Test

Dit is een popup

Firefox zakt weg, Chrome groeit hard

Volgens de laatste gebruikscijfers gaat het niet goed met Firefox. Google Chrome daarentegen plukt de vruchten.

Het gaat slecht met de Firefox-browser. Uit nieuwe cijfers blijkt dat de browser in juni een marktaandeel had van net geen dertien procent.

Een klein jaar geleden dit nog 16,2 procent. Volgens de analisten van Net Applications is dit dieptepunt een record voor Firefox, nog nooit stond het aantal gebruikers zo laag.

Google Chrome lijkt daarentegen alleen maar aan populariteit te winnen, mogelijk omdat deze browser ook geschikt is voor mobiele apparaten. Het gebruikersaandeel steeg van 14,5 procent naar 18,9 procent. De standaard Android-browser wint langzaam terrein en steeg ongeveer een procent, naar 3,9 procent van het totale marktaandeel.

Maar Internet Explorer regeert
Beide succesvolle browsers verbleken echter bij de gebruikersaantallen van Microsofts Internet Explorer, die nog altijd uitkomt op een marktaandeel van 48,4 procent. Overigens is dit iets lager dan de 49,7 procent waar IE vorig jaar augustus op stond.

Apples alternatief voor deze browsers, Safari, lijkt het ook moeilijk te hebben en verloor een klein aandeel van de markt, waarmee het bedrijf uitkomt op ongeveer 12,3 procent. De weinig gebruikte Opera-browser moet het stellen met slechts twee procent van de totale markt aan internetgebruikers.

Het nieuws dat het slecht gaat met Firefox komt ongelegen, nu de deal die het bedrijf met zoekgigant Google heeft in augustus afloopt en er opnieuw moet worden onderhandeld. Mozilla zal door deze cijfers waarschijnlijk een zware onderhandelingsperiode tegemoetgaan.

Het gaat slecht met de Firefox-browser. Uit nieuwe cijfers blijkt dat de browser in juni een marktaandeel had van net geen dertien procent.

Een klein jaar geleden dit nog 16,2 procent. Volgens de analisten van Net Applications is dit dieptepunt een record voor Firefox, nog nooit stond het aantal gebruikers zo laag.

Google Chrome lijkt daarentegen alleen maar aan populariteit te winnen, mogelijk omdat deze browser ook geschikt is voor mobiele apparaten. Het gebruikersaandeel steeg van 14,5 procent naar 18,9 procent. De standaard Android-browser wint langzaam terrein en steeg ongeveer een procent, naar 3,9 procent van het totale marktaandeel.

Maar Internet Explorer regeert
Beide succesvolle browsers verbleken echter bij de gebruikersaantallen van Microsofts Internet Explorer, die nog altijd uitkomt op een marktaandeel van 48,4 procent. Overigens is dit iets lager dan de 49,7 procent waar IE vorig jaar augustus op stond.

Apples alternatief voor deze browsers, Safari, lijkt het ook moeilijk te hebben en verloor een klein aandeel van de markt, waarmee het bedrijf uitkomt op ongeveer 12,3 procent. De weinig gebruikte Opera-browser moet het stellen met slechts twee procent van de totale markt aan internetgebruikers.

Het nieuws dat het slecht gaat met Firefox komt ongelegen, nu de deal die het bedrijf met zoekgigant Google heeft in augustus afloopt en er opnieuw moet worden onderhandeld. Mozilla zal door deze cijfers waarschijnlijk een zware onderhandelingsperiode tegemoetgaan.

browserbrowserschromefirefoxinternet explorernieuwsoperasafari

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!