IT-afdeling heeft steeds minder te zeggen
IT-afdelingen van grote organisaties zijn steeds minder betrokken bij besluitvorming en het toekennen van IT-budgetten. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Avanade, een leverancier van IT-diensten.
In België vindt 39 procent van de IT-uitgaven plaats buiten de IT-afdeling. Wereldwijd is dat 37 procent. Het overgrote deel van de C-level executives in België – 63 procent (wereldwijd 79 procent) – is ervan overtuigd snellere en betere beslissingen te kunnen maken wanneer zij IT hier niet bij betrekken.
Het onderzoek werd uitgevoerd bij een duizendtal C-level executives, managers en IT-beslissers uit negentien landen, waaronder België en Nederland.
Adviseurs
Met deze budgetverschuivingen en verlies van controle toont het onderzoek, uitgevoerd onder duizend beslissers en IT-managers, aan dat er een nieuw ‘service broker’-model ontstaat.
Dit houdt in dat IT-medewerkers overleggen met andere afdelingen in de organisatie om een beter beeld te krijgen van hun technologische behoeftes en doelstellingen, om vervolgens intern en extern naar IT-diensten of partners te zoeken die aan deze verwachtingen kunnen voldoen.
Meer dan een derde (38 procent in België en wereldwijd 35 procent) van de IT-afdelingen figureren tegenwoordig alleen nog als adviseurs.
IT-afdelingen van grote organisaties zijn steeds minder betrokken bij besluitvorming en het toekennen van IT-budgetten. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Avanade, een leverancier van IT-diensten.
In België vindt 39 procent van de IT-uitgaven plaats buiten de IT-afdeling. Wereldwijd is dat 37 procent. Het overgrote deel van de C-level executives in België – 63 procent (wereldwijd 79 procent) – is ervan overtuigd snellere en betere beslissingen te kunnen maken wanneer zij IT hier niet bij betrekken.
Het onderzoek werd uitgevoerd bij een duizendtal C-level executives, managers en IT-beslissers uit negentien landen, waaronder België en Nederland.
Adviseurs
Met deze budgetverschuivingen en verlies van controle toont het onderzoek, uitgevoerd onder duizend beslissers en IT-managers, aan dat er een nieuw ‘service broker’-model ontstaat.
Dit houdt in dat IT-medewerkers overleggen met andere afdelingen in de organisatie om een beter beeld te krijgen van hun technologische behoeftes en doelstellingen, om vervolgens intern en extern naar IT-diensten of partners te zoeken die aan deze verwachtingen kunnen voldoen.
Meer dan een derde (38 procent in België en wereldwijd 35 procent) van de IT-afdelingen figureren tegenwoordig alleen nog als adviseurs.