Binnenkort zelfrijdende auto’s op Nederlandse wegen
De Nederlandse overheid wil dat haar land een voortrekkersrol krijgt op vlak van zelfrijdende auto’s.
Minister Schultz wil daarom begin volgend jaar een voorstel klaarhebben om de huidige wetgeving rond geautomatiseerd rijden aan te passen. Op dit moment laar die namelijk maar zeer beperkte handelingen toe, zoals bijvoorbeeld cruisecontrol – in beperkte locaties en omstandigheden – en automatisch parkeren. Schultz wil flexibele nieuwe regels, die ook grootschalige testprojecten met de technologie mogelijk zullen maken.
Eén zo’n testproject ligt al op tafel: het onderzoeksinstituut TNO wil samen met truck-bouwer DAF en het Havenbedrijf Rotterdam experimenteren met vrachtwagens die zelfstandig in colonne kunnen rijden. In eerste instantie zouden deze tests uitgevoerd worden op privé-terrein, maar DAF zou de technologie binnen de vijf jaar op punt willen stellen, zodat ze die op de openbare weg kunnen aanbieden.
Ook het Dutch Automated Vehicle Initiative is blij met de plannen. Zij zijn ervan overtuigd dat zelfrijdende auto’s wel eens de sleutel zouden kunnen zijn om het aantal verkeersdoden eindelijk tot nul te herleiden. Projectleider Riender Happee van de TU Delft zegt dan ook te werken aan een testvoorstel om gewone chauffeurs de weg op te sturen in geautomatiseerde wagens. Vorig jaar kreeg het DAVI al toestemming om zo’n tests uit te voeren met ingenieurs achter het stuur.
Happee denkt dat het nog tot 2020 zal duren voor we daadwerkelijk een zelfrijdende wagen kunnen aanschaffen. “De technologie is klaar, maar we moeten aantonen dat het voldoende veilig is.” Hij benadrukt ook dat overheden, autobouwers en verzekeringsmaatschappijen het belang en de voordelen van de technologie moeten inzien voor die echt kan doorbreken.
Ook minister Schultz is overtuigd van die voordelen: “De zelfrijdende auto zal positief bijdragen aan de doorstroming en veiligheid van het verkeer op ons drukke wegennet. Bovendien rijdt een zelfrijdende auto zuiniger, wat goed is voor mens en milieu. Daarom wil ik dat we hier als Nederland niet alleen klaar voor zijn, maar internationaal ook voorop gaan lopen in deze innovatieve ontwikkeling.”
De Nederlandse overheid wil dat haar land een voortrekkersrol krijgt op vlak van zelfrijdende auto’s.
Minister Schultz wil daarom begin volgend jaar een voorstel klaarhebben om de huidige wetgeving rond geautomatiseerd rijden aan te passen. Op dit moment laar die namelijk maar zeer beperkte handelingen toe, zoals bijvoorbeeld cruisecontrol – in beperkte locaties en omstandigheden – en automatisch parkeren. Schultz wil flexibele nieuwe regels, die ook grootschalige testprojecten met de technologie mogelijk zullen maken.
Eén zo’n testproject ligt al op tafel: het onderzoeksinstituut TNO wil samen met truck-bouwer DAF en het Havenbedrijf Rotterdam experimenteren met vrachtwagens die zelfstandig in colonne kunnen rijden. In eerste instantie zouden deze tests uitgevoerd worden op privé-terrein, maar DAF zou de technologie binnen de vijf jaar op punt willen stellen, zodat ze die op de openbare weg kunnen aanbieden.
Ook het Dutch Automated Vehicle Initiative is blij met de plannen. Zij zijn ervan overtuigd dat zelfrijdende auto’s wel eens de sleutel zouden kunnen zijn om het aantal verkeersdoden eindelijk tot nul te herleiden. Projectleider Riender Happee van de TU Delft zegt dan ook te werken aan een testvoorstel om gewone chauffeurs de weg op te sturen in geautomatiseerde wagens. Vorig jaar kreeg het DAVI al toestemming om zo’n tests uit te voeren met ingenieurs achter het stuur.
Happee denkt dat het nog tot 2020 zal duren voor we daadwerkelijk een zelfrijdende wagen kunnen aanschaffen. “De technologie is klaar, maar we moeten aantonen dat het voldoende veilig is.” Hij benadrukt ook dat overheden, autobouwers en verzekeringsmaatschappijen het belang en de voordelen van de technologie moeten inzien voor die echt kan doorbreken.
Ook minister Schultz is overtuigd van die voordelen: “De zelfrijdende auto zal positief bijdragen aan de doorstroming en veiligheid van het verkeer op ons drukke wegennet. Bovendien rijdt een zelfrijdende auto zuiniger, wat goed is voor mens en milieu. Daarom wil ik dat we hier als Nederland niet alleen klaar voor zijn, maar internationaal ook voorop gaan lopen in deze innovatieve ontwikkeling.”