Test

Dit is een popup

Starbucks gaat draadloze oplaadpunten aanbieden

Klanten van de koffieketen Starbucks kunnen binnenkort hun smartphone draadloos opladen. Vanaf volgend jaar komt de technologie ook naar Europa.

De Amerikaanse koffieketen Starbucks kondigt aan dat hij draadloze Powermat-oplaadpunten gaat installeren in zijn vestigingen. De uitrol begint eerst in San Francisco en komt vanaf volgend jaar ook naar Europa. Welke steden in het oude continent aan de beurt zullen komen, is nog niet bekend.

Er zijn op dit moment nog verschillende standaarden om telefoons draadloos van energie te voorzien. De overgrote meerderheid (zoals sommige Nokia Lumia’s, de Nexus 4 en 5 en de LG G2) gebruikt daarvoor de concurrerende Qi-standaard. Die technologie is in de telefoon ingebouwd. Een telefoon opladen via Powermat lukt tot nog toe alleen maar als je dat doet via een externe case. Er is vooralsnog maar één telefoon met Powermat-technologie onder de motorkap: de nieuwe Asus PadFone X.

[related_article id=”161563″]

Verwarring compleet
De keuze van Starbucks voor Powermat zou wel eens de doorslag kunnen geven in de vraag welke technologie uiteindelijk dominant zal worden. Toen Starbucks jaren geleden wifi begon aan te bieden in zijn restaurants, zorgde dat ook voor een doorbraak van die technologie.

Om de verwarring helemaal compleet te maken, is er zelfs nog een derde standaard voor draadloos opladen, Rezence genaamd, waar onder meer Intel, Qualcomm en Samsung bij betrokken zijn. De technologie daarachter is zelfs nog niet op de markt. In februari hebben Powermat en Rezence een overeenkomst gesloten om hun standaarden compatibel te maken.

Klanten traceren via oplaadpunt
Een van de redenen van Starbucks om voor Powermat te kiezen is dat deze standaard identificatietechnieken aan boord heeft. Hiermee kan de koffieboer bijhouden welke klanten waar en hoelang ze de telefoon hebben opgeladen. Wanneer een klant bijvoorbeeld al een hele tijd een telefoon aan het opladen is zonder iets te kopen, kan hem een elektronische kortingsbon gestuurd worden. 

De Amerikaanse koffieketen Starbucks kondigt aan dat hij draadloze Powermat-oplaadpunten gaat installeren in zijn vestigingen. De uitrol begint eerst in San Francisco en komt vanaf volgend jaar ook naar Europa. Welke steden in het oude continent aan de beurt zullen komen, is nog niet bekend.

Er zijn op dit moment nog verschillende standaarden om telefoons draadloos van energie te voorzien. De overgrote meerderheid (zoals sommige Nokia Lumia’s, de Nexus 4 en 5 en de LG G2) gebruikt daarvoor de concurrerende Qi-standaard. Die technologie is in de telefoon ingebouwd. Een telefoon opladen via Powermat lukt tot nog toe alleen maar als je dat doet via een externe case. Er is vooralsnog maar één telefoon met Powermat-technologie onder de motorkap: de nieuwe Asus PadFone X.

[related_article id=”161563″]

Verwarring compleet
De keuze van Starbucks voor Powermat zou wel eens de doorslag kunnen geven in de vraag welke technologie uiteindelijk dominant zal worden. Toen Starbucks jaren geleden wifi begon aan te bieden in zijn restaurants, zorgde dat ook voor een doorbraak van die technologie.

Om de verwarring helemaal compleet te maken, is er zelfs nog een derde standaard voor draadloos opladen, Rezence genaamd, waar onder meer Intel, Qualcomm en Samsung bij betrokken zijn. De technologie daarachter is zelfs nog niet op de markt. In februari hebben Powermat en Rezence een overeenkomst gesloten om hun standaarden compatibel te maken.

Klanten traceren via oplaadpunt
Een van de redenen van Starbucks om voor Powermat te kiezen is dat deze standaard identificatietechnieken aan boord heeft. Hiermee kan de koffieboer bijhouden welke klanten waar en hoelang ze de telefoon hebben opgeladen. Wanneer een klant bijvoorbeeld al een hele tijd een telefoon aan het opladen is zonder iets te kopen, kan hem een elektronische kortingsbon gestuurd worden. 

draadloos opladenmobielnieuwsopladenpowermatqirezencestarbucks

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!