Alienware lanceert Steam Machine zonder Steam
Valve wil pc-gamen naar de woonkamer brengen met de hulp van een eigen controller: de Steamcontroller, een eigen besturingssysteem: SteamOS, en hardware ontwikkeld door partners: de Steammachines. Die Steammachines zijn kleine pc’s waarop Linux draait met SteamOS daarboven, en de belangrijkste partner die Valve heeft in de bouw ervan is Alienware: de gamedivisie van Dell.
Valve ondervond echter wat kleine problemen, voornamelijk met de ontwikkeling van de controller, en besloot de introductie van het Steam-gamepakket uit te stellen van de feestdagen eind dit jaar naar 2015. Klein probleem: de hardwarepartners, en vooral Alienware, hebben hun hardware al klaar.
[related_article id=”160734″]
Alienware investeerde genoeg tijd en moeite in de ontwikkeling van zijn toestel, de Alpha, dat het niet wil wachten tot volgend jaar met de uitgave ervan. De computer zal dan ook, zoals gepland, op tijd voor Kerstmis in de rekken liggen. Helaas voor Valve zal dat dus zonder Steamcontroller en SteamOS, maar met de Xbox 360-controller en Windows 8.1 zijn. Dat kondigde Alienware aan op de grote E3-beurs in Los Angeles.
Catastrofe
Hoewel geen van beide fabrikanten het in die woorden zal toegeven, moet de zet van Alienware serieus steken voor Valve. Het bedrijf kwam met het idee van de console-pc op de proppen en ziet de primeur nu naar Microsoft gaan, met een besturingssysteem dat directeur Gabe Newell destijds nog een catastrofe noemde.
Toch zijn de relaties tussen Alienware en Valve niet verzuurd. In 2015, als Valve zijn producten heeft afgewerkt, zal de Alpha ook op de markt verschijnen met de Steamsoftware en –attributen. Verder blijft ook Alienware (niet al te luid) volhouden dat de spelervaring met Steam het beste zal zijn.
Het dient opgemerkt te worden dat ook met Windows de Alpha als een soort Steammachine kan werken. De populaire spelsoftware heeft immers de zogenaamde Big Picture Mode, speciaal ontwikkeld voor pc’s, en bediening daarvan hoeft niet met de Steamcontroller. De nauwkeurigheid die Steam met z’n eigen controller wilde leveren om zo het spelen van rts-spellen en shooters even accuraat te maken als op een gewone pc blijft tot 2015 dus wel achterwege.
Valve wil pc-gamen naar de woonkamer brengen met de hulp van een eigen controller: de Steamcontroller, een eigen besturingssysteem: SteamOS, en hardware ontwikkeld door partners: de Steammachines. Die Steammachines zijn kleine pc’s waarop Linux draait met SteamOS daarboven, en de belangrijkste partner die Valve heeft in de bouw ervan is Alienware: de gamedivisie van Dell.
Valve ondervond echter wat kleine problemen, voornamelijk met de ontwikkeling van de controller, en besloot de introductie van het Steam-gamepakket uit te stellen van de feestdagen eind dit jaar naar 2015. Klein probleem: de hardwarepartners, en vooral Alienware, hebben hun hardware al klaar.
[related_article id=”160734″]
Alienware investeerde genoeg tijd en moeite in de ontwikkeling van zijn toestel, de Alpha, dat het niet wil wachten tot volgend jaar met de uitgave ervan. De computer zal dan ook, zoals gepland, op tijd voor Kerstmis in de rekken liggen. Helaas voor Valve zal dat dus zonder Steamcontroller en SteamOS, maar met de Xbox 360-controller en Windows 8.1 zijn. Dat kondigde Alienware aan op de grote E3-beurs in Los Angeles.
Catastrofe
Hoewel geen van beide fabrikanten het in die woorden zal toegeven, moet de zet van Alienware serieus steken voor Valve. Het bedrijf kwam met het idee van de console-pc op de proppen en ziet de primeur nu naar Microsoft gaan, met een besturingssysteem dat directeur Gabe Newell destijds nog een catastrofe noemde.
Toch zijn de relaties tussen Alienware en Valve niet verzuurd. In 2015, als Valve zijn producten heeft afgewerkt, zal de Alpha ook op de markt verschijnen met de Steamsoftware en –attributen. Verder blijft ook Alienware (niet al te luid) volhouden dat de spelervaring met Steam het beste zal zijn.
Het dient opgemerkt te worden dat ook met Windows de Alpha als een soort Steammachine kan werken. De populaire spelsoftware heeft immers de zogenaamde Big Picture Mode, speciaal ontwikkeld voor pc’s, en bediening daarvan hoeft niet met de Steamcontroller. De nauwkeurigheid die Steam met z’n eigen controller wilde leveren om zo het spelen van rts-spellen en shooters even accuraat te maken als op een gewone pc blijft tot 2015 dus wel achterwege.