Google lanceert Project Tango-tablet met 3D-sensoren
Google heeft een nieuwe tablet gelanceerd voor ontwikkelaars die 3D-weergaven van zijn omgeving kan maken.
Het toestel hoort bij Googles Project Tango, een project waarmee de internetreus nieuwe virtuele ervaringen en 3D-registratie van omgevingen mogelijk wil maken op mobiele toestellen. Eerder lanceerde Google ook al een smartphone met gelijkaardige functionaliteiten.
[related_article id=”158901″]
De 7 inchtablet krijgt een prijskaartje van 1.024 dollar en is vanaf eind deze maand beschikbaar voor ontwikkelaars. Google heeft nauw samengewerkt met Nvidia en voorziet het apparaat van de nieuwe Tegra K1 mobiele processor. De tablet zit volgeladen met sensoren, beschikt over een motion-tracking camera en heeft 128 GB opslagruimte aan boord. Er wordt ook een softwarekit meegeleverd waarmee applicaties kunnen worden gebouwd die gebruikmaken van de nieuwe technologie.
Project Tango is een initiatief van de ‘Advanced Technology and Projects’-groep binnen Google. Die afdeling werd onderdeel van Google na de overname van Motorola Mobility in 2012. Google heeft ondertussen al besloten om Motorola aan Lenovo door te verkopen, maar de ATP-groep blijft onderdeel van het bedrijf uit Mountain View. Het doel van Tango is om mobiele apparaten een “menselijk begrip van ruimte en beweging” te bezorgen.
In maart heeft Google 200 Project Tango-smartphones onder ontwikkelaars verdeeld, maar volgens Engadget wil het de tablet naar een breder publiek van ontwikkelaars uitdelen. De tablet heeft niet alleen meer schermruimte, maar ook meer rekenkracht en Google hoopt dat ontwikkelaars de extra paardenkracht zullen gebruiken om creatieve ideeën uit te werken.
De mogelijkheden van de technologie zijn zeer uiteenlopend. De 3D-registratie van omgevingen kan bijvoorbeeld worden ingezet om slechtzienden te helpen navigeren door onbekende ruimtes. De software kan dan beschrijven hoe de omgeving eruit ziet terwijl de gebruiker er in rondwandelt. Maar de technologie kan ook worden ingezet om klanten tijdens het winkelen makkelijk in de richting van een specifiek product te wijzen of voor next-gen gamingervaringen.
Google heeft een nieuwe tablet gelanceerd voor ontwikkelaars die 3D-weergaven van zijn omgeving kan maken.
Het toestel hoort bij Googles Project Tango, een project waarmee de internetreus nieuwe virtuele ervaringen en 3D-registratie van omgevingen mogelijk wil maken op mobiele toestellen. Eerder lanceerde Google ook al een smartphone met gelijkaardige functionaliteiten.
[related_article id=”158901″]
De 7 inchtablet krijgt een prijskaartje van 1.024 dollar en is vanaf eind deze maand beschikbaar voor ontwikkelaars. Google heeft nauw samengewerkt met Nvidia en voorziet het apparaat van de nieuwe Tegra K1 mobiele processor. De tablet zit volgeladen met sensoren, beschikt over een motion-tracking camera en heeft 128 GB opslagruimte aan boord. Er wordt ook een softwarekit meegeleverd waarmee applicaties kunnen worden gebouwd die gebruikmaken van de nieuwe technologie.
Project Tango is een initiatief van de ‘Advanced Technology and Projects’-groep binnen Google. Die afdeling werd onderdeel van Google na de overname van Motorola Mobility in 2012. Google heeft ondertussen al besloten om Motorola aan Lenovo door te verkopen, maar de ATP-groep blijft onderdeel van het bedrijf uit Mountain View. Het doel van Tango is om mobiele apparaten een “menselijk begrip van ruimte en beweging” te bezorgen.
In maart heeft Google 200 Project Tango-smartphones onder ontwikkelaars verdeeld, maar volgens Engadget wil het de tablet naar een breder publiek van ontwikkelaars uitdelen. De tablet heeft niet alleen meer schermruimte, maar ook meer rekenkracht en Google hoopt dat ontwikkelaars de extra paardenkracht zullen gebruiken om creatieve ideeën uit te werken.
De mogelijkheden van de technologie zijn zeer uiteenlopend. De 3D-registratie van omgevingen kan bijvoorbeeld worden ingezet om slechtzienden te helpen navigeren door onbekende ruimtes. De software kan dan beschrijven hoe de omgeving eruit ziet terwijl de gebruiker er in rondwandelt. Maar de technologie kan ook worden ingezet om klanten tijdens het winkelen makkelijk in de richting van een specifiek product te wijzen of voor next-gen gamingervaringen.