Test

Dit is een popup

Vreemde joystick maakt 3D-animatie tastbaar

Ontwikkelaars van 3D-animatie kunnen zich bedienen van een wel erg vreemde inputmethode. Deze moet het manipuleren van 3D-objecten tastbaar maken.

In het interactieve geometrielaboratorium van de technische universiteit van Zürich zoeken onderzoekers naarstig naar nieuwe manieren om virtuele vormen te manipuleren. Professor Olga Sorkine-Hornung en haar team denken nu zo’n nieuwe invoermethode ontwikkeld te hebben.

De creatie van de Zwitsers ziet er nog het meest uit als een rudimentaire pop die bestaat uit eenvoudige bouwblokken. Die bouwblokken kan een 3D-ontwikkelaar in zowat elke denkbare vorm in elkaar passen. De dingen worden geprint door een 3D-printer en voorzien van niet al te ingewikkelde elektronica om hun functie te vervullen.

[related_article id=”160734″]

Het idee is dat 3D-animatoren de bouwstenen gebruiken om het skelet van hun 3D-model na te bouwen. Net als hun evenbeelden in de echte wereld hebben 3D-modellen van bijvoorbeeld een olifant of een mens, maar ook monsters en andere denkbeeldige creaturen, nood aan een soort geraamte. Dat virtuele geraamte bepaalt waar de gewrichten van de modellen zitten en maakt hun houding manipuleerbaar.

Gratis
De bouwstenen van Sorkine-Hornung en haar team zorgen voor een tastbare en plooibare pop waarvan de plooibare punten overeenkomen met de gewrichten in het geraamte van het virtuele model. De bouwstenen zijn voorzien van de nodige sensoren die het draaien en plooien registreren. Door de pop in de echte wereld te bewegen neemt het virtuele figuur, met de hulp van de nodige software, de houding over.

De onderzoekers stellen de blauwdruk voor hun uitvinding gratis ter beschikking als open hardware, in de hoop verdere ontwikkeling ervan te stimuleren. “Iedereen kan de afzonderlijke modules afprinten met een 3D-printer, en met de hulp van een ingenieur kan je ook de elektronica zelf integreren”, aldus Serkine-Hornung.

De pop kan 3D-animatoren heel wat tijd en moeite besparen. Vandaag moeten ze, om een model te animeren, alle gewrichten via de computer in de juiste positie brengen. Er is weinig verbeelding nodig om te begrijpen hoe dat proces eenvoudiger en sneller zal verlopen met toegewijde hardware. Het grote voordeel van de pop uit Zwitserland is dat ze in elke vorm gemonteerd kan worden, en dus een universele oplossing voor elk soort model biedt.

In het interactieve geometrielaboratorium van de technische universiteit van Zürich zoeken onderzoekers naarstig naar nieuwe manieren om virtuele vormen te manipuleren. Professor Olga Sorkine-Hornung en haar team denken nu zo’n nieuwe invoermethode ontwikkeld te hebben.

De creatie van de Zwitsers ziet er nog het meest uit als een rudimentaire pop die bestaat uit eenvoudige bouwblokken. Die bouwblokken kan een 3D-ontwikkelaar in zowat elke denkbare vorm in elkaar passen. De dingen worden geprint door een 3D-printer en voorzien van niet al te ingewikkelde elektronica om hun functie te vervullen.

[related_article id=”160734″]

Het idee is dat 3D-animatoren de bouwstenen gebruiken om het skelet van hun 3D-model na te bouwen. Net als hun evenbeelden in de echte wereld hebben 3D-modellen van bijvoorbeeld een olifant of een mens, maar ook monsters en andere denkbeeldige creaturen, nood aan een soort geraamte. Dat virtuele geraamte bepaalt waar de gewrichten van de modellen zitten en maakt hun houding manipuleerbaar.

Gratis
De bouwstenen van Sorkine-Hornung en haar team zorgen voor een tastbare en plooibare pop waarvan de plooibare punten overeenkomen met de gewrichten in het geraamte van het virtuele model. De bouwstenen zijn voorzien van de nodige sensoren die het draaien en plooien registreren. Door de pop in de echte wereld te bewegen neemt het virtuele figuur, met de hulp van de nodige software, de houding over.

De onderzoekers stellen de blauwdruk voor hun uitvinding gratis ter beschikking als open hardware, in de hoop verdere ontwikkeling ervan te stimuleren. “Iedereen kan de afzonderlijke modules afprinten met een 3D-printer, en met de hulp van een ingenieur kan je ook de elektronica zelf integreren”, aldus Serkine-Hornung.

De pop kan 3D-animatoren heel wat tijd en moeite besparen. Vandaag moeten ze, om een model te animeren, alle gewrichten via de computer in de juiste positie brengen. Er is weinig verbeelding nodig om te begrijpen hoe dat proces eenvoudiger en sneller zal verlopen met toegewijde hardware. Het grote voordeel van de pop uit Zwitserland is dat ze in elke vorm gemonteerd kan worden, en dus een universele oplossing voor elk soort model biedt.

3danimatieinvoerjoystickmanipulatienieuwsontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!