200 dollar per kWh daalt, worden elektrische auto’s competitief met gewone auto’s, zelfs zonder subsidies. De Gigafactory kan Tesla in de buurt daarvan brengen.”
Autoprijs gehalveerd
De opening van de nieuwe fabriek is voorzien voor 2017 en zal samenvallen met een nieuw, goedkoper automodel dat Tesla aan het klaarstomen is, het Model 3. Door zijn eigen batterijen te gaan bouwen, kan Tesla zijn auto’s op een efficiënte en kosteneffectieve manier aan de man brengen. De kosten van een batterij zouden per kWh met zowat 30 procent kunnen dalen, schat Visual Capitalist. Het Model 3 zou rond de 35.000 dollar gaan kosten, dat is minder dan de helft van wat een huidige Tesla Model S kost.
De nieuwe site moet op een jaar tijd meer autobatterijen gaan produceren dan de complete wereldproductie van 2013. Bij de productie van lithium-ion-batterijen wordt gebruik gemaakt van grondstoffen als grafiet, kobalt en lithium, die samen zowat 70 procent van de kostprijs van de accu’s uitmaken. De wereldproductie van grafiet bedroeg in 2013 375.000 ton, de Tesla-fabriek zou daar in zijn eentje 126.000 ton bij doen.
Fabriek op zonne-energie
Het grootste deel van de kobaltvoorraden liggen in Congo, maar Tesla liet al weten dat het zijn kobalt daar niet zal halen. Waar dan wel, is nog niet duidelijk. Wat lithium betreft, vermoedt Visual Capitalist dat vooral Chili deze grondstof zal leveren. In het Zuid-Amerikaanse land is lithium gemakkelijk te ontginnen en in grote hoeveelheden beschikbaar.
Waar Tesla zijn nieuwe fabriek zal bouwen, is nog niet definitief beslist. De Amerikaanse staten Nevada, New Mexico, Arizona en Texas zijn allemaal nog kandidaat. De volledige site zal op zonne-energie draaien en zowat 6.500 mensen tewerkstellen. De totale oppervlakte beslaat zo’n 200 tot 400 hectare. Tesla zal rechtstreeks bijna twee miljard dollar in de fabriek pompen.
Eerder dit jaar maakte de Amerikaanse autofabrikant Tesla bekend dat het een enorme fabriek wil bouwen die lithium-ion-batterijen zal produceren. Over die site (de “gigafactory”) is al een en ander bekend, maar Visual Capitalist, een Amerikaanse investeerdersblog, nam alle cijfers en data nog eens onder de loep.
“Het duurste onderdeel van een Tesla is zijn batterij”, zo schrijft Jeff Desjardins van Visual Capitalist. “Zodra de prijs echter onder de 200 dollar per kWh daalt, worden elektrische auto’s competitief met gewone auto’s, zelfs zonder subsidies. De Gigafactory kan Tesla in de buurt daarvan brengen.”
Autoprijs gehalveerd
De opening van de nieuwe fabriek is voorzien voor 2017 en zal samenvallen met een nieuw, goedkoper automodel dat Tesla aan het klaarstomen is, het Model 3. Door zijn eigen batterijen te gaan bouwen, kan Tesla zijn auto’s op een efficiënte en kosteneffectieve manier aan de man brengen. De kosten van een batterij zouden per kWh met zowat 30 procent kunnen dalen, schat Visual Capitalist. Het Model 3 zou rond de 35.000 dollar gaan kosten, dat is minder dan de helft van wat een huidige Tesla Model S kost.
De nieuwe site moet op een jaar tijd meer autobatterijen gaan produceren dan de complete wereldproductie van 2013. Bij de productie van lithium-ion-batterijen wordt gebruik gemaakt van grondstoffen als grafiet, kobalt en lithium, die samen zowat 70 procent van de kostprijs van de accu’s uitmaken. De wereldproductie van grafiet bedroeg in 2013 375.000 ton, de Tesla-fabriek zou daar in zijn eentje 126.000 ton bij doen.
Fabriek op zonne-energie
Het grootste deel van de kobaltvoorraden liggen in Congo, maar Tesla liet al weten dat het zijn kobalt daar niet zal halen. Waar dan wel, is nog niet duidelijk. Wat lithium betreft, vermoedt Visual Capitalist dat vooral Chili deze grondstof zal leveren. In het Zuid-Amerikaanse land is lithium gemakkelijk te ontginnen en in grote hoeveelheden beschikbaar.
Waar Tesla zijn nieuwe fabriek zal bouwen, is nog niet definitief beslist. De Amerikaanse staten Nevada, New Mexico, Arizona en Texas zijn allemaal nog kandidaat. De volledige site zal op zonne-energie draaien en zowat 6.500 mensen tewerkstellen. De totale oppervlakte beslaat zo’n 200 tot 400 hectare. Tesla zal rechtstreeks bijna twee miljard dollar in de fabriek pompen.