Test

Dit is een popup

Zie jezelf rondwandelen met de Oculus Rift

Jezelf bekijken terwijl je rondwandelt in de echte wereld, net als in een computerspel: dat is wat een nieuwe creatie voor de Oculus Rift voor je mogelijk maakt.

De Oculus Rift, een virtuelerealiteitsbril, is ontworpen om virtuele werelden op een realistische manier tot leven te brengen voor je ogen. Het Poolse bedrijf Mepi vond dat maar saai en besloot het andersom aan te pakken. Zij ontwikkelden randapparatuur die er net voor zorgt dat de echte wereld een virtuele touch krijgt.

Met de constructie kan je jezelf vanuit het derdepersoonsperspectief bekijken en besturen terwijl je wandelt, net zoals in een computerspel. Drie camera’s, die met een staaf achter en boven de drager worden geplaatst, zorgen voor beelden die rechtstreeks naar de Oculus Rift, en bijgevolg je ogen, worden gestuurd.

[related_article id=”160734″]

Voorlopig is het hele camerasysteem niet echt praktisch te noemen: alle nodige apparatuur bevindt zich in een rugzak die de gebruiker moet aandoen. Toch kan je met het prototype al op een realistische manier uit je lichaam stappen.

Mepi ontwikkelt de technologie niet alleen voor de pret. Volgens CEO Bartosz Barlowski is een derdepersoonsperspectief handig in vele situaties, zoals bij het besturen van een wagen. Voor het zover is zal het camerapakket echter nog flink in grootte moeten slinken. Nu ziet het er maar vreemd uit om met een rugzak vol gerief jezelf te filmen en het resultaat te bekijken op een bril terwijl je rondstapt.

Ook zonder bril zal je er natuurlijk excentriek uitzien, maar dan hoef je op z’n minst geen rugzak meer mee te sleuren. De Oculus Rift is nog steeds niet beschikbaar voor de sterveling, maar in dit tempo ziet het er naar uit dat er ruim genoeg toepassingen beschikbaar zullen zijn tegen de tijd dat het ding ook daadwerkelijk uitkomt.

De Oculus Rift, een virtuelerealiteitsbril, is ontworpen om virtuele werelden op een realistische manier tot leven te brengen voor je ogen. Het Poolse bedrijf Mepi vond dat maar saai en besloot het andersom aan te pakken. Zij ontwikkelden randapparatuur die er net voor zorgt dat de echte wereld een virtuele touch krijgt.

Met de constructie kan je jezelf vanuit het derdepersoonsperspectief bekijken en besturen terwijl je wandelt, net zoals in een computerspel. Drie camera’s, die met een staaf achter en boven de drager worden geplaatst, zorgen voor beelden die rechtstreeks naar de Oculus Rift, en bijgevolg je ogen, worden gestuurd.

[related_article id=”160734″]

Voorlopig is het hele camerasysteem niet echt praktisch te noemen: alle nodige apparatuur bevindt zich in een rugzak die de gebruiker moet aandoen. Toch kan je met het prototype al op een realistische manier uit je lichaam stappen.

Mepi ontwikkelt de technologie niet alleen voor de pret. Volgens CEO Bartosz Barlowski is een derdepersoonsperspectief handig in vele situaties, zoals bij het besturen van een wagen. Voor het zover is zal het camerapakket echter nog flink in grootte moeten slinken. Nu ziet het er maar vreemd uit om met een rugzak vol gerief jezelf te filmen en het resultaat te bekijken op een bril terwijl je rondstapt.

Ook zonder bril zal je er natuurlijk excentriek uitzien, maar dan hoef je op z’n minst geen rugzak meer mee te sleuren. De Oculus Rift is nog steeds niet beschikbaar voor de sterveling, maar in dit tempo ziet het er naar uit dat er ruim genoeg toepassingen beschikbaar zullen zijn tegen de tijd dat het ding ook daadwerkelijk uitkomt.

brilderde persoonsperspectiefgamingmepinieuwsoculus riftontspanningvirtuele realiteitvirutal reality

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!