Test

Dit is een popup

Europa tikt Apple op de vingers over in-app-aankopen

Europa is niet blij hoe Apple omgaat met aankopen via apps, Google krijgt wel een compliment.

Techgiganten weten al langer dat ze vanwege consumentenbescherming onder de loep liggen bij regulatoren in Europa en de Verenigde Staten. De Europese Commissie kwam vrijdag met een verklaring waarin het Google complimenteert. Apple krijgt ervan langs vanwege pogingen van het bedrijf om kinderen te verleiden aankopen te laten doen in apps zonder toestemming van hun ouders.

Google gebruikt, in overeenstemming met het verzoek van de Europese Commissie, niet het woord "gratis" wanneer het verwijst naar games waarbij je nog aankopen kunt doen in de app zelf. De zoekmachinegigant laat daarnaast weten dat het de standaard instellingen nog gaat aanpassen zodat autorisatie nodig is voorafgaand aan elke aankoop, tenzij de consument dit zelf aanpast. Deze veranderingen worden in september doorgevoerd.

[related_article id=”158256″]

Toestemming vragen
Dit probleem komt bij alle grote bedrijven voor met een app-marktplaats. In januari trof Apple nog een schikking met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) waarbij het 32,5 miljoen dollar terugbetaalt aan getroffen klanten. In de overeenkomst staat ook dat Apple zijn factureringsmethodes moet wijzigen. Dit om ervoor te zorgen dat het bedrijf bewuste en duidelijke toestemming krijgt van gebruikers voordat het iets kan verkopen in een app.

Om de nadruk nog maar eens te leggen op de rivaliteit tussen Apple en Google, tipte Bruce Sewell – Apples topadvocaat – de FTC dat Google soortgelijk gedrag vertoont wanneer het aankomt op aankopen binnen apps.

De FTC is ook al bezig geweest met Amazon. Eerder deze maand gaf de online winkel nog aan dat het zich niet zomaar neer zou leggen bij de eis om het beleid aan te passen. Ook gaat het de strijd aan met de boetes die opgelegd kunnen worden als kinderen geld uitgeven via apps op mobiele apparaten.

Ask To Buy
In de verklaring van de Europese Commissie krijgt Apple ervan langs omdat het bedrijf geen “concrete en onmiddellijke oplossingen” heeft voor het probleem. Woordvoerders van Apple hebben via Engadget laten weten dat het met enkele extra beschermingen komt om te voorkomen dat kinderen per ongeluk aankopen doen.

De nieuwste versie van Apples mobiele besturingssysteem, iOS 8,  verschijnt in het najaar en introduceert een nieuwe optie met de naam Ask To Buy. Dit geeft ouders meer controle over wat hun kinderen kunnen kopen. Daarnaast zegt Apple dat het bezig is met pogingen om apps waarin je nog aankopen kunt doen veel duidelijker te markeren. Tevens krijgt de App Store een kindersectie. De apps die zich daarin bevinden zijn ontwikkeld voor kinderen onder de dertien en kennen nog betere bescherming.

“Ons doel is de beste ervaring voor onze klanten te blijven leveren”, stelt Apple. “Om dat te bereiken blijven we samenwerken met lidstaten van de Europese Unie om hun zorgen weg te nemen.”

Techgiganten weten al langer dat ze vanwege consumentenbescherming onder de loep liggen bij regulatoren in Europa en de Verenigde Staten. De Europese Commissie kwam vrijdag met een verklaring waarin het Google complimenteert. Apple krijgt ervan langs vanwege pogingen van het bedrijf om kinderen te verleiden aankopen te laten doen in apps zonder toestemming van hun ouders.

Google gebruikt, in overeenstemming met het verzoek van de Europese Commissie, niet het woord "gratis" wanneer het verwijst naar games waarbij je nog aankopen kunt doen in de app zelf. De zoekmachinegigant laat daarnaast weten dat het de standaard instellingen nog gaat aanpassen zodat autorisatie nodig is voorafgaand aan elke aankoop, tenzij de consument dit zelf aanpast. Deze veranderingen worden in september doorgevoerd.

[related_article id=”158256″]

Toestemming vragen
Dit probleem komt bij alle grote bedrijven voor met een app-marktplaats. In januari trof Apple nog een schikking met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) waarbij het 32,5 miljoen dollar terugbetaalt aan getroffen klanten. In de overeenkomst staat ook dat Apple zijn factureringsmethodes moet wijzigen. Dit om ervoor te zorgen dat het bedrijf bewuste en duidelijke toestemming krijgt van gebruikers voordat het iets kan verkopen in een app.

Om de nadruk nog maar eens te leggen op de rivaliteit tussen Apple en Google, tipte Bruce Sewell – Apples topadvocaat – de FTC dat Google soortgelijk gedrag vertoont wanneer het aankomt op aankopen binnen apps.

De FTC is ook al bezig geweest met Amazon. Eerder deze maand gaf de online winkel nog aan dat het zich niet zomaar neer zou leggen bij de eis om het beleid aan te passen. Ook gaat het de strijd aan met de boetes die opgelegd kunnen worden als kinderen geld uitgeven via apps op mobiele apparaten.

Ask To Buy
In de verklaring van de Europese Commissie krijgt Apple ervan langs omdat het bedrijf geen “concrete en onmiddellijke oplossingen” heeft voor het probleem. Woordvoerders van Apple hebben via Engadget laten weten dat het met enkele extra beschermingen komt om te voorkomen dat kinderen per ongeluk aankopen doen.

De nieuwste versie van Apples mobiele besturingssysteem, iOS 8,  verschijnt in het najaar en introduceert een nieuwe optie met de naam Ask To Buy. Dit geeft ouders meer controle over wat hun kinderen kunnen kopen. Daarnaast zegt Apple dat het bezig is met pogingen om apps waarin je nog aankopen kunt doen veel duidelijker te markeren. Tevens krijgt de App Store een kindersectie. De apps die zich daarin bevinden zijn ontwikkeld voor kinderen onder de dertien en kennen nog betere bescherming.

“Ons doel is de beste ervaring voor onze klanten te blijven leveren”, stelt Apple. “Om dat te bereiken blijven we samenwerken met lidstaten van de Europese Unie om hun zorgen weg te nemen.”

appleeuropaftcgooglenieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!