Oculus kijkt naar Android voor expansie
Na de overname door Facebook in maart voor twee miljard dollar, beschikt Oculus VR over een goed gevulde oorlogskas. Dat wil niet zeggen dat het bedrijf niet op zoek is naar nieuwe manieren om zijn technologie wijd te verspreiden.
De manier waarop de expansie wordt aangepakt, lijkt zelfs veel op de strategie waarmee Google het aangepakt heeft voor zijn Android-besturingssysteem, zo zegt CEO Brendan Iribe tegen nieuwsdienst Bloomberg.
[related_article id=”160734″]
In plaats van zijn OS voor te behouden aan zichzelf (zoals Apple doet met iOS) laat Google heel wat andere bedrijven Android proberen, inclusief concurrenten. Niet alleen mogen Samsung en HTC Android op hun telefoons zetten, er mogen zelfs afgeleide versies van gemaakt worden, zoals Amazon deed voor zijn Kindle-tablet.
Het ultieme doel: de verspreiding bevorderen. En dat is ook precies wat er met Android gebeurde, dat nu op 81% van alle mobiele toestellen wereldwijd draait, volgens marktonderzoeker IDC. Iribe heeft eenzelfde tactiek voor ogen en wil de technologie van Oculus op zo veel mogelijk apparaten krijgen.
Eén miljard brillen
“Als we één miljard mensen aan de VR willen krijgen, wat ons doel is, dan gaan we niet zelf één miljard brillen verkopen. We praten openlijk met alle mogelijke partners die zich met VR willen bezighouden en er is véél interesse”, aldus Iribe.
Oculus maakt op dit moment alleen een prototype VR-bril, de Rift. De tweede generatie daarvan werd voorgesteld op de Game Developers Conference in maart en wordt verkocht aan ontwikkelaars. Een consumentenmodel heeft het bedrijf nog niet aangekondigd, het gaat daarbij blijkbaar erg voorzichtig te werk om niet té vroeg op de markt te komen.
Zelfs gesprekken met Sony
Oculus heeft zelfs al gesprekken gehad met Sony, die zijn eigen VR-bril aan het ontwikkelen is, de Morpheus. Morpheus is ontworpen voor de Playstation 4 en debuteerde ook de GDC. Op de laatste E3-beurs toonde Sony er nieuwe demo’s voor. Morpheus is in veel opzichten de tegenpool van de Oculus: het is eigen technologie voor Sony’s eigen platform terwijl de Oculus op elke pc moet draaien. Desondanks, zegt Iribe, bestaat de kans dat de twee ondernemingen gaan samenwerken.
Ondanks alle toenaderingen tot anderen, steekt Oculus nog steeds een boel geld, tijd en energie in de ontwikkeling en fabricage van hardware onder eigen dak. Deze week liet het bedrijf weten dat het de Oculus Design Group had overgenomen, een onderneming die zich bezighoudt met industrieel design en die onder andere de Xbox 360 Kinect en controller ontwierp. Hoeveel het daarvoor betaalde, wil Oculus niet kwijt.
Na de overname door Facebook in maart voor twee miljard dollar, beschikt Oculus VR over een goed gevulde oorlogskas. Dat wil niet zeggen dat het bedrijf niet op zoek is naar nieuwe manieren om zijn technologie wijd te verspreiden.
De manier waarop de expansie wordt aangepakt, lijkt zelfs veel op de strategie waarmee Google het aangepakt heeft voor zijn Android-besturingssysteem, zo zegt CEO Brendan Iribe tegen nieuwsdienst Bloomberg.
[related_article id=”160734″]
In plaats van zijn OS voor te behouden aan zichzelf (zoals Apple doet met iOS) laat Google heel wat andere bedrijven Android proberen, inclusief concurrenten. Niet alleen mogen Samsung en HTC Android op hun telefoons zetten, er mogen zelfs afgeleide versies van gemaakt worden, zoals Amazon deed voor zijn Kindle-tablet.
Het ultieme doel: de verspreiding bevorderen. En dat is ook precies wat er met Android gebeurde, dat nu op 81% van alle mobiele toestellen wereldwijd draait, volgens marktonderzoeker IDC. Iribe heeft eenzelfde tactiek voor ogen en wil de technologie van Oculus op zo veel mogelijk apparaten krijgen.
Eén miljard brillen
“Als we één miljard mensen aan de VR willen krijgen, wat ons doel is, dan gaan we niet zelf één miljard brillen verkopen. We praten openlijk met alle mogelijke partners die zich met VR willen bezighouden en er is véél interesse”, aldus Iribe.
Oculus maakt op dit moment alleen een prototype VR-bril, de Rift. De tweede generatie daarvan werd voorgesteld op de Game Developers Conference in maart en wordt verkocht aan ontwikkelaars. Een consumentenmodel heeft het bedrijf nog niet aangekondigd, het gaat daarbij blijkbaar erg voorzichtig te werk om niet té vroeg op de markt te komen.
Zelfs gesprekken met Sony
Oculus heeft zelfs al gesprekken gehad met Sony, die zijn eigen VR-bril aan het ontwikkelen is, de Morpheus. Morpheus is ontworpen voor de Playstation 4 en debuteerde ook de GDC. Op de laatste E3-beurs toonde Sony er nieuwe demo’s voor. Morpheus is in veel opzichten de tegenpool van de Oculus: het is eigen technologie voor Sony’s eigen platform terwijl de Oculus op elke pc moet draaien. Desondanks, zegt Iribe, bestaat de kans dat de twee ondernemingen gaan samenwerken.
Ondanks alle toenaderingen tot anderen, steekt Oculus nog steeds een boel geld, tijd en energie in de ontwikkeling en fabricage van hardware onder eigen dak. Deze week liet het bedrijf weten dat het de Oculus Design Group had overgenomen, een onderneming die zich bezighoudt met industrieel design en die onder andere de Xbox 360 Kinect en controller ontwierp. Hoeveel het daarvoor betaalde, wil Oculus niet kwijt.