Grote update Google Play Store: een eerste indruk
Vorige week kondigden we al aan dat de nieuwe ontwerptaal van Google, Material-design, snel zijn intrede zou maken in de Play Store, en vandaag is het zo ver. Material is een nieuwe designstandaard waar alle toekomstige Google-apps zich aan zullen houden. Eenvoud, minimalisme en kleuren zijn de kernwoorden van de nieuwe visie.
Material maakt pas echt zijn intrede met Android L, maar iedereen kan al van een voorsmaakje genieten met de nieuwste update voor de Play Store. Google rolt de update de komende weken automatisch uit, maar wie niet wil wachten kan het updatebestand onderaan dit artikel al downloaden.
[download_file]
De installatie is erg eenvoudig: je moet het .apk-bestand enkel naar je telefoon of tablet verplaatsen en er op klikken. Wanneer je een melding krijgt waarin Android je installatie blokeert, volg je die melding naar de instellingen en vink je de juiste instelling aan.(Settings, Security, Unkown Sources, voor wie het zelf wil zoeken). Vervolgens vraagt het installatiebestand of je de bestaande Store-app wil updaten. Klik op ja, wacht enkele seconden, en je bent helemaal up to date.
[related_article id=”158901″]
Bij het openen van de Store zal je in eerste instantie niets opvallen. De hoofdpagina blijft immers ongewijzigd. Pas wanneer je de detailpagina van apps, films of muziek bezoekt zal je het verschil zien.
Apps en Games
Apps krijgen een grote afbeelding of video boven de titel, met daaronder de naam en twee grote knoppen. Onder die knoppen staan drie tegels. Eén met de score, die je naar de commentaren leidt wanneer je er op klikt, één om verder apps te zoeken en één om gelijkaardige apps te ontdekken. Wanneer één van je vrienden een app een +1 heeft gegeven verschijnt dat ook in de vorm van een tegeltje.
De korte omschrijving van de app werkt eveneens als snelkoppeling. Wanneer je er op klikt klapt de tekst niet meer uit zoals vroeger, maar wordt je naar een nieuw venster gebracht met daarin alle relevante informatie. Dat venster heeft links bovenaan een kruisje, waarmee je terug keert naar de Store.
Verder onderaan vind je de vertrouwde foto’s terug, en daaronder staan de commentaren. Tot slot krijg je links naar andere apps te zien. Het lijkt er op dat je verder moet scrollen om alle info over een app te bekijken, maar daar staat tegenover dat de belangrijke informatie helemaal bovenaan staat en in één oogopslag te bezichtigen is. Het resultaat is een Play Store die er rustiger en overzichtelijker uit ziet.
Muziek
De detailpagina’s van cd’s zijn in dezelfde stijl uitgewerkt. Ook hier moet je flink scrollen om alles te zien. Bovenaan de pagina staat een grote afbeelding van de cover van het album. Wanneer je scrolt verdwijnt die afbeelding onder de laag met informatie. Dat werken met lagen is kenmerkend voor de Material-stijl.
Ook hier zie je tegels met snelkoppelingen. Ne zoals bij spellen en apps is de eerste tegel de score die Play Store gebruikers het album gaven. De tweede tegel geeft het genre weer en is een snelkoppeling naar andere albums in dat genre, terwijl de derde tegel je naar gelijkaardige albums stuurt.
Wanneer je verder naar beneden scrolt vind je omschrijving, die je net zoals bij de apps kan openen in een nieuw venstertje, en de lijst met nummers.
Films en boeken
De detailpagina’s van films en boeken zijn op een gelijkaardige manier opgebouwd. Net zoals bij de apps zie je bij de films bovenaan een leuke afbeelding. Daaronder krijg je de naam van de film te zien samen met de cover van de dvd, de speeltijd en voor welke leeftijd hij geschikt is. Ook hier vind je de tegeltjes met de sores terug. Klik bij de korte omschrijving op read more om het venster met extra informatie te openen, waar je ook de score van de film op rotten tomatoes te zien krijgt, net als de beschikbare ondertitels en een woordje uitleg over de rechten die je hebt wanneer je een film huurt.
De lay-out voor boeken is iets soberder. Een header met afbeelding ontbreekt. Verder gaf Googlede pagina op dezelfde manier vorm als alle andere categorieën. Bij read more vind je deze keer commentaren en extra informatie zoals het aantal bladzijde dat het boek telt.
Vooruitgang
Al bij al is de nieuwe store een grote vooruitgang tegenover de oude versie. Die was functioneel, maar naar hedendaagse normen toch eerder aan de oudbollige kant. Met de update behoudt Google alle functionaliteit van zijn winkel intact. Toch gaat de overzichtelijkheid er op vooruit en is de Store simpelweg leuker om door te bladeren. De Material-designtaal ziet er nog maar ééns veelbelovend uit. Voorlopig is afwachten wanneer de andere apps van Google de stap naar de nieuwe designtaal zullen zetten.
Vorige week kondigden we al aan dat de nieuwe ontwerptaal van Google, Material-design, snel zijn intrede zou maken in de Play Store, en vandaag is het zo ver. Material is een nieuwe designstandaard waar alle toekomstige Google-apps zich aan zullen houden. Eenvoud, minimalisme en kleuren zijn de kernwoorden van de nieuwe visie.
Material maakt pas echt zijn intrede met Android L, maar iedereen kan al van een voorsmaakje genieten met de nieuwste update voor de Play Store. Google rolt de update de komende weken automatisch uit, maar wie niet wil wachten kan het updatebestand onderaan dit artikel al downloaden.
[download_file]
De installatie is erg eenvoudig: je moet het .apk-bestand enkel naar je telefoon of tablet verplaatsen en er op klikken. Wanneer je een melding krijgt waarin Android je installatie blokeert, volg je die melding naar de instellingen en vink je de juiste instelling aan.(Settings, Security, Unkown Sources, voor wie het zelf wil zoeken). Vervolgens vraagt het installatiebestand of je de bestaande Store-app wil updaten. Klik op ja, wacht enkele seconden, en je bent helemaal up to date.
[related_article id=”158901″]
Bij het openen van de Store zal je in eerste instantie niets opvallen. De hoofdpagina blijft immers ongewijzigd. Pas wanneer je de detailpagina van apps, films of muziek bezoekt zal je het verschil zien.
Apps en Games
Apps krijgen een grote afbeelding of video boven de titel, met daaronder de naam en twee grote knoppen. Onder die knoppen staan drie tegels. Eén met de score, die je naar de commentaren leidt wanneer je er op klikt, één om verder apps te zoeken en één om gelijkaardige apps te ontdekken. Wanneer één van je vrienden een app een +1 heeft gegeven verschijnt dat ook in de vorm van een tegeltje.
De korte omschrijving van de app werkt eveneens als snelkoppeling. Wanneer je er op klikt klapt de tekst niet meer uit zoals vroeger, maar wordt je naar een nieuw venster gebracht met daarin alle relevante informatie. Dat venster heeft links bovenaan een kruisje, waarmee je terug keert naar de Store.
Verder onderaan vind je de vertrouwde foto’s terug, en daaronder staan de commentaren. Tot slot krijg je links naar andere apps te zien. Het lijkt er op dat je verder moet scrollen om alle info over een app te bekijken, maar daar staat tegenover dat de belangrijke informatie helemaal bovenaan staat en in één oogopslag te bezichtigen is. Het resultaat is een Play Store die er rustiger en overzichtelijker uit ziet.
Muziek
De detailpagina’s van cd’s zijn in dezelfde stijl uitgewerkt. Ook hier moet je flink scrollen om alles te zien. Bovenaan de pagina staat een grote afbeelding van de cover van het album. Wanneer je scrolt verdwijnt die afbeelding onder de laag met informatie. Dat werken met lagen is kenmerkend voor de Material-stijl.
Ook hier zie je tegels met snelkoppelingen. Ne zoals bij spellen en apps is de eerste tegel de score die Play Store gebruikers het album gaven. De tweede tegel geeft het genre weer en is een snelkoppeling naar andere albums in dat genre, terwijl de derde tegel je naar gelijkaardige albums stuurt.
Wanneer je verder naar beneden scrolt vind je omschrijving, die je net zoals bij de apps kan openen in een nieuw venstertje, en de lijst met nummers.
Films en boeken
De detailpagina’s van films en boeken zijn op een gelijkaardige manier opgebouwd. Net zoals bij de apps zie je bij de films bovenaan een leuke afbeelding. Daaronder krijg je de naam van de film te zien samen met de cover van de dvd, de speeltijd en voor welke leeftijd hij geschikt is. Ook hier vind je de tegeltjes met de sores terug. Klik bij de korte omschrijving op read more om het venster met extra informatie te openen, waar je ook de score van de film op rotten tomatoes te zien krijgt, net als de beschikbare ondertitels en een woordje uitleg over de rechten die je hebt wanneer je een film huurt.
De lay-out voor boeken is iets soberder. Een header met afbeelding ontbreekt. Verder gaf Googlede pagina op dezelfde manier vorm als alle andere categorieën. Bij read more vind je deze keer commentaren en extra informatie zoals het aantal bladzijde dat het boek telt.
Vooruitgang
Al bij al is de nieuwe store een grote vooruitgang tegenover de oude versie. Die was functioneel, maar naar hedendaagse normen toch eerder aan de oudbollige kant. Met de update behoudt Google alle functionaliteit van zijn winkel intact. Toch gaat de overzichtelijkheid er op vooruit en is de Store simpelweg leuker om door te bladeren. De Material-designtaal ziet er nog maar ééns veelbelovend uit. Voorlopig is afwachten wanneer de andere apps van Google de stap naar de nieuwe designtaal zullen zetten.