Test

Dit is een popup

Amazon onthult langverwachte Fire Phone

Amazon wil nog meer klanten aan zich binden en het makkelijker maken om online te shoppen. Daarom komt het bedrijf met een eigen smartphone die vanaf eind juli verkrijgbaar is.

amazon-fire-phone

Amazon heeft zijn eerste smartphone onthuld: de Fire Phone. Hiermee stort het bedrijf zich in de zeer concurrerende wereld van de smartphones die gedomineerd wordt door Apple en Samsung. Onderdeel van het plan is om meer consumenten te overtuigen om online te kopen.

De telefoon is vanaf 25 juli te koop en exclusief te verkrijgen via de Amerikaanse telecomprovider AT&T. Dat is te lezen op de website van AT&T en Amazon. Het startbedrag voor de Fire Phone is 199 dollar.

[related_article id=”161563″]

“Kunnen we een betere telefoon maken voor onze trouwste klanten? Kunnen we een betere telefoon maken voor onze Amazon Prime-leden? Het antwoord is ja”, vertelt directeur Jeff Bezos aan het driehonderd man tellende publiek dat bestaat uit journalisten, ontwikkelaars en klanten.

3D-mogelijkheden
De Fire Phone kan 3D-afbeeldingen en 3D-kaarten weergeven, ondersteunt 3D-gaming en kan door webpagina”s scrollen door het toestel te kantelen. De telefoon heeft een 4,7-inchscherm met Cornings Gorilla Glass 3-technologie, een rubberen cover en aluminium knoppen.

Aan de achterkant beschikt de telefoon over een 13-megapixelcamera met stabilisator. Om je foto”s op te slaan krijg je oneindig ruimte op Amazon Cloud Drive

Past in strategie
Amazons stap richting hardware, naast e-readers en tablets, past in de strategie om apparaten te verkopen aan klanten zodat ze makkelijker artikelen kunnen kopen uit de online winkel van het bedrijf. Het geeft Bezos een extra manier om meer klanten te binden aan het enorme ecosysteem van Amazon.

Net als op andere apparaten van Amazon draait de Fire Phone op een aangepaste versie van Android. “Fire is de enige smartphone die alles wat je leuk vindt aan Amazon in de palm van je hand legt”, schrijft Bezos op de website van het bedrijf.

Investeerders zijn blij met het nieuws. De aandelen van Amazon stijgen met 2,7 procent. Dat is 8,76 dollar. Dat brengt ze bij het sluiten van de markt op 334,39 dollar per stuk.

Firefly-app
De Fire Phone heeft een nieuwe functionaliteit met de naam Firefly, deze app kan objecten scannen en herkennen, maar ook muziek en afbeeldingen. Het stelt gebruikers in staat meer informatie op te vragen over producten en ze vervolgens te kopen op Amazon. Firefly, dat zijn eigen knopje heeft gekregen op de telefoon, kan zelfs een telefoonnummer scannen en bellen.

“Firefly herkent honderd miljoen verschillende objecten in de echte wereld”, zegt Bezos. Sommige opties van het programma lijken een extensie van Amazon Dash, een stok om barcodes mee te scannen. Amazon test die momenteel bij de klanten van AmazonFresh, de boodschappenleveringsdienst.

Toeters en bellen
Patrick Moorhead, analist bij Moor Insights & Strategy, zegt dat de objectherkenning van de Fire Phone de meest geraffineerde is die hij ooit heeft gezien. Hij denkt ook dat juist die ingewikkelde technieken het moeilijk maken om de telefoon te verkopen aan de gebruikelijke (hardware)klanten van Amazon.

“Ik kan me niet voorstellen dat beginnelingen die de Kindle Fire hebben gekocht, die volledig draait om het versimpelen van taken, ook kiezen voor een Fire Phone”, denkt hij. Amazons meest trouwe klanten, grotendeels Prime-leden, gaan meestal niet op zoek naar smartphones met zo veel toeters en bellen.

Apps
Andere functionaliteiten van de Fire Phone zijn Audible, WhisperSync, Amazon Music en X-Ray. De telefoon heeft ook Mayday – Amazons klantenservicetool – voor wifi en 4G.

Amazon heeft een kleine maar snel groeiende appwinkel met momenteel 240.000 apps. Dat is bijna drie keer meer dan vorig jaar rond deze tijd. Toch staat het in schril contrast met Apple en Google. Beide hebben meer dan een miljoen apps.

Doelgroep
Het is nooit de bedoeling geweest van de Fire Phone om klanten weg te lokken bij Apples en Samsung duurdere vlaggenschepen. De telefoon is juist meer gericht om mensen die nog niet geïnvesteerd hebben in een smartphone of geen loyaliteit hebben naar andere goedkopere merken.

De geruchten over een smartphone van Amazon met de codenaam Tyto zongen al jaren rond. De telefoon is volgens Bloomberg ontwikkeld in Lab126 in Silicon Valley. Het apparaat is wellicht een van de langstlopende projecten van het bedrijf. Eentje die wellicht vijf jaar teruggaat naar 2009.

amazon-fire-phone

Amazon heeft zijn eerste smartphone onthuld: de Fire Phone. Hiermee stort het bedrijf zich in de zeer concurrerende wereld van de smartphones die gedomineerd wordt door Apple en Samsung. Onderdeel van het plan is om meer consumenten te overtuigen om online te kopen.

De telefoon is vanaf 25 juli te koop en exclusief te verkrijgen via de Amerikaanse telecomprovider AT&T. Dat is te lezen op de website van AT&T en Amazon. Het startbedrag voor de Fire Phone is 199 dollar.

[related_article id=”161563″]

“Kunnen we een betere telefoon maken voor onze trouwste klanten? Kunnen we een betere telefoon maken voor onze Amazon Prime-leden? Het antwoord is ja”, vertelt directeur Jeff Bezos aan het driehonderd man tellende publiek dat bestaat uit journalisten, ontwikkelaars en klanten.

3D-mogelijkheden
De Fire Phone kan 3D-afbeeldingen en 3D-kaarten weergeven, ondersteunt 3D-gaming en kan door webpagina”s scrollen door het toestel te kantelen. De telefoon heeft een 4,7-inchscherm met Cornings Gorilla Glass 3-technologie, een rubberen cover en aluminium knoppen.

Aan de achterkant beschikt de telefoon over een 13-megapixelcamera met stabilisator. Om je foto”s op te slaan krijg je oneindig ruimte op Amazon Cloud Drive

Past in strategie
Amazons stap richting hardware, naast e-readers en tablets, past in de strategie om apparaten te verkopen aan klanten zodat ze makkelijker artikelen kunnen kopen uit de online winkel van het bedrijf. Het geeft Bezos een extra manier om meer klanten te binden aan het enorme ecosysteem van Amazon.

Net als op andere apparaten van Amazon draait de Fire Phone op een aangepaste versie van Android. “Fire is de enige smartphone die alles wat je leuk vindt aan Amazon in de palm van je hand legt”, schrijft Bezos op de website van het bedrijf.

Investeerders zijn blij met het nieuws. De aandelen van Amazon stijgen met 2,7 procent. Dat is 8,76 dollar. Dat brengt ze bij het sluiten van de markt op 334,39 dollar per stuk.

Firefly-app
De Fire Phone heeft een nieuwe functionaliteit met de naam Firefly, deze app kan objecten scannen en herkennen, maar ook muziek en afbeeldingen. Het stelt gebruikers in staat meer informatie op te vragen over producten en ze vervolgens te kopen op Amazon. Firefly, dat zijn eigen knopje heeft gekregen op de telefoon, kan zelfs een telefoonnummer scannen en bellen.

“Firefly herkent honderd miljoen verschillende objecten in de echte wereld”, zegt Bezos. Sommige opties van het programma lijken een extensie van Amazon Dash, een stok om barcodes mee te scannen. Amazon test die momenteel bij de klanten van AmazonFresh, de boodschappenleveringsdienst.

Toeters en bellen
Patrick Moorhead, analist bij Moor Insights & Strategy, zegt dat de objectherkenning van de Fire Phone de meest geraffineerde is die hij ooit heeft gezien. Hij denkt ook dat juist die ingewikkelde technieken het moeilijk maken om de telefoon te verkopen aan de gebruikelijke (hardware)klanten van Amazon.

“Ik kan me niet voorstellen dat beginnelingen die de Kindle Fire hebben gekocht, die volledig draait om het versimpelen van taken, ook kiezen voor een Fire Phone”, denkt hij. Amazons meest trouwe klanten, grotendeels Prime-leden, gaan meestal niet op zoek naar smartphones met zo veel toeters en bellen.

Apps
Andere functionaliteiten van de Fire Phone zijn Audible, WhisperSync, Amazon Music en X-Ray. De telefoon heeft ook Mayday – Amazons klantenservicetool – voor wifi en 4G.

Amazon heeft een kleine maar snel groeiende appwinkel met momenteel 240.000 apps. Dat is bijna drie keer meer dan vorig jaar rond deze tijd. Toch staat het in schril contrast met Apple en Google. Beide hebben meer dan een miljoen apps.

Doelgroep
Het is nooit de bedoeling geweest van de Fire Phone om klanten weg te lokken bij Apples en Samsung duurdere vlaggenschepen. De telefoon is juist meer gericht om mensen die nog niet geïnvesteerd hebben in een smartphone of geen loyaliteit hebben naar andere goedkopere merken.

De geruchten over een smartphone van Amazon met de codenaam Tyto zongen al jaren rond. De telefoon is volgens Bloomberg ontwikkeld in Lab126 in Silicon Valley. Het apparaat is wellicht een van de langstlopende projecten van het bedrijf. Eentje die wellicht vijf jaar teruggaat naar 2009.

amazonamazon firefirefire phonefireflymobielnieuwssmartphone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!