NMBS maakt werk van internet op Belgische treinen
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS gaat in de komende maanden werk maken van internet op de treinen. Dat schrijft De Morgen.
Het nieuws werd aangekondigd door spoorwegbaas Jo Cornu tijdens de lancering van het nieuwe vervoersplan. Cornu had begin dit jaar al aangegeven dat de NMBS samen met infrastructuurbeheerder Infrabel de mogelijkheid voor internet op de treinen onderzocht.
Als we de reizigers vragen wat ze belangrijk vinden, dan komen twee verzuchtingen naar boven: ze willen een zitplaats en ze willen internet,” zegt de topman tegen De Morgen. “Aan de vraag naar zitplaatsen komen we tegemoet met het nieuwe vervoersplan dat ingaat op 14 december en met de inzet van nieuwe Desiro-treinen. Met het internet gaan we ons de komende maanden bezighouden.”
In buurlanden Nederland en Frankrijk kunnen reizigers al jaren gebruikmaken van internet op de trein, maar de NMBS zag daar tot nu toe geen reden voor. Daar gaat nu dus verandering in komen. Momenteel wordt nog bekeken of er wordt geöpteerd voor wifi of een versterking van het 4G-signaal.
“De laatste optie is goedkoper voor ons, maar op dit moment heeft maar 5 procent van de tabletgebruikers een simkaart om van het 4G-netwerk gebruik te kunnen maken. Anderzijds blijkt op de Thalys dat het wifinetwerk vaak overbelast is omdat het zo populair is,” aldus Cornu tegen De Morgen. In de komende maanden zal er een beslissing worden genomen. Dan zal ook moeten duidelijk worden op welke manier de spoorwegmaatschappij de kosten voor het netwerk verwacht te dekken.
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS gaat in de komende maanden werk maken van internet op de treinen. Dat schrijft De Morgen.
Het nieuws werd aangekondigd door spoorwegbaas Jo Cornu tijdens de lancering van het nieuwe vervoersplan. Cornu had begin dit jaar al aangegeven dat de NMBS samen met infrastructuurbeheerder Infrabel de mogelijkheid voor internet op de treinen onderzocht.
Als we de reizigers vragen wat ze belangrijk vinden, dan komen twee verzuchtingen naar boven: ze willen een zitplaats en ze willen internet,” zegt de topman tegen De Morgen. “Aan de vraag naar zitplaatsen komen we tegemoet met het nieuwe vervoersplan dat ingaat op 14 december en met de inzet van nieuwe Desiro-treinen. Met het internet gaan we ons de komende maanden bezighouden.”
In buurlanden Nederland en Frankrijk kunnen reizigers al jaren gebruikmaken van internet op de trein, maar de NMBS zag daar tot nu toe geen reden voor. Daar gaat nu dus verandering in komen. Momenteel wordt nog bekeken of er wordt geöpteerd voor wifi of een versterking van het 4G-signaal.
“De laatste optie is goedkoper voor ons, maar op dit moment heeft maar 5 procent van de tabletgebruikers een simkaart om van het 4G-netwerk gebruik te kunnen maken. Anderzijds blijkt op de Thalys dat het wifinetwerk vaak overbelast is omdat het zo populair is,” aldus Cornu tegen De Morgen. In de komende maanden zal er een beslissing worden genomen. Dan zal ook moeten duidelijk worden op welke manier de spoorwegmaatschappij de kosten voor het netwerk verwacht te dekken.